Earthquake v.s. W-bin

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • yersinia
    • Jun 2004
    • 4

Earthquake v.s. W-bin

Beste mensen,

Wij willen bass speakers gaan bouwen. Nu zitten we te twijfelen tussen de Fane 2x15" folded hoorn en de Eartquake B36 van Cerwin Vega.
    Wat ik tot nu toe gelezen heb over de B36 is dat hij erg effectief is in het voelbare bas bereik. De muziek die wij over deze speakers willen gaan draaien zal erg snel zijn met veel bas erin. Denk maar aan muziek rond de 230bpm.
    Ik heb vaak meegemaakt bij systemen met veel W-bins de bass een grote massa wordt in plaats van dreunen.
    Is het nou raadzamer om dan voor die B36 te kiezen? En wat is nou precies het verschil tussen de W-bin en B36 kwa bas geluid...
    Zijn er nog voor en nadelen kwa speaker gebruik?
    Alvast ontzettend bedankt!

Groeten,

E
  • Contour
    • Feb 2001
    • 1018

Er zijn meerdere versies van de Earthquake, sommige zijn 62cm diep andere 92cm. Na beide versies gehoord te hebben kan ik niet anders concluderen dat de diepe versie veel beter klinkt. Dit dan met een RCF L18P300 driver. Mijn gevoel zegt dat je voor het 'kleinere' kastje beter een driver kunt nemen waarvoor fs/Qts een stuk hoger ligt. Met zo'n driver zal deze kast het goed doen in het gebied van de 'maagbassen'. De grote Earthquake versie laat een stuk harder je broekspijpen bewegen > echt laag

Voor beide kasten geldt dat je er meerdere per kant moet zetten voor een optimaal resultaat, denk aan 3-6 per kant, dit geld ook voor W-bins en andere bashoorn kasten. Kijk ook eens naar de M-hoorn op www.speakerstore.nl Deze klinkt als een 92cm diepe Earthquake met extra sub eronder! Dit ontwerp maakt gebruik van een echte state of the art driver namelijk de zwaarste van 18Sound, de 18LW-1400

MVG Contour

Comment

• yersinia
      • Jun 2004
      • 4

Hoi Contour,

Bedankt voor je reactie. Dat ziet er goed uit die M-hoorn. Maar hoe presteerd deze speaker als je er ultra snelle bassen over gooit? Zit er niet teveel laag in waardoor het hele geluid een grote bass wordt ipv dreunen? Dit leek mij nou zo goed aan die earthquake's die gaan niet zo super laag maar daardoor blijft de punch wel aanwezig.

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

Hoi yersinia, gaat het hier toevallig om een tekno-system? (Naast terror zijn er weinig andere muziekstijlen rond de 230 bpm [8D]). In dat geval zijn er soms een aantal andere redenen waarom de bas in een modderbas veranderd.

Maar om nou een topic vol te typen als het niet over tekno/freeparty-system gaat .

Mvg Johan

Comment

• yersinia
          • Jun 2004
          • 4

Hey Rademaker

Het gaat inderdaad om een tekno system ja. Dit jaar op Teknival was er 1 system die alleen maar die B36's had staan. Ik zal even een foto zoeken. En die draaide konstant boven de 230bpm en het bleef gewoon strak geluid. Vandaar deze post.
          Link naar foto:

Ik vraag me dus af of het haalbaar is om met W-bins ook zo'n strak geluid te krijgen of dat het van instellingen afhangt?
          Zat zelf te denken om het geluid te filteren en af te kappen onder de 60hz zodat die ultra lage tonen niet meer de punch van het geluid kunnen overrompelen...

Wat me ook opvalt is dat die B36's niet gestacked zijn om een hoorn effect te krijgen zeg maar. Zou dit express gedaan zijn? ook weer om te zorgen dat er niet te veel bass zou komen zodat de punch verdwijnt?

Comment

• Leinad
            • Apr 2004
            • 153

Wil je zuivere, droge bas? Dan is de visaton hoornkast misschien iets voor je. Deze komen niet sublaag, dus niet dat dreuneffect. Maar met 2 kasten per kant heb je wel een lading punch! En met 4 dan wordt het pas écht leuk. (Liefst een zeer stugge speaker met een lichte conus in deze kast stoppen.) De punch is in ieder geval beter dan met de B36.

