Kleuren in Theater

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juan
    • Nov 2004
    • 21

Kleuren in Theater

Graag zou ik van jullie willen weten welke kleuren jullie allemaal in het theater hebben.

In de meeste theaters gebruiken ze Lee, maar ik ben dus benieuwd of jullie meegaan in de nieuwe reeks 700 serie, of dat het bij de oude 100 tot 228 blijft

Bij ons in het theater hebben we de oude nummers.
    Mochten jullie deze lijsten digitaal hebben dan kun je ze mailen naar

juan@speeldoos.nl

Groeten Juan Neele
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

De meeste ontwerpers gebruiken de standaard LEE serie. Veel theaters hebben nog een aantal Rosco dingetjes in het pakket, maar over het algemeen heb je dan het "gros" van de voorstellingen te pakken. 700 serie inkopen ??? voor die 3 shows die dat gebruiken ? Wat een onzin... Nemen ze maar mooi zelf mee, of pleuren het op de tech-rider...
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

Ik weet dat wij standaard heel wat filters hebben liggen. Heel veel van de oude serie en een paar van de nieuwe nummers.

Bij ons geldt ook: wil je een idiote kleur, dan moet je die zelf meenemen.

Comment

• Pieter Huijgen
        • Sep 2003
        • 766

Wij hebben in het theater alle kleuren van LEE en Rosco (supergel, E-color) op voorraad liggen en in de gangbare maten. Verder ook allerlei cosmetic kleurtjes.
        Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• gaffer
          • Nov 2004
          • 118

Wij werken in ons theater ook alleen maar met lee filters,en ook bij ons geldt dat we alle gangbare kleuren hebben en wil je speciale kleuren dan gaan we er vanuit dat je die zelf mee neemt.
          En de kleuren uit de 700 serie zijn erg mooi maar als we ze aanschaffen is het gewoon voor de lekker en niet omdat we ervanuit gaan dat gezelschappen die perse willen hebben.

Comment

• LuxProDeo
            • Feb 2003
            • 245

Reis met voorstellingen en bereid ook reisvoorstellingen voor, om al dan niet zelf mee te gaan.

Als vuistregel hanteer ik: LEE 101 tot en met 206 in het theater aanwezig, de rest zelf meenemen.
            Van de andere merken: frost van Rosco aanwezig (119 etc.) andere Rosco of GAM zelf meenemen.

Er zijn zowel positieve (= veel meer kleuren aanwezig) als negatieve uitzonderingen, maar als vuistregel voldoet dit vrij aardig.

Heb zelf door omstandigheden / een mazzeltje een vrij grote voorraad GAM kleuren, die ik veel gebruik (zit veel bruikbaars tussen) en dan dus ook meeneem.

Gebruik in eigen ontwerpen vanalles: LEE 0xx tot en met 7xx, en dan nog GAM en soms Rosco.

LuxProDeo

Comment

• Sandertje
              • Feb 2004
              • 29

Volgens mij is het best nuttig om ook een paar filters van de 700 serie te kopen worden toch steeds vaker gebruikt. Echter wanneer je helemaal geen eigen voorstellingen produceert dan zou ik het lekker door het reizende gezelschap laten mee nemen.
              (Vooral 777 is erg mooi kleurtje)
              <<>>We can\'t see without light<<>>

Comment

• test12
                • Jan 2003
                • 901

Past echt in een schijt voorstelling, die 777.

herman

Comment

• Sandertje
                  • Feb 2004
                  • 29

ja roest he komt in de buurt van, nee ligt eraan waarvoor je het gebruikt. Kan bij het verlichten van decor met daarop lood of iets dergelijks aangebracht echt super gaaf werken. maar wel als speciaaltje dan he

Comment

• AJB
                    • Jul 2003
                    • 2289

citaat:Geplaatst door Sandertje

Volgens mij is het best nuttig om ook een paar filters van de 700 serie te kopen
                    Yep...het is ook best nuttig om de kindertjes in Afrika te redden, en ook best nuttig om de criminaliteit aan te pakken...Maar doen we het ? NEE...

Alleen het hoogst noodzakelijke, waar het gros van de mensen belang bij heeft, is een duidelijke prio. Verder absoluut niets aanschaffen; doen andere mensen maar lekker...

L777...Blijf dat een "ik wil graag ontwerper lijken, dus doe interessant met hoge kleurnummers" filter vinden... L017 en L156 werken ook leuk op roest hoor...
                    Arvid Buit

Comment

• Sandertje
                      • Feb 2004
                      • 29

Maar de discussie gaat hier niet over L777 maar gewoon over het aanschaffen van de nieuwe kleuren lijnen of alleen bij de basis te blijven. Zoals AJB al aangeeft Er komt altijd wel iets in de buurt. En anders kan je altijd nog filters over elkaar heen leggen. Wat wel intresant is om te kijken naar de transmissie coefficient, sommige kleuren komen wel in de buurt maar nemen veel meer licht op. Daarnaast wat is het hoogst noodzakelijk AJB. Hoever ga je hierin dat is de basis van deze discussie.

Comment

• AJB
                        • Jul 2003
                        • 2289

Dat geef ik dus al duidelijk aan; selecteer hetgeen dat het gros van de belichters gebruikt... da's (met een beetje speling) de 100 tot 200 serie...
                        Arvid Buit

Comment

• LuxProDeo
                          • Feb 2003
                          • 245

citaat:Geplaatst door AJB

Dat geef ik dus al duidelijk aan; selecteer hetgeen dat het gros van de belichters gebruikt... da's (met een beetje speling) de 100 tot 200 serie...
                          Dat lijkt me het enige juiste antwoord op de vraag welke kleuren je als theater allemaal in huis zou moeten hebben.

Alle extra is dan leuk zowel voor gasten als voor eigen producties, maar niemand zal van je verwachten dat het aanwezig is (in een regulier ontvangend reistheater).

Vanuit de tegenovergestelde positie (bezoekende voorstelling): whatever gets the job done- al die kleuren zijn er niet voor niets. Maar hou er rekening mee dat je bepaalde dingen zelf mee zult moeten nemen, en dus tijdig bestellen, betalen, regelmatig op maat snijden bij gebruik van verschillende spots van het huis, en in sommige gevallen uit spots moet halen waar je anders niet meer bij had hoeven zijn bij het breken.

En dan moet je idd. wel een goede reden hebben om die 777 te gebruiken- en zoals AJB al aangeeft niet alleen maar moeilijke kleurtjes gebruiken om de moeilijke kleurtjes. Maar daar dan weer tegenovergesteld: in een Goed Lichtontwerp mag van mij alles- al heb je per se een split filter van twee GAM en Rosco kleur nodig- als het het gewenste resultaat maar oplevert. En laat je er -in dat geval- dan ook niet door weerhouden alleen omdat het "moeilijk" of "vreemd" zou zijn.

LuxProDeo

Comment

Working...