Is dit je eerste bezoek aan het J&H Licht en Geluid forum? Neem dan de veelgestelde vragen (FAQ) even door. Om berichten te kunnen plaatsen, dien je je eenmalig te registreren.
De 18GT400 is een 18" die door Beyma speciaal ontwikkeld is voor AED.De speaker is bedoeld voor de B218 subkasten van AK. Daarom dat deze ook niet op de site van Beyma vermeld wordt.
Ontworpen voor AED ?? Ik denk het toch niet !!! de 18GT400 werd vroeger gemaakt door Beyma in opdracht van MAster Blaster !!! Of ik ben niet goed geinformeerd. Sinds Master Blaster is gestopt met produceren van 18" kasten en zijn overgegaan naar dubbel 15 en triple 15 heeft AED het recht gekregen o9m deze speaker te distibuteren ( Speaker staat niet in de brochure van Beyma ) Het is gewoon een OEM luidspreker van MAster Blaster ( Als deze info niet goed is hoor ik het graag ) want ik kan het ook mishebben En JA AED gebruikt deze speaker in de 218 subkast van AK maar daar is deze speaker niet voor ontworpen !
Ontworpen voor AED ?? Ik denk het toch niet !!! de 18GT400 werd vroeger gemaakt door Beyma in opdracht van MAster Blaster !!! Of ik ben niet goed geinformeerd. Sinds Master Blaster is gestopt met produceren van 18" kasten en zijn overgegaan naar dubbel 15 en triple 15 heeft AED het recht gekregen o9m deze speaker te distibuteren ( Speaker staat niet in de brochure van Beyma ) Het is gewoon een OEM luidspreker van MAster Blaster ( Als deze info niet goed is hoor ik het graag ) want ik kan het ook mishebben En JA AED gebruikt deze speaker in de 218 subkast van AK maar daar is deze speaker niet voor ontworpen !
En vind die kast ook niet eens lekker klinken . Die AK B218 dan
PSL Bvba powered by L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8 Yahama LS9-32 / MC7L-48 Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic
Deze AK B218 is gewoon een basreflex, de speakers zijn echter iets naar elkaar toegedraaid om aan een ander kast formaat te komen. Dit is op verzoek van AED rent gedaan om ze makkelijker in een truck te stapelen.
Hierdoor heeft de poort wel enigzins een flare gekregen, het zal iets extra richting aan het laag geven.
De 18GT400 is een doorontwikkeling op de 18GT200 welke veel door Axys en MasterBlaster werdt/wordt gebruikt. En wordt opverzoek van AED nog even geproduceerd, Beyma wil met de productie van deze speaker gaan stoppen.
Sorry dat ik topic weer omhoog gooi,
maar iig beter dan een nieuw opstarten voor deze vraag.
wat is eigenlijk de best geschikte kast voor deze 18gt400 ???
hij mag niet in een w-bin, glijbaan, of folded horn, omdat zijn bl te laag en qts en qes te hoog zijn?, als ik me niet vergis..
Of kan dit wel, mits de ontwerpen wat aangepast worden?
De 18GT200 was naar mijn weten 300 watt rms, als ik het juist heb.
er stond laatst nog ergens een w-bin te koop met deze speaker eenmaal erin... zelfbouw natuurlijk.
ts gegevens kan ik niet meteen vinden...
op thielesmall.com zelfs ook niet.
ik las wel net via google op een duits forum dat het zeer goede hoornluidsprekers zouden zijn.
citaat:wat is eigenlijk de best geschikte kast voor deze 18gt400 ???
De 18GT400 past, uitgaande van de T/S-parameters, het beste in een basreflex. Ca. 150 ltr netto, getuned op 45 Hz.
Door de relatief lage belastbaarheid en Xmax is het echter geen bas noch SPLmonster.
citaat:hij mag niet in een w-bin, glijbaan, of folded horn, omdat zijn bl te laag en qts en qes te hoog zijn?, als ik me niet vergis..
Niet mogen is een groot woord. Zodra de Qts boven de 0.3 uitkomt wijst dit er meestal op dat de luidspreker meer geschikt is voor basreflex als voor hornloaded. De Qts van de 18GT400 zit met 0.38 een stuk boven de 0.3
citaat:Of kan dit wel, mits de ontwerpen wat aangepast worden?
Er zijn meerdere luidsprekers met een Qts boven de 0.3 die succesvol hornloaded worden toegepast, meestal worden die wel gered door een substantiele Xmax, die hier helaas ontbreekt.
Aangezien ik in het weekend momenteel geen internet heb, kom ik er begin volgende week (na wat sims) op terug.
Dat is leuk, maar over het algemeen ben ik eerder geneigd om rekening te houden met de kleur van de luidspreker dan met de Xmech/damage in een ontwerp.
Een Xmech (one-way) rond de 15 mm lijkt me overigens een stuk dichter bij de waarheid, maar wie weet...
De Xmax is 7 mm en is daarmee relatief laag. Relatief staat hier voor zowel de verhouding tot de overige parameters (en dat is vrij bepalend), als de Xmax zoals huidige luidsprekers die hebben.
De vraag hierbij is uiteraard wel welke berekeningswijze er voor de GT400 is toegepast. Er zijn een aantal merken die ook met de nieuwe berekening, mits gepaard gaande met een dikkere gapheigt goed weg komen. De gapheight welke ik bij de GT400 op ca. 9 mm zou schatten.
Comment