Groeten Daniël.

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

Tja yersinia, ons kent ons .

Of een systeem een strakke basweergave hangt van veel factoren af.
              Ik kom vaak de combinatie tegen van een berg w-bins, maar niemand die echt verstand van zaken heeft of gewoon niet de juiste (rand)apparatuur.
              Zelfs een perfecte set kan een brak geluid geven als er geen goede techneut achterstaat.

Vaak wordt er ook gedaan aan het combineren van verschillende luidsprekers van basreflex tot hornloaded in een lekker grote basmuur, wat helaas ook niet al te beste resultaten geeft, ook niet met een goede techneut.
              Doordat de kasten allemaal een eigen fasegedrag hebben versterken ze elkaar op sommigge punten, maar verzwakken elkaar ook.

Doordat het geluid eerst door de hoorn van hornloaded kast moet, voordat deze naar het publiek toegaat, onstaat er een vertraging ten opzichte van basreflex. Waardoor al snel een modderig geluid ontstaat. Ook bij het combineren van verschillende hoornkasten ontstaat dit probleem.
              Als de topkasten basreflex zijn en de baskasten hornloaded, loopt de lagere bas extra achter op de hogere bas en het mid en hoog. Met een delaykastje kun je dat eenvoudig verhelpen, maar dan moet je het wel hebben (of weten dat het bestaat).

Een interessante site met veel info, speciaal voor freeparties:

Hier raden ze ook de B36 aan, voor gebruik in systems. Zoals ze ook stellen, heb je als een goed afgestelde system hoort, geen last van de diepgang. Het voegt dan echt iets toe.

De strakke bassen die bij 230 bpm horen zijn meestal het meest geconcentreerd tussen de 50 en 150 Hz. Beneden de 50 Hz begint de "nasleep".
              Ik zou als ik jou was, gewoon een 2 x 33 bands equalizer aanschaffen, de 231 van DBX, of hoger in kwaliteit. Je kunt dan zelf proefgewijs uitmaken wat voor jouw de beste lowcut is. Vaak wordt er bij drive-ins een lowcut van ca. 40 Hz gebruikt. 60 Hz lijkt mij echt iets te hoog.
              Je zou er inderdaad voor kunnen kiezen om niet te stacken, maar deze soundsystem kan dat net zo goed hebben gedaan om breder neer te kunnen zetten.

De weergave van het systeem is ook heel erg afhankelijk van de ruimte. Buiten ebt de bas snel weg, binnen met betonnen of stenen muren krijg je veel refecties die van een strakke bas een galm maken.
              Ook dit kun je min of meer aanpassen met een equalizer.

De strakheid hangt natuurlijk ook af van de luidsprekers. Veel kleinere systems hebben w-bins en dergelijke geladen met luidsprekers met een te zwakke aandrijving. Is ook niet zo gek, aangezien goede luidsprekers duur zijn.
              De door Contour genoemde 18LW1400 is zo'n driver met een sterke aandrijving, gekenmerkt door een hoge BL-factor en een lage Qts/Qes.
              Met meestal een hoge EBP (fs/Qes).
              Of zeggen T?S-parameters je nog niet zoveel?
              Met een PD 1850 heb je iets heel moois in handen, maar ben je ook erg duur uit. Helaas, no free lunch.

Als laatste heb je ook versterkers nodig met liefst een hoge dempingsfactor. Je raad het al, wederom meestal de duurdere merken die dit hebben [B)].

Daarom is het ook niet zo'n gek idee om de boel te delen, de ene de versterkers en de andere de luidsprekers bijvoorbeeld of allemaal een beetje.
              Ik zelf doe dit (bij uitzondering) niet, daardoor is het nog veel moeilijker om echt een grote of goede system op te bouwen [xx(].

