Wat moet ik weten om te beginnen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ejxam
    • Jun 2005
    • 44

Wat moet ik weten om te beginnen?

Hallo mensen,

Ik ben zoals jullie mischien in eerdere post's van mij al hebben kunnen lezen DJ. Nou ben ik voor een groep 8 musicaltje gevraagd om het licht te doen, maar: Ik ben een leek qua theater, ik weet wel wat je met geluid / licht kunt doen maar meer vanaf de disco-wereld gezien. Ik ken als spots bijvoorbeeld alleen par spots, wat voor spots gebruik je in het theater en waarvoor? Verder hebben jullie het over dingen als de portaal brug, maar wat is dat nou precies? Ofterwijl, kunnen jullie me een beetje de basisinformatie geven over theater

Cya (leuk om op een forum te zeggen :s) Maxx

p.s. waar koop je de kleurenfilters die je gebruikt in theaterspots en zijn die het zelfde als in parspots?
    Homo sapiens non urinat in ventum.
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Hoi Max,

ga eens langs in Markant.
    Daar woon je vlakbij en dat zijn sympathiek gasten die daar werken.
    Als je vriendelijk vraagt of je eens op een rustige dag
    - bijvoorbeeld van een amateurgezelschap - mee zou mogen lopen (en een gratis handje helpen!)
    denk ik dat jij een hoop praktische namen+zaken kunt leren
    veel meer dan er via dit tekst-medium is uit te leggen
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• ejxam
      • Jun 2005
      • 44

DJ.T > Ik weet er genoeg van af om zoiets als dit te doen (ik weet hoe ik het simpele dmx paneeltje moet bediennen) en dat vind ik ook hardstikke leuk. Ik zou alleen graag willen weten wat de termen precies zijn en hoe het echt hoort.
      Rinus Bakker > Zal ik zeker eens doen (miscien in de blauwe kei (veghel) die mensen ken ik al een beetje) was het ijk al van plan maar durfde nooi

Comment

• DjFx
        • May 2004
        • 307

Ff vluchtige tip tussendoor: Het is leuk dat je termen wilt leren maar de meeste klanten van mij weet geen eens wat "parren" zijn [V] , je hebt er dus alleen wat voor JEZELF wat aan en misschien hier op het forum maar samen met de klant totaal niks!
        Persoonlijk vind ik je vragen ook niet duidelijk,

Als er misschien nog een paar met nuttige tips komen om groep 8s musicals uit te lichten kan ik daar misschien wat van leren, ik volgend jaar (na druk opmisschien een klusje om musical uit te lichten

Comment

• ejxam
          • Jun 2005
          • 44

DJ.T > Ik snap wel dat je het niet als aanval bedoelde maar het is maar een klein musicaltje, in ik heb al volgspots gehuurd, een draaiboek gemaakt... ga maar door. En aangezien vorig jaar de regiseuse het zelf deed kan het niet veel slechter.

Comment

• ejxam
            • Jun 2005
            • 44

DjFx > Ik vind het gewoon leuk om er zo veel mogelijk over te leren, en als ik weet wat alles precies is kan ik er ook iets over gaan opzoeken. En als ik in markant ofzo zou gaan helpen zou het ook wel handig zijn als ik niet helemaal als groentje over kom, want ik weet dat de disco-wereld en de theater-wereld elkaar nog al bijten als je snapt wat ik bedoel.

Comment

• rene.derksen
              • Feb 2004
              • 649

Ik stel me de situatie zo ongeveer voor:
              De basisschool waar ejxam op heeft gezeten, of een basisschool waar kennisen/familie werkt heeft hem gevraagd het licht te doen die plaatsvind in de schoolaula zo groot als 2 lokalen. En ik denk dat ik zo 1..2..3.. er niet zo heel erg langs zit. Zo heb ik het ook wel eens gedaan.
              Licht is altijd zwaar.

Comment

• Martijn de Groot
                • Mar 2005
                • 189

Theaterspots bestonden veel eerder dan parren en eigenlijk zijn al die kleurfiltes voor breedstralende lampen gemaakt, het hele spul komt uit de fotografie- en filmwereld. Gelukkig zijn ze ook geschikt voor spots en ook voor parren, al is het brandpunt kritiek, vooral bij donkere kleuren merk je dat gauw.
                Dezelfde kleuren gebruiken dus en bij dezelfde firma's te koop. Simpel dus.
                Voor een voorstelling in een aula hoef je niet te weten hoe alles in een theater benoemd wordt en als die voorstelling in een theater staat en je gaat daar kennis maken en even uitleggen wat de bedoeling van je voorstelling is, met daarbij vertellen dat je beginnend lichtman op theater gebied bent, dan moet dat best voor elkaar komen, ik zou geen theater in Nederland weten waar niet de bereidheid is om mensen te helpen en wegwijs te maken.
                Martijn de Groot
                wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

2 exjam,

Hoewel het boekje in een enkele opzichten nog behoorlijk rammelt zou je kunnen overwegen om
                  New Theatre Words aan te schaffen.
                  Vergeet de items die met rigging te maken hebben,
                  maar er staan heel veel plaatjes in met een vertaling in 6 of 7 talen.
                  Dan weet je tenminste hoe iets heet!
                  Wat je ermee kan og mag komt fan in het volgende stadium wel.

groeten Rinus
                  een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• AJB
                    • Jul 2003
                    • 2289

Beste mensen,

Topic beetje opgeruimd; concentreren op inhoud en creativeit graag... Betrokkenen hebben mailtje ontvangen.

greetz AJB
                    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                    ------------------------------------------------
                    Arvid Buit
                    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Jeanilicous
                      • Jul 2005
                      • 3

Ollaa,

je musical is vast al geweest, maar is het gelukt? Zo ja, laat maar is wat foto's zien, is altijd leuk toch?! (ook al zeggen sommige van niet)......

Gr. Jean[8D]
                      Waar Rook is, is vuur......Of een rookmachine

Comment

• ejxam
                        • Jun 2005
                        • 44

Heej musical gedaan was hardstikke leuk mijn broertje speelde mee dus hoogst waarschijnlijk krijgt hij nog foto's

Comment

Working...