opleiding of praktijk ervaring

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • loesje
    • Nov 2002
    • 11

opleiding of praktijk ervaring

Beste mensen,

En jawel gelijk een 2e topic erachteraan.
    loes
    Last edited by loesje; 13-07-09, 15:54.
  • DJ.T
    • Nov 2002
    • 1502

Een combinatie van deze twee lijkt mij het beste.
    Eerst een stuk theorie, wat uit wordt gelegt aan de hand van praktijk.
    Zo veel mogelijk zelf doen maar wel eerst uitgelegt krijgen hoe het moet.
    We're ready to party, are you?

Comment

• deurklink

Ik doe zelf de opleiding theatertechniek. Vorig jaar veel theorie gehad en nu krijgen we veel meer praktijk en valt het kwartje bij de theorie. Jammer is dat veel theorie alweer weg gezakt is en je dus wel wat meer herhaling nodig hebt! Denk dat combinatie heel goed is!

Comment

• Daan Hoffmans
        • Aug 2000
        • 1225

Ik denk dat een goede technicus zowel in theorie als in praktijk geleerd moet hebben. Dat geldt niet alleen in theater, maar ook in de Rock&Roll.

Zonder theoretische kennis ben je nergens zodra er een (technisch) probleem ontstaat. Zonder praktijkkennis ben je niet in staat om te improviseren wanneer er zich een onverwachte situatie voordoet, en er geimproviseerd moet worden.

Kortom, het een hangt met het ander samen: om een probleem te kunnen oplossen hebben we kennis nodig (versterkertje fixen bijvoorbeeld), lukt dit niet, dan hebben we praktijkkennis nodig om het probleem alsnog te lijf te gaan (een compromis sluiten, we moeten immers het beste resultaat behalen met 1 versterker minder).
        <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• kokkie
          • Nov 2003
          • 1166

citaat:Geplaatst door loesje

maar wat je zo vaak tegen komt is dat mensen precies kunnen zeggen wat en hoeveel er door een kabeltje heen kan maar tegelijkertijd niet weten waar ze de kist neer moeten zetten als er op staat manteau links.

groetsels

loes
          Tja Loes, maar dit is dan ook gelijk een hele moeilijke. Ik zou kiezen voor het manteaux (met een X op het eind dus [8D])op stage right, want het is in Nederland gebruikelijk om uit de zaal vandaan links en rechts te gebruiken en vanaf het podium stage left & stage right. Maar aangezien we het over lossen hebben en dit over het algemeen op het podium gebeurt zou het dus ook op stage left moeten kunnen staan. Dat is dus Cour voor onze Belgische vrienden. Kom ik dus gelijk uit bij het betere systeem wat onze zuiderburen gebruiken. Cour & Jardin. Dat is altijd duidelijk en korter dan het geknoei met stage.

Wat betreft opleiding, kies ik meestal voor een technische. Mensen zonder opleiding in theater en Rock&Roll komen in mijn ogen vaak niet echt verder dan bouwen & breken. Anders is een Top 40 bandje of een vast theater of een reizende produktie het hoogst haalbare. Met een theater opleiding bezit je een hoop theoretische kennis, maar vaak hoor je dan zoiets van 'zo heb ik het geleerd' en worden dingen dus zomaar aangenomen. Een opleiding uit de richting elektro-, elektronicatechniek en werktuigbouw geven je een hoop algemene materiaalkennis en leren je logisch en stapsgewijs werken. Verder hebben mensen met zo'n opleiding als ze in dit werk beginnen geen houding van 'ik weet alles al' en zeggen ze niet dat ze al technicus zijn als ze voor het eerst op een klus komen. Ze weten dat ze nog een hoop moeten leren en dat vind ik met mensen met een theateropleiding vaak anders.
          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Pieter Huijgen
            • Sep 2003
            • 766

Kokkie,

Manteau is enkelvoud, Manteaux is meervoud!

Tja, allemaal leuk hoor stageleft, stageright, prompt side, cour, jardin.
            Wat ik heb gemerkt is dat gewoon links en rechts het makkelijkst werkt en tot de
            minste frustraties bij collega's leidt. Gewoon links = links vanuit de zaal gezien, daar zit immers ook de lichtoperator en regie / creatives tijdens repetitiedagen.
            Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Hallo Loes....
              gelukkig je bent er nog!

