l18 p300

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • olivier
    • Jul 2004
    • 36

l18 p300

hallo,
    graag had even jullie advies.
    Ik heb 4 baskasten van elk 250l met een rcf 18" l18 p300 waar ik tevreden over ben. Toch zijn ze nogal groot en zwaar.
    Vandaar mijn vraag of kan ik het zelfde rendement zou kunnen halen met 4x 15" speakers enzo ja met welke speakers?
    Momenteel heb ik nog geen topkasten. Het is bedoeling een 15"+ 2" hoorn per 2 baskasten te plaatsen. Ik had geadacht aan de 2" hoorn van beyma en alsook een 15" liefst van RCF. Ik weet wel niet welk type maar moet minstens 400 rms zijn.Welke kunnen julie me aanraden?
    thxs
    oli

• Contour
    • Feb 2001
    • 1018

De output van een RCF L18P300 in een juist berekende basreflexkast is met geen enkele 15" driver (ook in basreflexkast) te benaderen. De RCF biedt namelijk meer conusoppervlak en hoogst waarschijnlijk ook meer lineaire slag. Qua rendement kan je met een 15" best hoger uitkomen, echter onder de 100Hz zal de 18P300 alles wegblazen.

Voor een topkast kun je beter kijken naar een 12"/2" combinatie, een 15" voor het mid is klankmatig meestal lastiger goed te krijgen.

MVG Contour

Comment

• olivier
      • Jul 2004
      • 36

Een 12" in de topkast? Is dat niet te licht op een dubbele 18"?
      Alsook zou ik graag nog kunnen spelen enkel en alleen met de topkast...
      Welke speaker zou ik dan nodig hebben de rcf L12 p300 of de beyma 12M300 of 12MI100?
      Wat mijn baskasten betreft die hebben elk 3 poorten van 12.5 cm doorsnee zonder basreflexbuizen. Ik heb geprobeerd met, zelfs verschillende lengtes. Bij laag volume spelen ze misschien wel ietsje dieper maar bij hoog volume sloegen ze ongecontroleerd door.
      Is dit normaal of is er toch nog meer uit te krijgen,
      Oli

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

Het lijkt me dat de er ooit reflexpoorten in de gaten hebben gezeten. Je baskasten zijn nu verkeerd (te hoog) afgestemd. Door deze verkeerde afstemming gaat de luidspreker niet laag genoeg en zal daardoor bij die (overigens nog normale)lage frequenties al snel overbelast worden. Het zou geen slecht idee zijn om je baskasten opnieuw te maken en hierbij er voor te zorgen dat ze compacter en lichter worden (en juist afgestemd uiteraard).
        Het zou mijn inziens in ieder geval zonde zijn om die RCF's weg te doen.

Of een 12 inch voldoende is boven een dubbele 18 inch hangt van meerdere factoren af. Onder andere van de gedraaide muziekstijl, de gebruikte gevoeligheden van de speakers en het punt waar je de subs crosst.

Mocht je de RCF's wegdoen, dan heb ik eventueel wel interesse [8D].

Mvg Johan

Comment

Working...