Open discussie lichtontwerp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Open discussie lichtontwerp

Beste forum-collega's,

Om eens een gestructureerde discussie op te zetten, hierbij een duidelijk stelling;

In de huidige theatershows, is steeds meer een vertaalslag naar de Rock 'n Roll showwereld zichtbaar. Steeds meer succesvolle pop-acts gaan het theater in, en het publiek vraagt om meer "visueel entertainment".

Mijn vraag; wat vinden jullie van de steeds groter wordende theatershows, die over het algemeen inhouds-technisch niet enorm verbeterd zijn... ?

Gaat het immers niet om inhoud, en zijn de technische randverschijnselen ooit bedacht als "aanvulling", en "ondersteuning" van hetgeen plaatsvindt op het podium ?

Please respond...
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

Ik denk dat het publiek van tegenwoordig gewoon te verwend geraakt is. Ze zijn vanaf de TV en met DVD's van popconcerten al gewend aan grote hoeveelheden show die gebracht worden in de vorm van technische zaken. Je kunt een popact als Borsato ook moeilijk het theater insturen met een klein intiem showtje, zo werkt het gewoonweg niet denk ik.

En omdat dat soort acts de overstap met succes kunnen maken zijn er meer die het proberen; logisch! Waarom zou je dan moeilijk doen om je techniek heel miniem en passend te krijgen wanneer het publiek een beetje bombastische show ook wel ziet zitten. Trek de kap maar vol, leeg je budget en programmeer je koppen; het is bijna luiheid te noemen

Comment

• Iko
      • Feb 2002
      • 766

Ik denk alleen dat het "ons" technische mensen vooral opvalt en mensen die naar die shows gaan veel minder. Veel mensen die vorig jaar naar een concert zijn geweest hebben meestal al geen idee meer hoe het eruit zag of hoe het klonk. Het gaat de mensen denk ik toch wel erg om de inhoud ook..

Comment

• Jasper-Lichtbron
        • Jun 2001
        • 2155

Ze zullen er niet gericht op letten en misschien inderdaad niet kunnen zeggen wat het nu was dat ze opviel, maar ik denk dat het onderbewust zeker wel meespeelt. Mijn moeder kwam laatst terug van Queen en had het meteen over trussen en lampen en weet ik het wat meer, okee die is misschien wat beinvloedt maar het gaat even om het idee. Het valt zeker wel op denk ik.

Comment

• LND
          • Jan 2004
          • 100

Ik ben er (in tegenselling tot ice) wel van overtuigd dat je acts als Borsato e.d. ook in een theatertournee kunt plaatsen. Als een groep beslist om een theatertournee te doen, dan is het omdat die groep beslist om een reeks intiemere concerten te geven.

Verder, wat is het probleem qua techniek dan eigenlijk ? Als je toekomt in een theater (als technieker met de band) dat heb je toch meestal de gedroomde locatie. Meestal lift tot op het podium... Gewoon alle headjes inhangen in de trekken, frontlicht hangt reeds in de zaalbrug... Geluid vliegen of stacken, multikabel trekken, tafels zetten en je bent klaar...

LND

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5430

citaat:Geplaatst door (iCe)
            Mijn moeder kwam laatst terug van Queen en had het meteen over trussen en lampen en weet ik het wat meer, okee die is misschien wat beinvloedt maar het gaat even om het idee.
            Logisch toch: over Freddy Mercury kan ze het niet meer hebben...
            en die andere Queen-leden zijn toch behoorlijk grijze muizen gebleken.
            Allright now!?
            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

Bij Pink floyd heeft altijd iedereen het alleereerst over de show en het surround geluid gehad voor ze de muziek gingen bespreken. Die show is inmiddels al meerdere malen 'nagedaan' in het theater. Ik denk dat een anders aangepakte manier geen kaartje zou hebben verkocht.

Daarintegen heb ik in popzalen vaak zat een 'intieme' avond songwritersband gezien. Waarbij de licht en geluidsopvatting gewoon theater achtig genoemd mag worden.
              lekker belangrijk!

