Goeie 18 incher?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • thorsten
    • Jun 2004
    • 5

Goeie 18 incher?

Hallo zelfbouwers,

Ik heb twee lege 18" basreflexboxen staan waarvoor ik goede maar betaalbare speakers zoek.
    Inhoud is ongeveer 120 liter, en de tuning op 35-40 Hz?

Wat voor merk 18" kunnen jullie me aanraden?
    (Ik zat te denken aan Eighteen Sound of Ciare of RCF of zo)
    Zou de Ciare 18.00WS wat zijn in mijn kasten?
    Die is niet duur voor wat ze beloven, maar past die wel bij mijn inhoud en tuning?

Groetjes,

Thorsten
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

citaat:Inhoud is ongeveer 120 liter, en de tuning op 35-40 Hz?
    Kun je dit eens precies nameten, dat bespaart een hoop tijd bij simuleren. En kun je eventueel ook het volume vergroten of verkleinen? En de afstemming veranderen?
    Zoniet, dan is het zoeken naar een driver die daar zo goed mogelijk in presteert. Zowel, dan kun je de eventuele speaker waarschijnlijk nog beter laten presteren en heb je meer keuze betreffende speakers.

Zo op de parameters af, lijkt de 18LW1400 me een betere/meer geschikte basspeaker, ondanks de marketingvergelijking. Al is dat ook persoonlijk.
    Ik zal eens simuleren met de Ciare, de 18LW1400 heb ik al genoeg gesimuleerd .

Mvg Johan

Comment

• thorsten
      • Jun 2004
      • 5

Nou, ik klooi liever niet aan die kasten, ze zijn gewoon erg gaaf gebouwd, en ik vind het zonde om eraan te prutsen.
      Die 120 liter binnenwerks klopt wel, als ik de poort van de totaalinhoud aftrek.
      De tuning lijkt me ook wel te kloppen, dat heb ik van de bouwer, en als je ziet hoe precies die gebouwd heeft, dan zal dat best wel kloppen.
      Hij had er volgens mij RCF in, maar daarvan waren de randen flink aan het inscheuren dus die heb ik niet overgenomen.
      De kasten heb ik voor een prikkie, dus met een echt goeie speaker erin heb ik toch mooi twee betaalbare maar heftige baskaste

Groetjes,

Thorsten

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

citaat:Nou, ik klooi liever niet aan die kasten, ze zijn gewoon erg gaaf gebouwd
        Dat kan wel zijn. Maar dat betekent dat ze "gaaf" zijn gebouwd voor de specifieke RCF speaker die er in zat.

Vrijwel elke speaker heeft zijn eigen optimum afgestelde kast en tuning, berekend aan de hand van de T/S-parameters van de speaker.
        Dat de RCF er goed in klonk geeft geen enkele garantie voor andere speakers.

Koop een nieuwe RCF voor die kast, ƩƩnzelfde als er in zat.
        Of lees je in op het onderwerp, zodat je niet aan hoeft te klooien.

Eerste simulatie was niet veelbelovend, maar misschien dat meer T/S-parameters dat relativeren, als je die hebt.

Mvg Johan

Comment

• thorsten
          • Jun 2004
          • 5

Hallo Johan,

Ik heb vandaag even gebeld met zo'n gast van Hofmanproaudio.
          Die zegt dat simulatie leuk is voor een eerste grove beoordeling, maar dat bij a-b vergelijkingen in de praktijk nog best grote verschillen aan het licht kunnen komen.
          Zij bouwen zelf PA spul, en hij zegt dat de praktijktest en luistersessies uiteindelijk bepalen wat ze voor speaker kiezen voor een bepaald product.

Hij nodigde me uit om een keer een afspraak te maken dat ik met mijn kast langskom, en dan "hangt" hij er de speakers in die ik wil beoordelen.
          Die 18LW1400 heeft hij ook liggen, maar RCF doen ze al een poosje niet meer.
          Teveel problemen met gescheurde randen zei die.
          (waar heb ik dat eerder gehoord?)

Inlezen op het onderwerp, zeg je... ik ben niet zo'n techneut, maar met mijn oortjes is niks mis.
          Zelf de boel berekenen en zo lijkt me wat te hoog gegrepen.

Dus ik denk dat ik maar eens van het aanbod van Hofmanproaudio gebruik maak. (zonder koopverplichting...)Want dan kan ik het zelf horen en voelen.
          Ik zal je de uitkomst wel laten weten.
          Moest je meer T/S-parameters? Welke precies? Dan mail of bel ik er wel even om.

Groetjes,

Thorsten

Comment

• sis
            • Jul 2003
            • 3305

citaat:Geplaatst door thorsten

Teveel problemen met gescheurde randen zei die.
            (waar heb ik dat eerder gehoord?)
            Groetjes,
            Thorsten
            Raar, ik werk al jaren met Subs waar RCF inzit
            Gescheurde randen nog nooit tegengekomen !
            Wel een stuk plafond die naar beneden kwam [:I]
            sis
            Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

Qua parameters zouden de Re en de Qms nog handig zijn.

citaat:Ik heb vandaag even gebeld met zo'n gast van Hofmanproaudio.
              Die zegt dat simulatie leuk is voor een eerste grove beoordeling, maar dat bij a-b vergelijkingen in de praktijk nog best grote verschillen aan het licht kunnen komen.
              Dat is waar, maar de eerste simulatie voor de Ciare was niet al te best (zacht uitgedrukt). Puur afgaande op de specs, kan het wel zo zijn dat de Ciare luider is als de 18LW1400. Maar de 18LW1400 veegt de vloer aan met de Ciare als het op basweergave aankomt. En geeft waarschijnlijk ook een veel strakker resultaat.
              EƩn 18LW1400 heeft bijna een evengrote Vd als 2 Ciare's. En mede doordat die laatste een 4 ohm versie is, is de BL veel lager.

