Ook in Engeland: trekroedes

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Ook in Engeland: trekroedes

In mijn reguliere check langs wat forums in andere landen in Europa "stuitte" ik hierop.

Het geeft weer eens te denken over het hanteren van het begrip veiligheidsfactor in die "rare dunne buizen" van links naar rechts over het toneel.

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • Sandra
    • Dec 2004
    • 14

Haha, ik heb absoluut GEEN verstand van riggen, dus ik zal dit jaar waarschijnlijk wel op één van je cursussen verschijnen Rinus, maar dat gedoe met vliegen met touwen en mannen die daar aan staan te trekken begint verdomd veel op vierendelen te lijken! Helemaal als daar veel "guess"-werk aan te pas komt...

Comment

• Ruud_de_Koning
      • Aug 2003
      • 112

Het betreft hier een 'hemp' fly. Een trek zonder contragewicht dus.

Ik heb sterk de indruk dat men het probleem bespreekt omdat het gewicht dat aan de trek gehangen kan worden sterk afhankelijk is van de kracht die de persoon op de touwen kan overbrengen. Zijn of haar gewicht is min of meer een bepalende factor geworden.
      En ...eh...ja: hoe zet je dat op een wandschild?

Ruud
      "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

Comment

• Daan Hoffmans
        • Aug 2000
        • 1225

Gheghe... Leidt wel tot spectaculaire situaties wanneer er tijdens opbouwen een mannetje van 120 kg bezig is, en tijdens het afbreken een knul van 70 kg...
        <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• AJB
          • Jul 2003
          • 2289

citaat:Geplaatst door Daan Hoffmans

Gheghe... Leidt wel tot spectaculaire situaties wanneer er tijdens opbouwen een mannetje van 120 kg bezig is, en tijdens het afbreken een knul van 70 kg...
          Alhoewel afbreken natuurlijk lekker snel gaat dan...En dat willen we toch allemaal ?? [)]
          If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
          ------------------------------------------------
          Arvid Buit
          Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Ruud_de_Koning
            • Aug 2003
            • 112

Ik dacht toch aardig in mijn geschiedenis te zitten, maar moet me toch eerlijk even afvragen: hebben we die dingen ook in Nederland (gehad)?

Ruud
            "If you really want to annoy your parents, and you don't want to be a homosexual, you can always go into arts" -Vonnegut-

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

Ik heb ooit gevraagd om bij Stakebrand (100jaar+) eens in de archieven te mogen kijken...
              nooit reactie op gehad. Misschien hebben ze niet zulke oude archieven.
              De uitvinding van de "Duitse" trekkenwand (met geleide contragewichten) stamt bij mijn weten uit ergens tussen 1905 en 1910). En de eerste in Nederland moeten ergens net na WOI zijn verschenen vermoed ik.
              En wetend dat de meeste theaters niet zo heel rap aan hun kap gaan verbouwen.
              Voor die tijd hadden we ook theaters in deze polders, dus............
              Ik heb in menig kleiner theater (bv. Rozengrachttheater) nog de restanten (touw-katrolletjes) van de oude 'hemp-house-trekken' zien zitten.

Comment

• tomv
                • Jun 2003
                • 331

Bij ons in het theater (Bree B) hebben ze nog een trekkenwand met contragewichten.
                Levert alleen een hoop gesleep op met die 'tegels'.
                Tom

Comment

• rinus bakker
                  • Mar 2002
                  • 5430

En laten we hopen dat als jullie in Belgie gaan automatiseren dat er iemand is die eerst eens een norm daarvoor verzint.
                  In Nederland is de situatie er zeker niet helderder op geworden door het ontbreken van enige vorm van richtlijn, norm of branche-regel voor het trekkenwand fenomeen....
                  Sterker nog: in het NL-boekje dat over trekkenwanden gaat staat een definitie van zo'n ding die gelijk is aan de kwadratuur van de cirkel.
                  En verder zijn we hier nog steeds niet gekomen...
                  (Typisch Hollands:
                  Heel erg veel lullen, lullen en nog een lullen.
                  Maar niemand doet de moeite om vast te leggen waarover al dat gelul nou precies gaat.
                  Dan kun je tenminste oeverloos door blijven OH-en....
                  en sommige mensen worden daar dan ook nog voor betaald:
                  praten over het werk van anderen, terwijl ze zelf geen ruk vanaf weten!)

Comment

Working...