rock en roll en theater ervaring

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • loesje
    • Nov 2002
    • 11

rock en roll en theater ervaring

Beste mensen,

Nou hier ben ik dan eindelijk met m'n eerste topic in het theater forum. Wat ik me afvroeg is hoe jullie er over denken hoe belangrijk rock en roll ervaring is voordat je in het theater terecht komt als technicus of technica. En dat dan vooral in het opzicht van stress en zo snel mogelijk problemen oplossen om de show optijd te kunnen laten beginnen. En het gewend zijn aan zwaarder werk (grotere pa, minder hulp, trusconstuctie i.p.v trekken). Wat ik zelf wel merk is dat mensen die in de rock en roll hebben gewerkt of nog werken en die in het theater terecht komen op een of andere manier toch sneller werken, misschien niet zo netjes als in het theater gewenst word, maar wel sneller problemen op kunnen lossen. En dus af en toe zelf met een soldeerbout en een of ander apparaat op het zijtoneel zitten i.p.v. de show die dag zonder te draaien en het ding op te sturen.

Nu wilde ik graag jullie meningen en ervaringen weten. Hoe je er zelf over denkt of dingen die je opgemekt hebt.

groetsels

loes
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Ach - op de laatste jaarvergadering van de VPT werd door sommige theatermensen nogal laatdunkend gesproken / neergekeken op dat stel 'losgeslagen cowboys'.
    Ik heb toen de gegeneraliseerde perceptie van sommige rock'n'rollers over de theatermensen maar weer eens uitgesproken: 'stofjassen'.

Maar ook dat is allemaal van tijdelijke aard: binnen 20 jaar is dat onderscheid volkomen vervaagd.

Kwa mentaliteit kan ik me wel wat in jouw stelling vinden,
    maar wat ik nou juist weer wat mis in de 'R'n'R' is het oog voor detail,
    de voortdurende kritische blik op de kwaliteit... kijk maar eens naar de vaak rotzooierige afwerking van bekabeling in truss of aan trek.
    En bijvoorbeeld het feit dat de meerderheid van de verhuurtruss nog steeds terugkomt vol met pvc- of gaffa tape-resten enz.

Kwa (oog voor) hijsveiligheid (=mijn stokpaard!) scoren die beide sectoren (volgens mij) gelijk aan of net zo
    goed of belabberd... vul zelf maar in, (en de goeden niet te na gesproken)
    als Standbouw, TV of Film.

We hebben SAMEN (al die clubs) nog een lange weg te gaan, laten we zeggen zeker 10-15 jaar in theorie en praktijk.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• WTT
      • Feb 2002
      • 158

citaat:Wat ik zelf wel merk is dat mensen die in de rock en roll hebben gewerkt of nog werken en die in het theater terecht komen op een of andere manier toch sneller werken, misschien niet zo netjes als in het theater gewenst word
      Netjes tja, maar ook dat word zwaar overdreven in het theater, ik bedoel iets wat uit zicht staat moet handig en bruikbaar zijn (bekabeld bv) netjes is mooi meegenomen niet noodzakelijk. Tijd blijft toch de belangrijkste factor want tijd is geld en het geld raakt op. Conclusie in mijn ogen, theater is ambtenaar en R&R is het echte bedrijfsleven (dus R&R in theater is kost efficient)
      WTT rentals

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5430

HH Martijn,

(je krijgt mij niet op de kast)

Je gebruikt nu wel een vreemde tegenstelling:
        ambtenaar < > bedrijfsleven - dat klinkt haast als
        ondernemer < > overheid.... (ook een bekend fenomeen)

bedoelde je hier soms
        theater = overheid < > r'n'r = bedrijfsleven

Dus iets als een 'theaterbedrijf' zou niet kunnen?
        Zeg dat maar tegen ons aller Joop,
        en een aantal van zijn collega's vrije producenten.

Comment

• erik_gj
          • Jan 2004
          • 129

Over de afwerking van Theater klussen <--> r'n'r klussen

Ik denk dat in het theater de meeste dingen zo gemaakt zijn dat het mooi weg valt. In het theater heb je mooie kabelgoten met een dekseltje die heb je in een gymzaal/sporthal niet! Dit geldt nog wel voor meer dingen. Het theater is erop gebouwt als is op maat alles past precies. Toch blijft het dan de uitdaging om het in een gymzaal netzo mooi te doen! Over de snelheid van werken: dat klopt wel in het theater zeggen ze sneller "och dat maken we na de pauze wel even af" terwijl je bij die gymzaal klus je pauze dan maar even een half uurtje later neemt omdat de eerste soundcheck over een uur is! Het lijkt (vind ik) ook zo dat in het theater de tecnici meer invloed hebben, meer macht. Er wordt meer aangepast aan hun tempo van werken. Die factor tijd valt heel goed mee te leven, goed plannen.
          zoveel knoppen het lijkt wel lente!

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

Ik heb me als roadie van oa bob-east en First altijd verbaasd over hoe relaxed er in het theater toeging.
            Binnenkomen met een aantal stage-hands die helpen tillen, multikabel trekken, kisten wegreden etc, waar we het in de kale zalen ( lees disco-cafe etc) alleen met zijn 2-en moesten bewerkstelligen, koffie die altijd bruin was (is?), kortom, een ideale job voor na je veertigste.

Uiteraard speelt de financiele positie ook mee, wij moesten geld verdienen, om de band wat te laten verdienen, terwijl ik er later achterkwam dat het meeste geld naar het management toeging ( tevens boekingskantoor en PA-verhuurbedrijf..).

