zelfbouw van een fullrange box

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nelis
    • Aug 2004
    • 3

zelfbouw van een fullrange box

hoi

ik wil een fullrange 2 of 3 weg box bouwen ik wil de speakers via conrad.nl bestellen en ik dacht aan het volgende setje

2 maal een Type cpa PA-15
    Belastbaarheid (RMS) 200 W
    Muziekbelastbaarheid 600 W
    Frequentiebereik (Hz) 22-3000
    Effectiviteit 96 dB

in combinatie met 2 tonsil tweeters
    Model GTC 12-19/100
    Nom./muziekbel. (W) 180/250*
    Frequentiebereik (kHz) 3 - 20
    Rendement dB 105

mijn vragen:
    1. is dit een goede speakerkeuze?[:0]

2. is deze combinatie voldoende toereikend voor het hele frequentiegebied of moet er nog een middentoner bij zoja welke?

alvast bedankt
    niels.
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

waarom zoek je geen mooi bestaand ontwerpje?

www.speakerstore.nl daar staan genoeg full range ontwerpjes op.

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

De door jou opgegeven speakers zouden sowieso geen goede 2-weg combinatie vormen. Het bereik wordt namelijk opgegeven in -10 dB punten. Je zou bij deze speakercombinatie een enorme dip in het gebied rond de 3KHz krijgen.

Op speakerstore rondkijken is inderdaad een optie, maar als je er nog niet te veel kaas van gegeten hebt, is kant-en-klaar kopen wellicht een betere optie.

De meeste speakers die via conrad worden aangeboden vallen overigens in het echte hobby/prul segment.

Waar wil je de kasten eigenlijk voor gaan gebruiken?

Mvg Johan

Comment

• nelis
        • Aug 2004
        • 3

Ik wil ze gaan gebruiken voor mijn drive-in maar ik wil eigenlijk alles in een kast, dus geen aparte sub en topkast. maar wel met een flink vermogen. Ik wil zelf de hele kast bouwen maar ik moet daarvoor wel de juiste combinatie van onderdelen (speakers) voor vinden.

ik ben op het gebied van luidspreker bouw een leek, dus het beste zou zijn als ik een kant en klaar setje speakers ergens kon kopen. maar de meeste zijn weer rotzooi.

maar als er iemand is die voor mij een mooi setje kan samenstellen dan zou dat wel beter zijn, het liefst met de speakers die op conrad.nl staan dan kan ik ze makkelijk bestellen.

m.v.g.
        niels

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

Budget?

Mvg Johan

Comment

• nelis
            • Aug 2004
            • 3

ik dacht aan ongeveer rond de 400 voor 2 complete luidsprekers exlusief behuizing

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

Voor die prijs zou ik het zelfbouwen laten. Als je een luidspreker met een beetje basweergave wil, heb je een 15 inch nodig. Een hoogdriver die goed aansluit op een 15 inch (1,4 of 2 inch) is voor dat budget niet bereikbaar (de hoogdriver alleen kost al meer als 200 euro).
              Dus dan kom je op een 15/1 inch combo uit, daarvan zijn er genoeg te koop, waarvan je de prijs/kwaliteitsverhouding niet makkelijk met zelfbouw in die prijsklaase zult benaderen.

Niet dat ik je zelfbouw eil ontmoedigen, maar binnen dat budget zul je gewoon erg snel teleurgesteld raken over het resultaat.

Mvg Johan

Comment

• jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3148

citaat:Geplaatst door nelis

het liefst met de speakers die op conrad.nl staan dan kan ik ze makkelijk bestellen
                Leg uit... Conrad heeft dezelfde bestelmethodes als bijna elke andere webshop. [B)]

Verder: ik zou niet zomaar aan zelfbouw beginnen. Ervaring is een pré en verder is bouwen handiger als je een specifieke kast met bepaalde speakers nodig hebt die je niet (snel) in een winkel tegenkomt. Een gewoon stel full-ranges kun je overal wel vinden, binnen je budget.

Comment

• bertuss
                  • Jan 2002
                  • 816

prijs/ geld, kijk naar eminence.

Comment

Working...