openlucht theater belichting

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • henkharbers
    • Feb 2005
    • 6

openlucht theater belichting

Ik ga over een aantal maanden een theaterproject doen in de openlucht. Ik heb in het verleden wel wat kleine theatervoorstellingen uitgelicht. Bij gebrek aan kennis heb ik dit op het gevoel gedaan met redelijk goed resultaat. Voor dit project wordt het allemaal wat groter.

Er wordt gespeeld in een bosrand waarbij het publiek op een open veld zit en de spelers ca. 5 meter het open veld inkomen en ca 5 meter de bosrand inkunnen bij hun spel. Deze bosrand is open van structuur Het totele speelvlak is ca. 35 meter breed!

Om de zaak uit te lichten wilde ik werken met Fresnels maar aangezien het kan regen en er geen overkapping is moet ik waterdichte spullen hebben. Volgens mij bestaan er enkel waterdichte parren!

Wat zou ik nodig hebben aan parren om het front egaal uit te kunnen lichten Ik kan een truss bouwen van ca. 5 meter hoogte en ca 10 meter vanaf de voorrand van het speelvlak

henk
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Beste Henk,

Waterdicht bestaat niet, en hoeft ook niet ! Als jij flinke 2Kw Fresnells gebruikt, zal er niets aan de hand zijn zolang ze branden... De hitte van de armatuur verdampt het water, en zolans het spettert/zacht regent is er geen enkel probleem... Bij hoosbuien is het verhaal anders; maar welk publiek blijft dan in open lucht zitten ??...

Probeer wel om een 2de truss halverwege je speelvlak te plaatsen, en zodanig een 2de plan te kunnen maken. Vanuit die truss zou je ook het bos een kleurtje kunnen geven... Verder zijn city-colors ook waterbestendig, en ideaal om de bosomgeving te belichten.

En even letterlijk ingaande op je vraag; hoeveel lampen heb ik nodig voor 35mtr. breedte; is afhankelijk van het type lamp, de lens etc. Maar uitgaande van 2Kw Altmann's ; stuk of 12... Dan nog 2de plan = stuk of 8 voldoende, en dan nog wat speciaaltjes op boompjes en evt decor; nog eens 6... Vervolgens tegenlicht; weer 8... Totaal; 34 2Kw-ers en evt nog 4 citycolors...Dan ben je absoluut the king of the woods

Have fun !

groet AJB
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• henkharbers
      • Feb 2005
      • 6

Ik was alleen niet van plan om alles s'nachts af te breken of bij elke regenbui de ladders in te klimmen,en vervolgens weer terug te hangen en uit te lichten, het moet wel een paar dagen kunnen blijven hangen. Ik weet niet of spatwaterdichte parren dat kunnen hebben....

Ik heb nog een stuk of 40 110V Medium PAR 64 liggen. Ze moeten natuurlijk wel in serie gezet worden maar a-la. Die zijn eigen materiaal en als er eentje sneuvelt is dat niet zo'n ramp aangezien we ze gratis hebben gekregen van een schouwburg.

Zou ik het daar (deels) mee kunnen redden?

henk

Comment

• AJB
        • Jul 2003
        • 2289

Je zou het daar deels zeker mee kunnen redden, afhankelijk van je eigen kwaliteitswensen... Bij een par is de bundel niet af te kleppen, niet volledig rond, niet te zoomen etc.etc. Hoop nadelen ! En als je je trussjes buiten wil laten staan; partij landbouwplastic er overheen ! Gewoon om de meter een kleine outrig, en daaroverheen je plasic...Maak het niet te groot, ivm wind-opvang gevaar ! Maar je wilde 35 meter breedte uit gaan lichten vanuit een burg van 10 mtr ??? Gaat niet werken... Doe dan liever een viertal losse masten ofzo...
        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
        ------------------------------------------------
        Arvid Buit
        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• henkharbers
          • Feb 2005
          • 6

Ik zat te denken aan een brug uit 2 delen van 10 meter met een totale lengte van ca. 20-25 meter. Misschien dat ik inderdaad beter 4 masten kan pakken en dan de zaak s'nachts naar beneden draaien. Kan ik makkelijker een zeiltje over gooien. Ik weet het nog niet......

Is er een site waar de bundelgrootte op bepaalde afstanden van de div. lampen te vinden is? Parren, fresnels pc etc. Ik wil een lichtplan gaan tekenen maar ik kan niet goed schatten hoe groot het vlak is dat ik kan belichten per lamp.

Ik moet gaan werken met een grote aggregaat. Is er een vuistregel voor de benodigde capaciteit? In principe branden niet alle lampen tegelijk op 100%! Is overcapaciteit nodig ivm storing ofzo

Ter info ik pak dmx gestuurde tafel en dimmerpacks

Nog links naar site van openlucht projecten bekend bij iemand?

henk

Comment

• JohnHa
            • Jan 2002
            • 57

citaat:Geplaatst door henkharbers

Ik zat te denken aan een brug uit 2 delen van 10 meter met een totale lengte van ca. 20-25 meter. Misschien dat ik inderdaad beter 4 masten kan pakken en dan de zaak s'nachts naar beneden draaien. Kan ik makkelijker een zeiltje over gooien. Ik weet het nog niet......