Noem eens een vak dat je
              - alleen maar op theorie gebaseerd kan uitoefenen.
              of een dat je
              - alleen maar via de praktijk kunt leren.
              (Ik weet er eentje... politicus. Maar nu weer serieus....)

Die concepten alleen praktijk of alleen theorie zijn toch uit de tijd,
              en eigenlijk geef je dat zelf met jouw voorbeeld al aan.

Overigens - sommige mensen houden niet van kisten duwen
              en zijn dan plots 'OostIndisch doof' of 'theatertechnisch dom'....
              We kennen toch ook allemaal de witte handschoenen 'werkers'.
              een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

Ik heb in (het clubblad van) de Vereniging voor 'Podium (!) Technologie' (en NIET 'Theater Techniek') wat er nu onder Pod Tech verstaan moet worden.
                Dat vanwege het hele verhaal over 'de wildgroei' in opleidingen (lees de angst om de automatische geldstroom kwijt te raken).
                Maar dat is tot op heden altijd een hete brij geweest waar men om heen blijft draaien.
                Podium techniek omvat in mijn ogen alle vormen van techniek die gebruikt worden om een voorstelling, show of presentatie te realiseren.
                En dat is dan heel breed, en daarbij moet je wel haast kennis niveaus aanbrengen.
                En dat ligt weer gevoelig in opleidings-hoek, maar vooral ook aan de financiele kant - de beloningsstructuur zou op de helling moeten?
                Maar er wordt nu heel voorzichtig aan gewerkt,
                zei het nadat er eerst 10-20jaar flink ge-OH-d is
                en in de theaterwereld angstvallig is geprobeerd de boot (van de rock'n'roll) af te houden.
                Sinds flightcase, PAR, lichtcomputer, zwabberlamp, truss enz niet meer tegen te houden zijn is er kennelijk ook in de visie op de r'n'r een omslag gekomen.
                (De taaie conservatieve oude garde is geleidelijk aan ook buiten de realiteit van de dag en de macht gekomen = pensioen enz).

Theorie is onmisbaar & praktijk moet!

Comment

• ralph
                  Banned
                  • Aug 2000
                  • 2649

Ervaring is de beste opleiding, vandaar dat er veelal mensen van 18 worden gevraagd met vier jaar ervaring en een theoretische (liefst electro) achtergrond...

Ik heb zelf helemaal geen theoretische ondergrond, wel op verschillende vakgebieden seminars en cursussen gevolgd.
                  Kunde en kennis gaan hand in hand...

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

citaat:Geplaatst door ralph

Ervaring is de beste opleiding...
                    Ja, en door vallen en opstaan gaan ook de knieen in je broek stuk.
                    Ik ken een ex-studieleider van een HBO-opleiding die - omdat hijzelf rigging-theoriekennis Zero-Nul-Nada had, opdrachten gaf waarbij de trussen gewoon letterlijk naar de klote gingen.
                    Die heeft in een paar jaar tijd voor echt duizenden Euro's gesloopt, van spul dat hij Nota Bene in bruikleen kreeg van Flashlight.
                    Maar de laatste keer heeft ie er mooi een rekening voor gekregen, iets van Fl 3000,00 meen ik. De jaren daarvoor waren er soortgelijke schades, maar 'moest ik niet zo zeuren'.
                    Dat werd vervolgend lakoniek afgedaan als - dat is leergeld voor de studenten.
                    Maar die leerden er alleen maar van dat die studieleider niet voor zijn vak deugde. En ook nog eens deed aan kapitaalsvernietiging, terwijl die opleiding letterlijk elk dubbeltje moets omdraaien.
                    Doe mij maar niet die praktijk:
                    "Shit hè, de rig is ingestort.
                    Dat moeten we de volgende keer dan wel anders doen!"

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

De arbo-wet maakt niet voor niets onderscheid tussen oa Voppers, en Deskundigen.......

