Lx

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • loesje
    • Nov 2002
    • 11

Lx

Beste mensen,

Nu werd mij laats gevraagd wat Lx betekend, dus waar de letters L en X voor staan. En ik wist het niet. Kon het ook niet vinden op het net of in de boeken die ik heb. Lx is een lichttrekje, ok, maar waar staan de letters voor. Weet iemand hier het antwoord op?

groetsels

loes
  • musicjohn
    • Aug 2001
    • 1102

LX betekent: Lighting Effect oftewel "Lighting FX" en dus afgekort LX.

In engelstalige theaters word de "que" aan de lighting operator via de headset aangegeven als "LX CUE ...."

Voorbeeld over ca. 10 seconden: "LX cue 28 prepare... LX cue 28 standby... LX-cue 28 GO !!!"
    Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• Kevin_DM
      • May 2003
      • 577

LX word dus evengoed gebruikt bij aanduiden van de verschillende trussen (LX1, LX2, LX3 etc), als bij de lading (LX-trailer), als bij de crew (LX crew), of eigenlijk gewoon bij alles wat met licht te maken heeft op grote producties (beetje zelfde als FFX bij geluid staat voor alle soorten effecten).
      LX is gewoon een verzamelnaam voor alles wat met licht te maken heeft, en is gewoon een engelse afgeleide van het woord lights (LX dus).
      Genre production sheets op internationale tours: "stage load-in 12 pm, wardrobe & rigs load-in 13 pm, LX load-in 14pm, sound load-in 16pm"
      --- watt ever you want ---

Comment

• MJ
        • Mar 2004
        • 140

ik denk dat caspar gelijk heeft

lx is voor electrics

Comment

• rinus bakker
          • Mar 2002
          • 5430

Zoals geoonlijk 'licht' de waarheid weer ergens in het midden:
          In de theaters in de VS wordt een (voorbekabelde) trek bedoeld voor het ophangen van lichtarmaturen aangeduid met 'electrics' voor "electric instruments" of "electric effects" ofwel LX.
          Je hebt daar dus trekken die zijn gemerkt met '1st electric' (= vanaf opening gerekend) '2nd electric' enzovoort tot 7th, 8th of meer.
          En géén van al drie trekken hoeft te zijn aangedreven met een (electro)motor
          - al gebeurt dat ook daar steeds meer.
          Want voor die tijd van het electrische licht moest met belichten met behulp van gas.
          (Er fikte IDD nog wel een een theater af!)
          Dat waren ook zeer special FX.
          een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• AJB
            • Jul 2003
            • 2289

Het spijt me maar de oorsprong van LX is enkel en alleen te vinden in het verhaal van Caspar... Heb een half jaar in Engeland gewerkt, en het verhaal op diverse punten gechecked... Je hebt daar Lx's cue's en stagecue's, respectievelijk voor licht(lx), geluid(cue+artiesten) en decor/set (stagecue).

If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
            ------------------------------------------------
            Arvid Buit
            Creative-Director / Artist-Manager

Comment

Working...