filter voor topkast

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • woussie
    • Mar 2004
    • 46

filter voor topkast

hallo,

ik wil een topkast gaan bouwen met een delta 12 (8ohm)voor het mid en een psd2002s (8ohm)voor het hoog. Nu zit ik alleen met het probleem dat ik van filters zegmaar weinig kaas gegeten heb
    Zouden jullie mij kunnen helpen aan een schematje voor dit filter?
  • bertuss
    • Jan 2002
    • 816

elt iig op de bult die de delta heeft vanaf 2khz, uit mn hoofd?
    houd daar rekening mee. je kan eventueel naar de standaart filters van eminence kijken, en kies er een uit die goed aansluit.
    je gaat dus de jb systems pro live kasten nabouwen daar zitten beide drivers in.

Comment

• woussie
      • Mar 2004
      • 46

ik heb info opgevraagd via starlightentertainment en volgens hun zijn deze in de benelux en duitsland niet verkrijgbaar. Eigenlijk wilde ik een px2:1k6 filter monteren.

Iemand reacties

Comment

• woussie
        • Mar 2004
        • 46

Dit filter filtert dus op 1600 Hertz maar schijnt dus niet te verkrijgen zijn!!!

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

www.conrad.nl heeft ook speciale scheiders.
          googlet en gij zult vinden.

Comment

• woussie
            • Mar 2004
            • 46

Dus eigenlijk komt het er op neer dat ik een 12db/octave lp, 18db/octave hp butterworth filter moet nemen, met nog een weerstand om de hoog driver aftezwakken (hoeveel db afzwakking raden jullie eigenlijk aan; komt 6 db een beetje in de buurt)?[:I]

Ik wil het topkastje vanaf ongeveer 120 Hertz laten lopen

Comment

• woussie
              • Mar 2004
              • 46

Iemand hier nog iets aan toetevoegen??
              Kan trouwens geloof ik wel beter afzwakken met 3 DB en crossen op iets van 1800 Hertz.

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

woussie: doe een search...
                ik en anderen hebben hier al eea over hoe en wat met passieve filters gepost...
                succes
                knoppen en waarden :)

Comment

• DJ Ruud
                  • Jan 2003
                  • 93

Een beetje verder kijken met 'zoek'.op deze site doet wonderen
                  daar heeft dokter dB gelijk mee !
                  betreft het onderwerp sommige van jullie hebben me al eens goed geholpen met de volgende link !
                  Ik heb deze schakelingen al meermalen toegepast en ze werken hartstikke goed
                  je zult ongeveer vanaf 12db/oktaaf steilheid moeten nemen
                  dit om je hoogtoner langer te laten leven

de groente van djRuud.nl
                  DJ Ruud oet Limbabwe

Comment

• woussie
                    • Mar 2004
                    • 46

okeey, ik heb me wat dieper in de stof verdiept vanavond en moet zeggen dat ik best wel wat wijzer ben geworden, maarum ik ben der nog steeds niet helemaal uit of ik nou 12 db/octave of 18 '/b octave moet filteren. Iemand van jullie hier nog een mening over???

Comment

• Contour
                      • Feb 2001
                      • 1018

Op het hoog liever 18dB/okt dit verzekert je ervan dat jou driver ook bij hoge vermogens heel blijft. Voor het laag kun je 12dB kiezen dit bespaart je een spoel welke anders door zijn interne gelijkstroom weerstand vermogen van je versterker zou opnemen.

Tevens is een netwerkje van een condensator en weerstand parallel aan je woofer wel handig om er zeker van te zijn dat de crossoverfrequentie NIET afhangt van de frequentie...

Voor de volledigheid moet ik opmerken dat een succesvol filter een kwestie van veel proberen is, het is een illusie om te denken dat je in 1 keer klaar bent. Aktief filteren biedt je in dit geval een zeer groot voordeel omdat je veel flexibeler bent!

MVG Contour

Comment

• woussie
                        • Mar 2004
                        • 46

En hoe kan ik mij dat netwerkje van een condensator en een weerstand parralel aan de woofer dan voorstellen? Hoe moet ik dit eventueel berekenen?

Comment

• Contour
                          • Feb 2001
                          • 1018

De parallele weerstand moet gelijk zijn aan de gelijkstroomweerstand van de driver, de zuiver complexe weerstand (de condensator) moet zo gekozen worden dat deze in het fasorendiagram dezelfde magnitude heeft als die van de spoel van de driver. Op deze manier zal de weerstand zuiver reeel zijn als je de twee fasoren bij elkaar opteld.

MVG Contour

Comment

• bertuss
                            • Jan 2002
                            • 816

heb je de delta 12 wel eens gesimuleert?
                            best lastig een goede van te maken.
                            kijk eens naar de beta 12, die doet het al beter, en geeft zeker goed resultaat. (eigen ervaring)

Comment

• woussie
                              • Mar 2004
                              • 46

Okeey bedankt
                              Ik had zelf ook al zitten kijken naar de kappa 12, misschien is dat wel wat. Hebben jullie hier ook ervaringen mee voor het gebruik als mid?

Comment

Working...