Persoonlijk zou ik toch voor de diepere B36's kiezen. Je kunt de lage bas altijd wegfilteren, hierdoor geven de kasten ook weer iets meer weer in het hogere basgebied.
              Maar als je de situatie een keer tegenkomt, dat je te weinig diepe bas hebt, om wat voor redenen dan ook, dan ben je blij dat je het hebt. Wie weet ga je het wel lekker vinden als je het echt strak uit de speakers krijgt .

Wat betreft die dubbel 15" fane-bin. Als we het over dezelfde hebben, dan heb ik er daar nog één van staan. Die kan je eventueel komen beluisteren als je wilt (Rotterdam). Gaat natuurlijk niet laag in zijn eentje en kan niet te lang hard (ik heb buren op 25 meter afstand), maar om je een idee te geven.

Ik hoor het wel ,

Mvg Johan

Comment

• yersinia
                • Jun 2004
                • 4

Hej Johan,

Bedankt voor je lange uitleg... Ik heb nog een paar vraagjes...
                Hoe kan je zien of een baskast hoornloaded is of basreflex?
                Die termen van een lage Qts/Qes. hoge EBP (fs/Qes). Zeggen me inderdaad niet zo veel, weet je een goede site met uitleg hierover of kan je het kort uitleggen?
                Wat houdt de dempingsfactor van een versterker precies in?
                Wij hebben 4 peavy CS-800 (2x400 op 4ohm) versterkers. Zijn deze versterkers geschikt om aan te sluiten op zo'n B36 of Fane W-bin?
                Ik kom regelmatig in Rotterdam en zou graag een keer komen luisteren als dat mogelijk is.
                Misschien kan je je contact gegevens naar mij mailen, dan neem ik een keer kontakt met je op. Zoiezo wel nuttig om wat dingen te bespreken! We zijn helemaal nieuw in het vak
                Bedankt voor de info
                mvg

E

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

Hmm...Het verschil tussen hornloaded en basreflex ?

Om niet het zoveelste soundsystem met gebrekkige kennis en modderbas te worden, kan het geen kwaad als je jezelf en eventuele anderen inleest op de basiskennis.
                  Zelfs met de beste wil ter wereld krijg ik al die informatie niet in dit topic gepropt.

De link uit de vorige post is een goede start, die in no-nonsense taal in gaat, op wat je nodig hebt en het waarom. Verder is dit forum en dan met name het geluid en zelfbouw (en eventueel het newbie) gedeelte een goede bron van basis en gevorderde kennis.

Deze link geeft goede informatie over de T/S-parameters en andere faq: http://www.speakerplans.com/page90.html

Vermijd bij voorkeur de commercïelere informatiepunten (audiowinkels) omdat die niet zelden of een beperkte of onjuiste informatie geven.

Een persoonlijke uitleg lijkt me in dit verband ook erg handig, aangezien de aanpak en eisen voor teknosystems en dergelijke een stuk anders (kunnen) zijn als conventionele soundsystems.

Ik heb je een mailtje gestuurd.

Mvg Johan

Comment

• Contour
                    • Feb 2001
                    • 1018

Ik vind het erg vaag dat ze in de link wel Funktion One aanprijzen wat doorgaans met XTA processors wordt aangestuurd (aktieve filtering) en daarna keihard gaan beweren dat je een 4-weg aktief systeem beter passief met 6dB/okt filters kunt filteren. Dit is een extreme tegenspraak naar mijn mening...

MVG Contour

Comment

• prinsesa
                      • Oct 2006
                      • 4

B-36 A Cerwin Vega

Originally posted by yersinia
                      Beste mensen,

Wij willen bass speakers gaan bouwen. Nu zitten we te twijfelen tussen de Fane 2x15" folded hoorn en de Eartquake B36 van Cerwin Vega.
                      Wat ik tot nu toe gelezen heb over de B36 is dat hij erg effectief is in het voelbare bas bereik. De muziek die wij over deze speakers willen gaan draaien zal erg snel zijn met veel bas erin. Denk maar aan muziek rond de 230bpm.
                      Ik heb vaak meegemaakt bij systemen met veel W-bins de bass een grote massa wordt in plaats van dreunen.
                      Is het nou raadzamer om dan voor die B36 te kiezen? En wat is nou precies het verschil tussen de W-bin en B36 kwa bas geluid...
                      Zijn er nog voor en nadelen kwa speaker gebruik?
                      Alvast ontzettend bedankt!

