Diffusie / Frost en nog meer van dat

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

Diffusie / Frost en nog meer van dat

Eigenlijk een redelijk eenvoudige vraag met een misschien wat minder eenvoudige antwoord; waarom gebruik je bepaalde type diffusie- of frost filters (en alles wat daar op lijkt)?
    Wat een diffusiefilter doet is me bekend, een frost filter wat minder, en zaken als Brushed Silk 228 zijn me nog onbekend. Gebruiken jullie vaak van dit soort filters, en zo ja; welk type filter gebruik je dan wanneer?
    Op dit moment wil ik mijn raylight pitten graag omtoveren tot Fressnell achtige bundels, puur omdat een budget kwestie het niet toelaat deze apart in te huren; en de raylights toch voorradig zijn. Op aanraden van LuxProDeo ga ik hiervoor het eerder genoemde 228 Brushed Silk voor gebruiken, maar misschien vind jij dit wel een slechte keuze? Kortom: waarom, wanneer en waarmee?
  • AJB
    • Jul 2003
    • 2289

Een par omtoveren tot fresnell kan qua lichtgevoel misschien, optisch zul je natuurlijk nooit in de buurt komen... Frostfilters kun je (licht) gebruiken voor het verzachten van je vlek en bundel. Vergelijk een zware frost bijv. met matglas. In decoratie kun je prachtig gebruiken om een "gloed" licht te maken. Persoonlijk maak ik er niet regelmatig gebruik van, enkel bij ontwerpen van andere designers. In mijn eigen lichtontwerpen kan ik me niet herrinneren ooit een frost te hebben toegepast...
    If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
    ------------------------------------------------
    Arvid Buit
    Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• LuxProDeo
      • Feb 2003
      • 245

citaat:Geplaatst door (iCe)

Wat een diffusiefilter doet is me bekend, een frost filter wat minder, en zaken als Brushed Silk 228 zijn me nog onbekend. Gebruiken jullie vaak van dit soort filters, en zo ja; welk type filter gebruik je dan wanneer?
      Frostjes kun je in het algemeen gebruiken om bundels onscherp / gelijkmatig / zacht te krijgen.

Een greep uit de mogelijkheden: als je bijvoorbeeld zo'n lelijke pit hebt in de bundel van een par, of als je bijvoorbeeld een niet-zoom profiel hebt waarvan de scherpte op een bepaald formaat je te scherp is. Of om een mooi gelijkmatig vlak te maken als meerdere spots op elkaar aansluiten en je de individuele bundels teveel ziet. Of om een zichtbare rand van een bundel af te krijgen. En zo nog een heleboel dingen. Ik ken bijvoorbeeld ook belichters die onscherpe speciaaltjes maken door een profiel scherp te trekken, te stellen, en dan als alles klaar is een frostje erin te mikken, zelfs in het geval van een zoomprofiel.

Over het gebruik van LEE 228 om fresnells te 'toveren': je raylight gaat de richting van een wijdere, onscherpere bundel op met LEE 228 erin. Maar het gaat nooit een 'echte' fresnell bundel worden natuurlijk, er kan zeker getoverd worden met licht, maar er zijn ook grenzen

LuxProDeo

Comment

• LJ_jacob
        • Aug 2003
        • 293

Ik gebruik vaak de "horizon" filters van rosco met sprijding in een bepaalde richting.
        dat heb je dus ook nog..
        mijn auto rijdt 1 op stoplicht

Comment

• Jasper-Lichtbron
          • Jun 2001
          • 2155

Nog een maandje dan zitten ze erin. Ben erg benieuwd, ga sowieso heel veel nieuwe dingen uitproberen daar, dus thumbs crossed dat het ook echt gaaf is. Trouwens, het is natuurlijk logisch dat je de lamp neemt die je nodig hebt; en niet de ene lamp gaat corrigeren zodat ie op een andere lijkt. Toch is dat op deze manier wel erg fijn om die mogelijkheid te hebben.

Comment

• Lykle
            • Dec 2003
            • 63

Beste LuxProDeo

Ik ben zo'n belichter die een onscherp totaaltje maakt door een profiel scherp te stellen en er dan een frostje in te mikken. Dat doe ik om de volgende reden:

Als je op reis ben ben je afhankelijk van de mogelijkheden die er in een desbetreffend theater zijn. Op de eerste plaats zijn de profielen niet altijd even goed onderhouden. Hierdoor is het niet mogelijk om een profieltje mooi onscherp te trekken. Scherp en een frostje doet wonderen.
            De tweede reden is dat de kwaliteit van de belichter die in de zaalbrug een totaaltje of speciaaltje voor mij staat te stellen ook niet altijd even goed is. Soms weten ze gewoon niet hoe zoon lamp werkt. Scherp stellen en er dan een frost in steken is voor mij de snelste methode om ervoor te zorgen dat ik een hoge lichtopbrengst heb en toch onscherp ben.
            Meestal probeer ik het eerst altijd even zonder maar wat moet dat moet....

Groeten,
            lykle

Comment

• LuxProDeo
              • Feb 2003
              • 245

@ Lylke: Compensatie/correctie voor optisch slechte, of slecht functionerende spots is een van de dingen waar ik zelf ook vaak frost voor gebruik. Kom soms ook wel eens tegen dat de "los licht" profielspots onderling nogal afwijken bij dezelfde instellingen, ook in dat geval valt er met frost meestal nog wel wat te corrigeren.