Af en toe mocht ik in de zalen afrekenen met de zaaleigenaar, en daardoor zijn me de oogjes wat verder opengegaan.
            Sinds dat moment ben ik ook graag bereid een systeem te plaatsen met een man of 4, met alle arbo-middelen vandien, etc.
            Want daar schortte het vroeger nogal aan.
            De financiele verdeelsleutel was vroeger heel gemakkelijk, eerst het boekingskantoot/management, dan de PA-verhuurder, dan de muzikanten, en uiteindelijk werd er ook nog wat betaald aan de road-crew.
            Dat die verder maar 16 tot 18 uur per dag maakte voor een 100 euro bruto ex btw maakte de heren muzikanten niet zo veel uit, en dat er wel eens een instrument ( dat was dan wel de verantwoordelijkheid van de hh musici) te laat werd opgeruimd, en dus door een crew-lid werd verstopt, ach , dat maakte niet zo heel veel uit.

Maar daar hadden we in het theater nooit last van, gek eigenlijk, bedenk ik me achteraf........)

Comment

• R. den Ridder
              • Sep 2000
              • 1500

nou....Theater, Rock'n Roll..alles heeft zijn charme. ik denk dat het merendeel van de theatermensen ook met rock'n roll is begonnen in het plaatselijke rockcafé. vaak maken theatermensen een bewuste keuze om dit te gaan doen, en weggaan uit de rock'n roll. vaak zit er dan nog wel dat stress-element in.

zo had ik vorige week een voorstelling waar ik de stagehand was in het plaatselijke theatertje, wat echter neit compleet voldoet aan de rider van fred Delfgaauw.

zo was er geen goede ramp aanwezig om te lossen, waardoor de deadline in gevaar kwam..ik had dus zoiets van..niet zeuren, gewoon sjauwen, maar de vaste technicusd had gewoon: haal maar een ramp, niet op tijd binnen: geen voorstelling...en vervolgen komt dan de plaatselijke Rock'n roll boer een ramp brengen. Natuurlijk heeft de vaste technicus gelijk, maar ik ben dan meer de rock'n roll boer. uiteindelijk gaat de voorstelling gewoon door, natuurlijk, en heeft de theaterman zijn en mjin rug gespaard...

misschien is het meer: de Rock'n roll boer houdt meer van de mythe van jong, snel en wild, terwijl de theaterman alleen mooie dingen wil maken... en wie er dan gelijk heeft..... ik zou het niet weten, en ik ken beide kanten. het mooiste vind ik de ene week een zwaar theaterstuk uitlichten en de week erop de week afreageren in een stinkende feesttent, maar dan wel mooi uitgelicht!

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

Hallo Ralph,

nou ik ken de mensen ook nog die ooit in theater zijn begonnen vanuit de plantsoenendienst.

en wat dat stress element in de r'n'r soms is dat juist wel lekker,
                werken onder spanning geeft bij sommige mensen juist die extra hoeveelheid adrenaline die het werken als aangenaam doet overkomen.
                waarom hebben we (althans een bepaald deel van de bevolking...) tegenwoordig al die adrenaline-sporten (bungy jumpen, skydiven, extreme snowboarding, himalaya biken, living tiger kicking enz enz) nodig.

jouw voorbeeld bevestigt trouwens wel heel erg het vooroordeel van de slimme stofjassen over die domme roadies.
                want ik ken teveel r'n'r-ers die num met een afgekeurde rug thuis zitten.

Comment

• R. den Ridder
                  • Sep 2000
                  • 1500

intressant punt Rinus, en ik ben het ontzettend met je eens. na een jaar in het vak te hebben gezeten ben ik er weer uitgestapt....en weet je waarom?

Ik kon niet rondkomen aaangezien ik niet de jusite mentaliteit voor de R'n R heb.
                  De juiste mentaliteit zou volgens de sector moeten zijn:

Bereid zijn 60 uur te werken, waarvan een deel onbetaald gezien het feit dat de overuren niet betaald worden..owkay, kan ik mee leven: houdt van het vak..maar daarnaast moest ik ook niet zeuren als ik zonder stempels in de genie op 8 meter hoogte uit het bakje moet gaan hangen om een spot van 25 kilo uit de truss te tillen op 1 meter naast datzelfde bakje..en ik moest ook niet zeuren als ik een volgspot in mijn nek moet leggen en vervolgens alleen 4 trappen omhoog moet zeulen, en klaptrussen in je eentje pakken, niet eentje, maar 2 karren...enz. enz. maar vervolgens kwam ik in het theater ook niet aan de bak aangezien ik te weinig ervaring heb....dus dan vraag ik je... in het theater wordt die mentaliteit tegenwoordig ook verwacht!

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5430

Wat jij beschrijft is geen r'n'r hoor.
                    (dan heb je een vertekend beeld van de r'n'r, doe maar eens een stage in het moederland van de r'n'r = VS),
                    Hard werken is één, en dat is ook helemaal niet erg.
                    En veel (onbetaald) werken komt ook in theater voor = hart voor je werk en "de publieke zaak"....
                    en bijvoorbeeld ook in het onderwijs. (als ik af en toe zie hoe mijn vrouw overuren maakt voor die school van haar)

maar wat jij beschrijft dat is gekkenwerk, haast slavenarbeid.
                    Zo'n baas leeft nog in de Middeleeuwen. En juist daarom is er nu een Arbowet. Name and Shame!

En op gekkenwerk en slavenarbeid zit ook in theater niemand op te wachten.
                    (nou ja, de premiereperiode even niet meegerekend)

Comment

• R. den Ridder
                      • Sep 2000
                      • 1500

ja, maar als je weet hoeveel mensen van onder de 25 nog denken dat slavenarbeid R'n R is zou je schrikken ben ik bang......

name and shame....denk maar eens goed na...een deel van je naam is iig hetzelfde

Comment

Working...