Brandschermen eruit?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Brandschermen eruit?

Er zit weer eens een leuke ontwikkeling in de brandschermen.
    Die grote metalen scheidingswanden zijn niet meer overal perse verplicht..
    Ik hoor steeds vaker van schouwburgen waar ze mogen worden vervangen door een soort kunststof rolgordijn in samenhang met sprinklers...

Ben wel benieuwd naar deze lokale regelzucht (of juist het ontbreken van duidelijkheid in de landelijke regels...).
    Wie heeft er informatie over recente bouw / verbouwing waar het betreft de brandscherm-installatie.

1) Moest die stalen muur nou wel of niet?
    2) Mocht er wat anders in en wat is dat dan geworden?
    3) Wat is de duur waarvan men eist dat die vuurafscherming effectief moet blijven...?

enne:
    4) er werd nog wel eens wat (oneigenlijke toepasing!) aan de brandschermen opgehangen hier en daar....
    ....is er automatisch een trek of truss in de plaats gekomen van die stalen wand, toen deze werd vervangen door een "rolgordijn"...
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

Misschien een ontzettend stomme vraag, ik zit nu eenmaal niet bij de brandweer... waarvoor is zo'n scherm nu precies bedoeld en op welke momenten moet het gesloten zijn? Ik heb hier nog nooit meegemaakt dat het ding dicht is, als er uberhaupt eentje hangt (wat ik niet eens zeker weet, is me nooit opgevallen in ieder geval). Dus heeft dat te maken met gemeenten, zaalomvang of nog andere factoren?

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

Hey Rinus,

Laatst in een rondleiding door de Stadsschouwburg A'dam wat meer hier over gehoord.

1) Stalen muur is niet meer verplicht tegenwoordig.
      2) Er mag idd nu ook een rolscherm in. Dit scherm moet van een dikke kunststof zijn, die uit zichzelf al brandwerend/-vertragend is. Daarnaast is er een sprinklerinstallatie direct naast het rolgordijn, over de gehele breedte om het scherm ook nog eens constant nat te houden. Zo kan het vuur ook niet de zaal in en het is stukken lichter dan een metalen wand.

3 weet ik zo snel niet.
      4) sterk afhankelijk van het theater. Volgens mij heeft Amsterdam sinds het rolscherm een extra voordoek, maar ben er niet zeker van.

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

Tussen ca. 1700 en 1900 (NB. verlichting werd toen gedaan met gas!) zijn er nogal wat theaters afgebrand - met vaak honderden doden per brand - werd er in de meest landen geeist dat een brand(je) op toneel niet mocht leiden tot slachtoffers in de zaal.
        En een snel te plaatsten "ijzeren muur" bleek de meest simpele en vaakst gebruikte oplossing.

Comment

• Allard
          • Feb 2005
          • 7

Hallo Rinus,

Bij ons in Hengelo (ov) hebben we geen brandscherm.

In plaats hier van hebben we zowel boven de zaal als boven het toneel deluge systemen, dit is een sprinklerinstallatie aangestuurd door de brandmeldcentrale, bij een dubbele melding, zowel rook als vlammen, komt uit alle sprinklerkoppen water.
          Toneel en zaal zijn gescheiden systemen.
          Om ongelukken met hazers en anders effecten te voorkomen kunnen we de rookmelders en/of de vlammenmelders uitschakelen.
          Het uitschakelen gebeurt via een timer, zodat als je geen actie onderneemt na 3 uur de melders weer aan gaan.
          Omdat het deluge systeem dan niet meer aangestuurd wordt kunnen we deze ook handmatig activeren.

we hebben 1 sluirtrek.

Allard

Comment

• me nno
            • Sep 2005
            • 1

Is het in dat geval van Hengelo zo dat het systeem, als de rookmelders uit zijn, nog wel reageerd als het vlammen ontdekt? Of zijn er dan eisen aan het aantal mensen van het theater die de brandinstalatie aan kunnen zetten? Het lijkt me toch niet een goed idee dat als er in de pauze een brand ontstaat en er even niemand van het theater is dat dan die brand gewoon om zich heen kan slaan...

Comment

• Jugfire
              • Oct 2004
              • 91

Laatst is in egypte een theater afgebrand door een ontstane brand op het podium.
              Zo zie je maar hoe belangrijk het is om de zaal van het podium te kunnen afscheiden bij een dergelijk ongeval.
              Ik ben dan wel een newbe maar dat wil niet zeggen dat ik newbe

Comment

• deurklink

Had begrepen dat op mijn stage plaats (deventer schouwburg) de rookluiken voldoende moeten zijn om de brand uit de zaal te houden! Door het schoorsteen effect wat er gecreerd word zorgt de trek ervoor dat de brand niet de zaal in gaat! Klinkt maf maar zal vast goed berekend zijn... toch?

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

Het is erg fijn dat we tegenwoordig helemaal blind gaan op computermodellen.....
                  terwijl er nogal wat schouwburgen zijn afgebrand waar ook echt wel rookluiken op gezeten moetn hebben..
                  het komt bij mij wat over als de roemruchte "platte daken" in Nederland....
                  "we hebben berekend dat het zo voldoende sterk moet zijn...."
                  En toch zijn er in 10 jaar tijd ruim 220 van die platte daken ingestort.
                  Allemaal keurig berkend .... maar dat zijn modelleringen van de werkelijkheid.
                  Dat die laatste weerbarstigger is dan we altijd vermoeden blijkt maar weer eens in New Orleans.
                  Dus wachten we vrolijk (?) tot de zaak bij jullie in de hens gaat...?
                  (Om te zien of de rookluiken en de programmatuur zich gehouden hebben aan de aannames en afspraken.)

Comment

• Allard
                    • Feb 2005
                    • 7

@ Me nno,

Er blijft zeker nog een systeem actief! Naast de genoemde rookmelders en vlammen melders is er ook nog een lijndetectie en een aspiratiesysteem.

we worden door de hengelose brandweer gebruikt als cursuslocatie omdat vrijwel alle gengbare soorten branddetectie in ons gebouw toegepast zijn.

Allard

Comment

• Rob Bosch
                      • Oct 2005
                      • 1

Beste Allemaal en ook natuurlijk Rinus
                      Kijk ook eens op gorterbranddeuren.nl

vr.gr. Rob Bosch ( De Flint Amersfoort)

Comment

• Freaky Boy
                        • Nov 2005
                        • 5

We hebben in Weert een rookscherm (TADA!)

Als de brandmeldcentrale een melding krijgt dan valt dit scherm omlaag en dit moet de rook die of op het toneel of in de zaal hangt, daar ook houden.

Dat de portaal brug bij ons standaard beneden het rookscherm hangt heeft nog nooit een haan naar gekraait

Comment

• ljmartijnw
                          • Apr 2004
                          • 133

Lijkt me voor de veiligheid wel zo handig en waarom weghalen als het er al hangt?
                          Down Under.

Comment

Working...