Maar ik ken een theater waar men ( in het kader van de brandveiligheid...) gewoon 60% van de bovenste vakwerkspantliggers van de toren heeft weggesneden, en er vervolgens gewoon weer kiloos (tonnen?) decor aanhangt...
                      We hebben al eens een stelling gehad over te vliegen vliegtuigen, en gebrek aan opgeleide piloten. Conclusie was dat we de vliegtuigen maar voorlopig zonder echte piloten, maar met stagaires de lucht in moesten sturen...........(brrrrrrrrrrrrr)

Beetje boeren-hollands-nuchter-verstand helpt ook een heleboel, denk ik...
                      Ook de moeite waard : het overpeinzen van de stelling : Velen zijn geroepen, doch weinigen uitverkoren.En hoe zou dat nou toch komen???

Comment

• ralph
                        Banned
                        • Aug 2000
                        • 2649

Hmz, weer eens een onvolledig bericht geplaatst...
                        Wordt onmiddelijk ingewreven hier, dat is dan wel weer prettig [8D]

Een opleiding, hoe goed dan ook is niet meer dan een basis, vandaar dat mijn stelling: "ervaring is de beste opleiding" er zo koud staat.

zie het als een rijbewijs, een hijsbewijs, welk boterbriefje dan ook...je mag wat, je kan nog geen ene klote

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

Hallo ralph,

"je mag wat, je kan nog geen ene klote"
                          en nu zijn we het plotseling weer roerend eens.
                          Ik weet niet eens of ik wat mag, maar het laatste deel uit jouw opmerking bekruipt me nog geregeld.
                          Je kunt nooit genoeg weten, en je wilt altijd weer meer kunnen.
                          En ook al zou je het niet willen, je zult wel moeten...
                          omdat de ontwikkelingen in de techniek en/of de samenleving ook niet stoppen.

Comment

• driesmees
                            • Apr 2003
                            • 1076

Ik ben momenteel in opleiding bij een theatergroep waar ik vroeger zelf in meespeelde,
                            2 technici hebben mij daar onder hun hoede genomen, de 1ne is de echte lichttechnicus, die heeft me uitgelegd waarvoor wat dient (parren e.d.) de andere is electricien, die is me nu aan het leren, hoe je best bekabeld, 3fasen...
                            Zowel praktijk als theorie.
                            Bijv: de lichtman laat mij vanaf volgende productie alles bedienen tijdens het stuk, hij laat me ook al lampen ophangen en dergelijke, en wijst me dan op m'n fouten.
                            De electricien laat me ook al dingen bekabelen, en controleerd daarna. Soms geeft hij me ook eens "oefeningen" mee naar huis. Dat is gewoon een papiertje met: berkenen de sroom en het voltage, en dan een shema met weerstandje (serie en paralel) zo heb ik al veel bijgeleerd en word ik klaargestoom om hun werk over te nemen.
                            [CENTER] [/CENTER]

Comment

• eeze
                              • Nov 2003
                              • 11

Naar mijn mening is dit een vak.(met een hoofdletter V).En een vakman kent duizenden handigheidjes, heeft inzicht, maar heeft ook zeker theoretische kennis. Opleidingen in de theatertechniek zijn relatief nieuw, en ik juich het erg toe, maar wat ik mis aan de opleidingen,is dat ze (nog) niet in staat zijn de dagelijkse handigheidjes, het inzicht in efficient bouwen, je systemen zo inrichten dat storingen snel gevonden kunnen worden, etc weten aan te bieden. Iets simpels als knopen en steken staat op sommige opleidingen niet op het rooster ,voor mij een indicatie dat de school niet echt lijkt te weten wat er in de praktijk nodig is.
                              Een opleiding impliceert ook dat de afgestudeerde technicus in een "hogere functie" (voor zover die er echt bestaan in dit werk) zal "instromen".
                              Leiding geven aan een theatertechnische crew kan alleen maar wanneer de leidingevende in ieder geval over bovengenoemde drie kwaliteiten beschikt. Ik denk dus dat een opleiding in principe toe te juichen is, maar dat de afgestudeerde technicus toch gewoon onderop zal moeten beginnen. Werkhouding,inzet en sociale omgangsvormen zorgen daarna (net als vanouds) dat hij of zij verder komt in het vak. (of niet natuurlijk)

Groeten Pieter

Comment

Working...