Comment

• AJB
                • Jul 2003
                • 2289

Ik vind het persoonlijk geen enkel probleem dat de techniek een prominentere positie krijgt in het theater-wereldje... Wat mij opvalt (en nee Borsato is daar niet het juiste voorbeeld van), is dat er steeds minder inhoud is, en vervolgens door "effecten" wordt getracht dit te verbloemen... Vergeet niet dat de "beleving" van een avondje uit grotendeels wordt bepaald door sfeer, klank, en omgeving. Uiteraard ook muziek; maar een zeer matige show, kan door special effects worden aangezien voor een "top-act"...

Arvid Buit

Comment

• Jasper-Lichtbron
                  • Jun 2001
                  • 2155

citaat:Geplaatst door LND

Ik ben er (in tegenselling tot ice) wel van overtuigd dat je acts als Borsato e.d. ook in een theatertournee kunt plaatsen. Als een groep beslist om een theatertournee te doen, dan is het omdat die groep beslist om een reeks intiemere concerten te geven.
                  Oh ik vind ook helemaal niet dat je dat niet kunt doen. Ik geef alleen aan dat het moeilijk is om zoiets te vertalen zonder de techniek daarin mee te nemen. Want het onderwerp is hier toch feitelijk dat de techniek een veel prominentere plaats aan het innemen is en daarmee voor een groot deel de show aan het bepalen is.

Je kunt met techniek een mindere voorstelling inderdaad naar een hoger niveau tillen, ik denk dat je alleen moet oppassen dat het niet alleen om de techniek mag en kan gaan. Zo ver is het nog lang niet, maar door het alsmaar ingewikkelder te maken ga je die drempel wel opzoeken; dat er onwijs veel tijd en geld gaat zitten in beamers / licht / surround geluid en noem het maar op, terwijl de voorstelling zelf daar eigenlijk niet eens klaar voor is. Dan kun je alsnog de voorstelling neerzetten en vind iedereen het vast geweldig, maar met een echt goeie voorstelling was het totaalpakketje dan toch beter geweest.

Comment

• R. den Ridder
                    • Sep 2000
                    • 1500

Ik probeer bij mijn amatuertheatergroep waar ik mede het licht doe het plaatje zo simpel mogelijk te houden, als ik wil gaan werken met alle techniek volgt het publiek het toch niet meer, en het trekt ook niet, zo veel intelli als in de chasse/carre/fortis shows kan ik toch niet kwijt.

Als ik dan juist het tegengestelde doe kan ik door het minimalistische mijn eigen stijl benadrukken...ben nu bezig met een voorstelling; 13 kringen (eigenlijk een teveel naar mijn zin) 4 kleuren waarvan 3 blauw...meer moet dat niet zijn.

Ik vind al die opsmuk maar overbodig en het aanvullen gaat vaak naadloos over in verdrukken.

Comment

• Jasper-Lichtbron
                      • Jun 2001
                      • 2155

En daarbij zijn de simpelste plaatjes vaak ook nog eens de mooiste. Wij hebben geluid gedaan voor een voorstelling waar al een lichtplan voor was. Behalve het front was eigenlijk alles een paars tint, en dan ook maar een paar kringen. En dat zag er gewoonweg schitterend uit! Eenvoud paste perfect bij het stuk, alles wat extra was geweest had het alleen maar te moeilijk gemaakt. Vind het vaak (lang niet altijd) een zwakte om maar een hoop in te hangen, met aantallen bereik je al snel een "zozo" effect, terwijl datzelfde "zozo" met maar een beperkt aantal armaturen veel knapper is!

Comment

• kokkie
                        • Nov 2003
                        • 1166

Tja, maar techniek kan ook ontzettend mooi zijn, zoals op dit moment het Nieuwe Luxor uit zijn voegen barst van de techniek voor het Musical Awards Gala dat maandagavond live wordt uitgezonden.

