Horizonbakken gebruiken waar ze voor gemaakt zijn?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Christiaan Visser
    • Apr 2004
    • 235

Horizonbakken gebruiken waar ze voor gemaakt zijn?

Mede forummers,

Rare Vraag maar goed...

Kun/Mag je ook horizonbakken ook voor andere dingen gebruiken dan alleen het horizondoek te verlichten.
    Dus bijvoorbeeld, niet onder/boven het horizon doek maar bevoorbeeld van de voor/zijkanten van het podium.

Zoja, zouden / hebben jullie dat ook doen ( al eens gedaan )?

Christiaan

Beter één spotje op je lichttafel, dan 10 op de band! Stukje prioriteiten stellen..
  • rene.derksen
    • Feb 2004
    • 649

Hier in het lokale theater worden ze ook wel eens als tegenlicht gebruikt, gewoon de bakken de andere kant op, geen probleem.
    Licht is altijd zwaar.

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

Wij hadden eens bij een voorstelling van Paul van Soest (Moskau op sterk water) de helft naar het plafon toe gericht. Was een heel gaaf effect tijdens de voorstelling (plafon moest de lucht voorstellen).

Maar die voorstelling was ook wel heel apart, de technicus begon te vertellen met: "Alles wat je ooit over lichttechniek hebt geleerd.... Vandaag vergeten!"

Was best wel humor, maar ook een cool resultaat! [8D]

Comment

• axs
        Moderator
        • Jun 2002
        • 2687

citaat:Geplaatst door Christiaan Visser

Mede forummers,

Rare Vraag maar goed...

Kun/Mag je ook horizonbakken ook voor andere dingen gebruiken dan alleen het horizondoek te verlichten.
        Dus bijvoorbeeld, niet onder/boven het horizon doek maar bevoorbeeld van de voor/zijkanten van het podium.

Zoja, zouden / hebben jullie dat ook doen ( al eens gedaan )?
        Ff nagaan wat de JUISTE benaming is van een horizonbak... helpt je een heel eind verder en dan weet je ook meteen de mogelijke
        toepassingen.
        Speciaal kenmerk is de assymetrische reflector waardoor je een speciale spreiding van het licht krijgt maar overal binnen dat gebied een even egale lichtopbrengst.

Horizonbak is 'vakjargon' en wordt idd meestal voor de 'horizon' gebruikt maar is dus perfect toepasbaar voor andere dingen te BElichten.

If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• gaffer
          • Nov 2004
          • 118

Hoi Christiaan.

Je kunt horizonbakken gebruiken zoals je zelf leuk vind.
          Het is niets meer dan een lamp in armatuur.
          Wat ik wel eens gedaan heb is ze onder een prakken podium gelegd zodat er onder het podium licht te zien is,kun je hele mooie dingen mee doen.
          het enige waar je voor moet oppassen is dat als je de bakken echt recht naar boven zet,dus naar het plafond en je hebt er kleurenfilters in zitten dat dan de filters snel gaan inbranden.
          Das eigenlijk het enige.
          Voor de rest kun je met horizonbakken doen wat je wil.

Have fun zou ik zeggen!!
          Groeten Martijn.

Comment

• meyerfreak
            • Mar 2004
            • 142

Is dat nu juist niet het geval bij licht dat je dat soort dingen naar eigen creativiteit kunt invullen?? ik bedoel vindt je het stoer om 100 lessenaarlampjes naast elkaar te pleuren dan doe je dat toch lekker?? (of heb ik het nu verkeer begrepen) [?]
            ART is the goal, engineering the tool to reach it!!

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5430

To meyerfreak,

dat klinkt IDD als iemand met een voorkeur voor "herrie"...
              "het licht" dient toch een doel - je zegt het zelf al!
              als je doel alleen maar effectbejag is
              - of shockeren van de zakelijk leider -
              dan is je rol erg snel uitgespeeld, lijkt mij zo.
              Of kan/wil/ga jij het verkopen om 1100 van die "mini-DVD-surround huiskamerspeakertjes"
              (Y'now whad'I'm saying) links en rechts van de toneelopening neer te zetten bij een musical/presentatie/rock-show?
              En dat dan aangevuld met 8 subjes in de loges links en rechts?
              Ik denk dat je het verkeer begrepen hebt.
              maar evengoed
              groeten
              Rinus
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• meyerfreak
                • Mar 2004
                • 142

Hey Rinus.... ok je hebt gelijk heb ik het toch verkeerd begrepen
                ART is the goal, engineering the tool to reach it!!