Is er een site waar de bundelgrootte op bepaalde afstanden van de div. lampen te vinden is? Parren, fresnels pc etc. Ik wil een lichtplan gaan tekenen maar ik kan niet goed schatten hoe groot het vlak is dat ik kan belichten per lamp.

Ik moet gaan werken met een grote aggregaat. Is er een vuistregel voor de benodigde capaciteit? In principe branden niet alle lampen tegelijk op 100%! Is overcapaciteit nodig ivm storing ofzo

Ter info ik pak dmx gestuurde tafel en dimmerpacks

Nog links naar site van openlucht projecten bekend bij iemand?

henk

Puur nieuwgierigheid: waar gaat dit plaatsvinden ?

Comment

• henkharbers
              • Feb 2005
              • 6

In Hilvarenbeek (noord-brabant)
              op 26-27-28 en 29 mei

meer info op:

henk

Comment

• Percy
                • Jan 2005
                • 80

Ik heb van de zomer meegewerkt aan een productie van Close-Act in Roermond, die hadden zich zelf van die masten gemaakt. met behulp van een wind-up statief en een gelast stukje zoiets:
                [code]
                +=====+
                | |
                +=*=*=+
                | |
                +=====+
                | |
                +=====+
                [/code]

En dan op * de windupstatieven vastgeklemt aan het statief.
                Close-Act doet alleen maar buitentheater. Kijk anders eens op hun site: http://www.close-act.nl

Comment

• SpaceyDeeJ
                  • Sep 2001
                  • 876

Hoi,

de lichttechniek van Close Act wordt gedaan door RSB Showtechniek uit Boxtel (idd Rudy... ) Heb zelf een keer mogen volgspotten bij deze act (Eindhoven opening theater seizoen 2004)
                  Weet alleen niet of je dit echt kunt vergelijken met de genoemde bosproductie. Daarbij de kosten die er gemaakt zijn voor een lopende bestaande theater productie (ontwerp lichtmast etc) ik heb niet het idee dat Henk ook deze kosten wil maken ?
                  cheers,

DeeJ

zohee pappie, die tafel van die meneer is echt wel groot

Comment

• henkharbers
                    • Feb 2005
                    • 6

Nee ik heb dat budget niet.

Ik moet met een zo minimalistisch mogelijk ontwerp / kosten er iets leuks van maken. Maximaal 24 kringen en ongeveer 60 KW beschikbaar

Geen rare fratsen gewoon een aantal fresnels of parren, rookmachientje, droogijsmachientje en wat gekleurde speciaaltjes op de bomen en de rest moeten de spelers doen....

By the way ik heb al contact met rudy, misschien dat hij me wel verder kan helpen met de juiste materialen.

henk

Comment

• Percy
                      • Jan 2005
                      • 80

@ Deej, ik ben de productie voor jou de volgspotter geweest.
                      @ Henk, het leek me ook niet de bedoeling dat je het na ging maken, meer als ideetje. Ik heb genoeg ervaring met goedkoop werken hier op school.

Comment

• gaffer
                        • Nov 2004
                        • 118

Henk,

Er is een programma waarop bundels van spots uitgerekend kunnen worden naar de afstand die ze moeten overbruggen.
                        Dit programma heet LD calculator lite en is volgens mij gratis te downloaden,weet alleen niet waar.
                        FF googelen ofzo.....

Succes.
                        Groeten Gaffer.

Comment

• Dave
                          • Jan 2001
                          • 757

Hier dus, is een van de makers van Martin LJ.
                          U x I = Boem.

Comment

• Johan Boogaard
                            • Mar 2005
                            • 31

Beste Henk,
                            Bij verschillende verhuurbedrijven (o.a. Flashlight), zijn spatwaterdichte parren(IP65) verkrijgbaar.Je kunt deze net als een normale par voorzien van alle type lampen, en heeft een normaal filterslot. Deze zijn geschikt om in de stromende regen te hangen.
                            Een 2KW fresnel verdamt wel het vocht, maar naar een tijdje bladerd de verf er af.
                            Als je toch voor parren kiest, kan ik je aanraden bovenstaande te gebruiken.
                            Ik hoop je zo voldoende te hebben geinformeerd

johan Boogaard
                            Veel licht is ook zwaar!!

Comment

• tha_dj
                              • Jan 2004
                              • 375

Juist en dan een tip van mij......gebruik GEEN plastic om je parren af te dekken dit kan smelten, je kan beter gewoon een plank bovenop je truss vastmaken en er je parren onder hangen.

your light !

Comment

Working...