Groeten,

E
                      Hallo, ik wilde ff weten of het nog wat geworden is met die B-36?

Groeten P.

Comment

• prinsesa
                        • Oct 2006
                        • 4

Cerwin Vega's B 36

Hallo, ik wilde ff weten of het nog wat geworden is met die B-36?

Ik heb nog wat problemen met het gebruik van Forum's maar als men nog in leven is zal het wel gelezen kunnen worden.

Groeten, P.

Comment

• All-round Sound
                          • Feb 2006
                          • 289

Hallo yersinia,

om een echte lekere punche dreun te krijgen
                          ga de simpele HD 15 bouwen
                          je kan hem ook dubbel uitvoeren

Ok je heb er wel voor het mooie min. 12 enkele nodig

ontwerp staat ook op speakerstore

deze kast is juist ontworpen voor snelle punch bassen
                          techno hardcor terror enz.
                          en kan met een relatief goedkope speaker worden gebruikt
                          [ even schelden ] DE KAPPA 15 van eminence

zelf heb ik een grotere versie van de B36
                          100 x 100 x 55 cm
                          1 x 18" beyma G550 [ 12X ]
                          ook voor techno heel geschikt
                          echter gebruik ik ook een set midlaag [ punch klap ] [ 8x ]
                          zelfde constructie als de B36 maar dan voor 12" en een hoger freq bereik
                          en ik filter wel 24 dB
                          laag 35 tot 90 Hz midl 90 tot 300 Hz

de Fane dubbel 15 foldehorn is niet echt voor snel werk geschikt

laat even een paar foto's zien als je er aan bezig ben
                          vind iedereen leuk

veel succes met bouwen

m.v.g.
                          Luke
                          =================================
                          sub moet je VOELEN

[EDIT MOD: Beste Luke. Omdat ik in een heeele goede bui was, heb ik al je bold tacs weg gehaald. Volgende keer wordt helaas je post verwijderd]
                          Last edited by Mathijs; 18-10-06, 15:21.

Comment

• Vervallen

Als je eens wilt luisteren naar de grotere broer van de earthquake, dan moet je even contact opnemen. Er staan weer wat schoolfeesten voor de deur. Hier draaien wij meestal met 4 afterburners

Comment

• prinsesa
                              • Oct 2006
                              • 4

de B36 van Yersinia?

Hallo, ik had ff willen weten of yersinia er uit was!
                              maar nu je het over de B36 en de grotere Cerwin Vega bashoorn's hebt moet ik toch ff kwijt dat ik met die B36 jarenlang heb getobd met te diepe bassen overal waar ik kwam hielden ze de muren vast, de buren kwamen overal kijken wat er aan de hand was, maar ter plekke was geen bas te horen omdat ik links en rechts maar een bashoornkast heb staan.
                              Deze hebben een belastbaarheid van 300 Watt RMS, kun je nagaan met een Crown van 800 Watt erop, nu de speakers vorig jaar vernieuw zijn geworden en er eerst een Beyma G50 in had gezet wat denk je? na 10 Jaar hoorbare bassen daarna heb ik in die andere een RCF 18 L 300 er in gezet deze gaat ietsje zachter en ietsje mooier, je (ik dus) moet wel gek zijn geweest om die boxen nieuw te kopen met die originele speakers er in.
                              Maar nu komt het, er bovenop staat de T250 van Cerwin Vega als mid/laag 10" met gevouwen hoorn nu doe ik actief crossen op 120 Hz dat gaat perfect maar van 120 tot 160 Hz is het maar dun een mannestem klinkt meestal zonder baard en als het te hard staat krijgen de dames een baard in de keel, nu kreeg ik een idee om die HD 15 (ik heb nog 2 st. Beyma's 15" G450N liggen) waar je het over had tussen mijn B36 en mijn T250 (met spl 108 db/m) te zetten, dan staat ook nog die 10" + 2" + 1" op 1.40 meter hoogte ipv op 90 cm hoogte, wat vind je er van?

Comment

Working...