Comment

• AJB
                  • Jul 2003
                  • 2289

In oude films zie je vaak dat een zelfde type armatuur wordt gebruikt als voetlicht... Gewoon hetzelfde principe met RGB-filtertjes... Verder; kijk eens naar dat irritante quizding van Carlo Boszhard... Alle opkomsten worden voorzien van horizonbakken met blauw filter, die recht in je bek schijnen... In tv-termen heet dit een flame (licht dat camera overstuurt, ziet er goed uit )
                  If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                  ------------------------------------------------
                  Arvid Buit
                  Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Christiaan Visser
                    • Apr 2004
                    • 235

Ik wou meerdere horizonbakken aan de eerste en tweede trek hangen en die strak naar beneden schinen gezien je dan een groot oppervlak kan belichten. ook wou ik meerdere Horizonbakken gebruiken voor 'blinders'.. Is dit wel verstandig? Hoe zou zit overkomen bij het publiek, iemand ervaringen mee? ik heb gister het uitgeprobeerd en bij mij komt het mooi over maar volgens mij voor het publiek storend...
                    Beter één spotje op je lichttafel, dan 10 op de band! Stukje prioriteiten stellen..

Comment

• rinus bakker
                      • Mar 2002
                      • 5430

Hoi Christiaan,
                      had je niet het idee dat er misschien ook een betekenis aan het begrip 'blinders' zou kunnen kleven?
                      en ach, (even) blind worden kan soms wel eens als storend worden ervaren....
                      welke open deur ben je nu aan het intrappen?

Comment

• vic
                        • Jun 2003
                        • 93

Hey christiaan
                        Je kan horizon bakken heel goed gebruiken als blinder. ze zullen alleen niet het zelfde effect geven als een atomic of iets dergelijks.
                        Ik denk zoals Rinus ook al vermeld heeft dat de meeste mensen het behoorlijk storend zulle vinde als op eens verblind worden. Maar als het in het script past moet je het zeker doen. IK heb bijvoorbeeld ooit eens een of andere tijdmachine gehad die met een flits moest verdwijne dan is het erg geschikt
                        greeetzz
                        vic

Comment

• Martin Hoogeind
                          • Sep 2003
                          • 60

Dag allen,

de belangrijkste eigenschap van een horizonbak is dat hij of zij een asferische asymmetrische reflector heeft. Dure woorden, maar belangrijk om je te realiseren volgens mij. Gevolg is namelijk dat deze armatuur het licht ongelijkmatig verdeeld uitstraalt met een lichtaccent naar 1 zijde. Op zich logisch als je kijkt naar de toepassing van het armatuur, de horizon belichten.

Bedoeling is de horizon egaal te belichten vanaf boven (of onder), doe je dit met een breedstraler(bouwlamp) dan is de horizon niet egaal belicht en is het de vraag of je dit effect wilde bereiken.

Ga je nu de horizonbak op een andere manier gebruiken dan is het van belang bovenstaande eigenschap te weten.

Hopelijk heb jij er wat aan, zo niet dan lees ik het wel.

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5430

Hallo Martin,
                            asymmetrisch en reflector zijn toch niet zo dure woorden hoor,
                            trouwens net weer verder afgeprijsd bij de nationale grootgrutter.
                            en asferisch = niet bolvormig - je bedoelt gewoon een soort lachspiegel...

Maar jouw uitleg lijkt me niets aan duidelijkheid te wensen over te laten:
                            conclusie:
                            bouwlampen fungeren ook prima als blinder?

Comment

• Rapsac
                              • Dec 2004
                              • 4

he

lampen gebruiken voor het effect wat jij wilt gebruiken... boeien wat voor naam ze hebben...

ik heb eens meegeholpen aan een voorstelling waar een muur van horizonbakken was gebouwd, 4-6 hoog en 8 bakken breed, en dan op 100% het publiek verblinden, is maar wat je wilt berijken. Klinkt belachelijk maar het was echt een mooie ervaring, ik bedoel je mist 3 minuten van de voorstelling om dat je niets ziet en daarna jank je nog

houd er rekening mee dat horizon bakken lastig te stellen zijn, en de lichtbundel(bundel?) is bijna niet te beinvloeden met kleppen oid.

groet Caspar

Comment

Working...