De methode scherp stellen > frost erin als correctie voor slordige / kwalitatief mindere belichters was nog niet in me opgekomen, maar wel een goed idee inderdaad.

@ Jacob: gebruik je ze dan ook inderdaad op je horizon, of ook voor andere dingen? Ben zelf vooral op reis en heb niet vaak te maken met het zelf kleuren van horizons maar vind het wel een mooi idee: primair rood, groen en blauw met streepjesfrost erin verwerkt, en dat van Rosco materiaal, wat naar mijn ervaring ook nogal wat langer meegaat dan LEE.

LuxProDeo

Comment

• AJB
                • Jul 2003
                • 2289

De kwaliteit van een belichter corrigeren is natuurlijk grote onzin... Kan hij hem niet onscherp stellen ? dan ook niet scherp... Jou taak als reizend belichter is om je ideeen over te dragen aan een theatermens... Kun jij dit niet, of loop hij of zij aldaar vast ? Positie veranderen... Maar je maakt mij erg moeilijk wijs dat in een normaal theater geen belichter aanwezig is die een onscherp frontje engels danwel rechtdoor kan stellen... Verder verlies je bij frost een deel van je opbrengst; dus niet doen indien onnodig...

Wat lux-prodeo zegt over "los-licht"profielen is natuurlijk waar. Maar we spreken hier dan wel over erg kleine zaaltjes... Grote theaters hebben gewoon een goede set licht, en daar is al die "correctie-frost" niet nodig.

Arvid Buit

Comment

• LJ_jacob
                  • Aug 2003
                  • 293

@ luxprodeo

Ik gebruik het streepjesfrost alleen voor de horizon, coda's(onderaan de horizon) en eventuele speciaaltjes.
                  Maar de combinatie van kleuren die er zijn ben ik niet zo tevreden over, het RGB-principe werkt niet op een korte afstand tot je horizondoek...

maar de spreiding is wel goed

groetjes
                  Jacob
                  mijn auto rijdt 1 op stoplicht

Comment

• Lykle
                    • Dec 2003
                    • 63

@AJB

Zulke onzin is het nu ook weer niet. In de meeste theaters zijn er inderdaad belichters die prima totalen kunnen stellen. In een normaal theater kan je inderdaad verwachten dat daar theatertechnici rondlopen, die hun materiaal kennen en daarmee prima kunnen werken. Maar als ik merk dat duit niet het geval is, dan ga ik niet eerst hopen of het misschien toch goed komt of een andere belichter naar boven sturen. Daar heb ik gewoon de tijd niet voor.
                    Op de een of andere manier vinden sommige theatertechnici scherp stellen eenvoudiger dan mooi onscherp stellen. Ik ga dan echt voor het frostje. Mede omdat ik het front niet het belangrijkste deel van mijn lichtplan vind.

Groeten,

Lykle

Comment

• Jasper-Lichtbron
                      • Jun 2001
                      • 2155

Hey Lykle, heb je misschien wat foto's van voorstellingen die jij belicht hebt? Er mogen trouwens sowieso wel wat theater-minded foto's verschijnen op het forum, daar is tot nu toe toch een dringend gebrek aan!

Comment

• AJB
                        • Jul 2003
                        • 2289

Ik blijf bij mijn stelling dat iemand die niet kan stellen ook geen scherp totaaltje kan maken. Even heel basic namelijk; het gaat om het egaliseren van je lichtbeeld (kortom het juist overlappen). Als de belichter ter plekke al geen onscherp lampje kan regelen, laat dan dat egale frontlicht helemaal maar... Verder denk ik dat je tijd zat moet hebben om een belichter te wisselen (kost zo'n 3 minuten) zo niet; eerder van huis...

Verder je stelling; frontlicht is niet belangrijkste van je lichtplan... Tsjah; da's een gevaarlijke... Wat ik teveel zie in het theater; mooie lichtshows en duistere artiesten... Laten we 1 ding heel duidelijk maken; WIJ werken in DIENST van artiesten, en dat in de ruime zin des woords ! Je frontlicht is dus wel degelijk van belang, en zal tijdens de show ook zeer dynamisch en in stijl meegeschoven moeten worden.

Kleine tip; slechte belichters in het theater ? Zelf frontje stellen... Met een beetje ervaring moet je dat toch lukken
                        Arvid Buit

Comment

• Jasper-Lichtbron
                          • Jun 2001
                          • 2155

En dat van die foto's geld natuurlijk ook voor LuxProDeo en AJB

Comment

• AJB
                            • Jul 2003
                            • 2289

Zien wat ik nog heb...Ben niet zo'n foto-type...[:I]
                            Arvid Buit

Comment

• ralph
                              Banned
                              • Aug 2000
                              • 2649

Foto maken tijdens een voorstelling vind ik uitermnate irritant, en om nu na het stellen even wat standjes op de foto te zetten is ook weer zo geforceerd.

Ten aanzien van scherp-onscherp front: onscherp heeft mijn sterke voorkeur, heeft niets met de kwaliteit van de persoon die de knoppen bediend te maken, maar meer met voorkeur.

Ben nog niet tegengekomen dat het stellen zo moeizaam verliep dat mijn plan er niet goed uitkwam.

Comment

Working...