Hoorn Geladen topje P.audio 12" + B&C 1"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TlM
    • Apr 2004
    • 42

Hoorn Geladen topje P.audio 12" + B&C 1"

Het idee is om een 2-weg hoorn geladen topje te maken dat vanaf zo'n 150-200Hz begint te spelen met een conische of exponentiele hoorn.

De te Gebruiken Drivers:

Woofer P.Audio Sn-12B http://www.paudiosystem.com/products...12_sn-12_b.htm
    Compression Driver B&C DE-25 http://www.speakerstore.nl/luidsprek...s/pdf/DE25.pdf
    ME-45 Hoorn http://www.speakerstore.nl/luidsprek...s/pdf/ME45.pdf

Wat denken jullie van deze combinatie?
    Beter èèn speaker gevlogen dan twee gestacked.
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

Ik heb de DE-25 in gebruik, samen met ME 15 hoorntje
    zéér, zéér goed, lekker tophoog, niet agressief, gewoon heerlijk
    de rest van de speakers ken ik niet
    misschien heb je hier iets aan
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• TlM
      • Apr 2004
      • 42

Sis, op welk punt cross je de de-25?

Comment

• sis
        • Jul 2003
        • 3305

citaat:Geplaatst door TlM

Sis, op welk punt cross je de de-25?
        2 Khz 12 dB
        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• TlM
          • Apr 2004
          • 42

Zijn er nog andere mensen die wat kunnen vertellen over het bepalen van de afstraling van de 12" hoorn?

Comment

• TlM
            • Apr 2004
            • 42

De p.audio sn-12b is op dit moment afgevallen omdat deze niet meer verkrijgbaar is.

Nu zat ik te denken aan meschien beter een 10" te gebruiken omdat de woofer in dit ontwerp toch pas vanaf 150-200 Hz ingezet en zo het midden gebied tot 2Khz beter wordt weergegeven.

Nu is mijn oog gevallen op deze twee:
            B&C 10MD26
            18 Sound 10M600

Wat zouden jullie mij aanraden?

Comment

• michiel
              • May 2001
              • 1032

Blijf bij die 12" woofer. Een 10" vraagt om een grotere horn die uiteraard moeilijker is te ontwikkelen.
              Je kan je ontwerp een beetje afkijken van bestaande ontwerpen. Op speakerstore zijn wat tekeningen te vinden van 12" hoorn kasten.

Tevens kun je opzoek gaan naar hornresp. Een simulatie programma voor hoornluidsprekers, gratis te downloaden.
              Groeten, michiel

Comment

• TlM
                • Apr 2004
                • 42

Michiel, bedankt voor je reply,maar ik had al besloten om de B&C 10MD26 verder te gaan.

Ik heb in zowel hornresp als in de demo versie van AJhorn simulaties gedaan met de deze driver en daar kon ik niet uit opmaken dat deze een grotere hoorn nodig heeft dan de 12" die ik eerder al gesimuleerd had.

Kun je onderbouwen waarom je een 10" een grotere of langere hoorn nodig heeft?

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

ja inderdaad leg uit? een 10" hoorn begint toch met een kleiner oppervlak dus zal ook kleiner eindigen?
                  knoppen en waarden :)

Comment

• michiel
                    • May 2001
                    • 1032

Als je een kleiner membraam aan dezelfde horn koppelt moet de throat area kleiner worden. Om de curve van de hoorn niet te verstoren doe je dit door de hoorn aan de kant van de throat te verlengen met dezelfde curve als de rest van de horn. Of je gaat natuurlijk een totaal andere horn ontwerpen die kwa lengte niet veel verschilt. Maar dan zullen de andere facoren wel verschillen.
                    Ik heb net even snel gekken in AJ met een simulatie v an de 12ND610 en 10ND610. En inderdaad, om ongeveer dezelfde respone te krijgen de throat verkleint worden en de hoorn verlengt worden.

Jammer dat je niet voor de 12ND610 ben gegaan, dit lijkt me juist zo'n goede horn driver. Ik ben ook bezig met een project waar deze driver waarschijnlijk in komt.
                    Groeten, michiel

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

ohkee de hoorn is al aanwezig/staat al vast dus....
                      hadk niet begrepen,
                      kzou inderdaad een speciaal 10" throat ontworpen hoorntje nemen dan... anders word het suf geknutsel met een 10 aan een 12...

Comment

• michiel
                        • May 2001
                        • 1032

citaat:Geplaatst door dokter dB

ohkee de hoorn is al aanwezig/staat al vast dus....
                        hadk niet begrepen,
                        kzou inderdaad een speciaal 10" throat ontworpen hoorntje nemen dan... anders word het suf geknutsel met een 10 aan een 12...
                        Ik wil niet zeggen dat de hoorn al aanwezig is, maar als je naar de basis kijkt en je heb de keuze tussen een 12" en 10" driver dan zou ik de 12 nemen omdat de hoorn wat korter wordt. En de output van de 12 zal natuurlijk wat hoger liggen.
                        Groeten, michiel

Comment

• TlM
                          • Apr 2004
                          • 42

12" was ook mijn eerste keuze maar prijstechnisch gezien komt nu een 10" beter tot zijn recht en veel lager dan 200 HZ zal de hoorn toch niet komen, ik vind het belangrijker dat hij goed blijft klinken tot zo'n 2kHZ.

In HornResp heeft de throat chamber volume veel invloed op de bandbreedte van de hoorn, hoe kleiner hoe beter lijkt het wel, hoe zou dit in de de praktijk uitpakken?

Comment

• dokter dB
                            • Nov 2003
                            • 1535

faseplug erin kan geen kwaad als je tot 2khz wil.
                            Desnoods een dichte buis oid (zie msl3) en dan dat volume in de simulatie eraf halen, dus je netto hoorndiameter/volume en rendement word wel iets kleiner, maar hoornbandbreedte groter...
                            kan je dat trouwens niet meesimuleren in die programmaatjes een faseplug? 10" gaat beter tot 2kHz dan 12 inch, onderkant tot 200Hz, dus 10 inch prima keus vind ik.

Maar michiel ik begrijp iets niet: 12 inch hoorn korter? dat ligt toch aan het gekozen verloop? mis ik iets? de 12" hoorn is zowiezo minder kompakt....

Comment

• michiel
                              • May 2001
                              • 1032

Als je een zelfde curve heb, kun je met een 12"er de hoorn korter maken dan met een 10"er voor het zelfde resultaat. Het grote memraam heeft minder hoorn lengte nodig om te koppelen aan de hoorn.

Voor mijn project sta ik voor de keuze tussen 12" en 15". De 12" horn word 700 lang, en de 15" 550. Met haast dezelfde respone in de simulatie.

Een fase plug verbetert de hf respone zeker. Het is nodig om het volume in de voorkamer te minimaliseren. Dit kan met een fase plug die aan de kant van de throat ongeveer dezelfde vorm heeft als het membraam en zo dicht mogelijk op het membraam word geplaatst.
                              Of, je ontwerpt de hoorn zo dat de throat gelijk is aan SD. Dan heb je geen voorkamer meer. Als dat niet de nodige HF geeft, dan ga je de throat verkleinen door gebruik van een fase plug.
                              Groeten, michiel

Comment

Working...