Syncrolites, Pigi projectoren een heleboel bewegende koppen (VL5, VL 2500, VL2000, Mac2000 Performance), de nodige color commands, diverse video/led toepassingen en natuurlijk niet te vergeten het oude vertrouwde conventioneel (huislicht Nieuwe Luxor + extra 2kW Niethammers, 2kW Fresnel en een heleboel Par 20 spotjes).
                        Het is nu nog een grote bende, maar de dingen die ik gezien heb belooft dat het een mooi technisch spektakel kan worden.
                        Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• ralph
                          Banned
                          • Aug 2000
                          • 2649

Beetje andere insteek, maar techniek maakt een heleboel leuke dingen mogelijk.
                          Zo was ik vorig jaar plots getuige van een show van K3(de wereld rond)
                          Werd in de hele show geen conventioneel licht meer gebruikt, volgspots daargelaten.
                          bewegende stage in verschillende niveau's, led walls, die ook van positie veranderden, video presentatie geïntegreerd...

Was kortom een hele dikke show...terwijl ik normaal echt niet een uur lang die pleurisherriue aan ga horen heb ik me constant vermaakt!!!
                          Veel mooie totaaltjes, echt zitten genieten...en ik was niet de enige

Techniek blijft voortschrijden, zo heeft het ons cmy mixing gebracht, sinusdimmen, dmx, kan wel onwijze waslijst opnoemen van voortschrijdend technisch vernuft, maar bespeur ik nou uit de openingspost het gevoel dat de show minder belangrijk wordt dan de middelen?

Spotjes inknopen om aan leuke antallen te komen: dat is wel wat ik soms bemerk
                          Sta ik een showtje te doen met 5 washes, 5 spotjes en 20kw conventioneel.....ben ik een klein showtje aan het doen, euhm....
                          anderhaf uur lang steeds wisselende totaaltjes, geen wilde wapper show...niet tot in den treure terugkerende chases....

Soms moet je mensen blijven verbazen, dat kan heel vaak door een console en spots te gebruiken die goed op elkaar en de operator aansluiten.
                          Kom vaak mooie shows tegen zonder enig stukje bewegend licht...echt waar, gebeurt nog.
                          Sterker nog...ik ga er nu aan beginnen, mzzls!

Comment

• stekelvarke
                            • Dec 2004
                            • 1062

zoals ik hier al gelezen heb is de techniek/show bij vele artiesten en concerten even belangrijk(belangrijker) als de zang/muziek. als voorbeeld noem ik hier de metal groep slipknot(de meeste mensen kennen waarsch hun muziek. en voor de mensen die dit niet kennen: het is bijna onverstaanbaar gebrul). ik was bij een kammeraat van mij(hevige fan) naar de dvd aan het kijken. nu de muziek trok op zoal gezegd niet veel(nuja iedereen zn smaak) maar wat voor show dat zij verkopen is ongelofelijk! drum die bijna overkop gaat. ander slagwerk dat meters hoog de lucht ingaat, pyro, veel heads, de kleedij en gedrag van de leden van slipknot. als dit er niet was zouw deze band niet wereldberoemd zijn geweest vrees ik.

De evolutie van de techniek vind ik niet zo erg. daardoor hebben wij werk. Maar de mensen willen steeds meer. wie graakt er nu nog onder de indruk van een laser? of van lampen die rondjes kunnen draaien, immens grote spots(syncro's)?
                            dit is al bijna standaard bij eender wat concert. dus de show is zeer belangrijk geworden.

Maar deze technologie brengt ook andere voordelen mee. bewegend licht bv. als voorbeeld de studiobeam van HES. deze heeft cmy, zoom, beweging,shutter,.. dus met een aantal van deze dingen kan je wel wat conventioneel weglaten, je moet deze lampen dan niet doelloos laten wapperen. maar deze dingen kunnen heel wat dingen vervangen en het ons comfortabeler maken.
                            exit night into LIGHT

Comment

• AJB
                              • Jul 2003
                              • 2289

Klopt helemaal, maar ik vind dat een band als Slipknot absoluut niet thuishoort in de top-van bekende artiesten... Mijn mening is dat er meer kwaliteit op het podium moet, zodat wij als technici steeds meer de kans krijgen om mooie producten te vergroten met technische snufjes.,..

Arvid Buit

Comment

Working...