2 keer 4 Ohm en 2 keer 8 Ohm op versterker??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • schouten_pieter
    • Jun 2004
    • 1

2 keer 4 Ohm en 2 keer 8 Ohm op versterker??

Hallo luitjes!!

Ik ben echt een nOOb als het gaat Hifi maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.[B)]

Ik heb een Sansui B-1000 versterker 8-16 Ohm, geen idee hoeveel Watt dat ding is, er staat 300 Watt op maar daar geloof ik geen snars van.[V]

Ik heb 2x 8 Ohm speakers, geinig 80 Watt (1 tweater een woofer)

En ik heb 2 x 16 Ohm speakers 150 Watt (4 tweaters en twee woofers volgens mij, zit zo'n netje voor)

Is het veilig om die gezamelijk op mijn versterker aan te sluiten, dus vier speakers tegelijk? Of kan ik qua geluidsterkte bijvoorbeeld het beste alleen die 16 Ohm speakers aansluiten?

Alvast bedankt,

greetings Pieter
  • Klaaske
    • Jun 2003
    • 571

Hifi.nl
    <font size=\"1\">
    Groeten,
    Jaap
    <b>
    -[GSXke :)]-
    </font id=\"size1\"></b>

Comment

• tystos
      • Feb 2004
      • 7

Ik heb zelf ook die B-1000, die levert 2x 75 W RMS volgens de documentatie, dus kun je in principe zelf de rekensom maken. Let bij je speakers dr vooral wel op dat je het werkelijke (RMS) vermogen afleest, muziekvermogen bestaat niet... flauwekul noem het zelf wel eens het kijkshop-vermogen... Succes..
      Thijs

Comment

• Jag
        • Nov 2002
        • 319

Hoeveel vermogen de map levert heeft er weinig mee te maken. Op de amp zelf wordt een minimum impedantie die er veilig aan kan hangen aangegeven van 8 Ohm. Als je er een 16 en 8 Ohm speaker per kant aanhangt, dan is dat 5,33 Ohm voor de amp. Dat is eigenlijk dus wel wat te weinig. Dus als je veilig wilt zitten (en je iemand bent die regelmatig de grenzen opzoekt qua volume) kan je het beter bij 1 setje speakers houden (8 of 16Ohm maakt dan niet uit, gewoon de best klinkende kiezen).
        Maar goed, volgens het boem = ho principe kan je er natuurlijk wel beide setjes aanhangen, waarschijnlijk blijft het allemaal wel heel.

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

let ook ff op de datum van dit topic...

Comment

Working...