Daarom wekt de marketing boodschap dat de SPL voor de Ciare gemiddeld 2 dB hoger is, in eerste instantie alleen maar wantrouwen op.

citaat:Hij nodigde me uit om een keer een afspraak te maken dat ik met mijn kast langskom, en dan "hangt" hij er de speakers in die ik wil beoordelen.
              Klinkt als een goede deal .
              Zorg er dan wel voor dat alles zoveel mogelijk hetzelfde blijft, voor verschillende speakers en goede topkasten uiteraard. Zeker als je zelf een beetje aan de instellingen mag prutsen, geheel niet verkeerd, zou ik zeggen .

Mvg Johan

Comment

• thorsten
                • Jun 2004
                • 5

Ok Johan,

Ik heb even gebeld voor die parameters:
                RE=2.86
                QMS=24.9

Dat 4 ohm vind ik wel jofel, want ik heb een versterker die 2x 800W aan 4 ohm geeft.
                Die geeft dan zijn volle pond.
                Als het de 18-sound wordt, wil ik die ook in 4 ohm.

Een 4 ohm speaker is toch niet slechter of zo dan een 8 ohm?

(Ik wil me natuurlijk niks laten aansmeren, dus ik ben een en al oor)

Alvast bedankt voor je moeite.

Groetjes,

Thorsten

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

citaat:Als het de 18-sound wordt, wil ik die ook in 4 ohm.
                  Een 4 ohm speaker is toch niet slechter of zo dan een 8 ohm?
                  Ik denk niet dat de 18sound ook in 4 ohm bestaat. Als dat zo was dan was ik er de trotse eigenaar van geweest, denk ik .
                  Het enige nadeel dat ik weet, is dat de BL een stuk omlaag valt, in vergelijking met de 8 ohm versie.
                  De BL geeft in principe de efficientie van de luidspreker aan.
                  Een luidspreker met een hoge BL heeft doorgaans veel grip op het membraam. Wat de strakheid van de weergave vaak ten goede komt.
                  Uit het hoofd: De Ciare heeft een BL van 16, de 18sound een BL van 24. Ook is de Xmax van de 18sound een stuk groter (9 mm tegenover 5 mm).

Tijdens de simulatie kwam ik een gigantische powerdip voor de Ciare tegen. Ik zal kijken of ik met de nieuw gegevens een ander beeld van de Ciare krijg.

citaat:QMS=24.9
                  Uhm...Moet de komma niet een plaatsje naar links? Of kan iemand bevestigen dat dit ook kan?

[edit]Overigens, alleen al door het kijken naar het formaat van de magneet op de foto, heb ik mijn bedenkingen. Omdat het formaat dat van een neodymium-magneet is, en daar is de magneet vast niet van gemaakt .
                  Door de versterker die je nu hebt te bruggen, heb je overigens wel een goede aansturing voor de 18sound (ietsje teveel zelfs).[/edit]

Mvg Johan

Comment

• Rademakers
                    • Jul 2003
                    • 1281

Hmmm...Ook de hernieuwde simulaties geven geen rooskleurig beeld van de Ciare. Het lijkt meer op een speaker voor hornloaded toepassingen.
                    In een basreflex gaat de speaker niet bepaald laag en is niet bepaald hoogbelastbaar.
                    Het lijkt eigenlijk wel alsof het verlagen van de impedantie meer kwaad als goed heeft gedaan. Doordat de Bl lager is geworden is de speaker wellicht minder geschikt voor hornloaded.

Wat de theorie betreft is het geen mooie speaker voor in jouw/een basreflexkast.
                    Maar misschien klinkt de speaker in de praktijk heel aardig.
                    Luister wel liefst in een vrij grote ruimte zonder equalising, omdat de simulatie aangeeft dat de Ciare veel te snel afloopt van f0.

Mvg Johan

Comment

• thorsten
                      • Jun 2004
                      • 5

Hoi Johan,

Stop maar met simuleren....
                      Ik heb er twee gekocht, de Ciare 18.00ws bedoelik.

Ik heb eerst wat dingen gevraagd, waar je me voor waarschuwde;

Magneetgrootte; ik zie geen verschil met de 18LW1400.
                      Het enige is dat de ijzeren schijf die tussen magneet en chassis zit bij de 18-sound iets dikker is. Ook het frame is wat forser.
                      De 18-sound weegt net over de 13 kg de Ciare net eronder (12,9 of zo)
                      (we hebben ze op een pakketweegschaal gehad....)
                      De Ciare heeft ook iets minder inbouwdiepte, maar dat is voor mij geen voordeel.

De 18LW1400 die ze bij Hofmanproaudio hebben is wel degelijk 4 ohm, het staat zelfs op de originele sticker gedrukt.
                      Dus geen los stickertje.
                      Ik mocht met een ohmmeter beide speakers checken; de Ciare zit net onder de 3 ohm, de 18sound net erboven.
                      Die 3 ohm is volgens Hofman een normale waarde bij een 4 ohm speaker.

De BL factor? Hofman zegt dat bij een 4 ohm uitvoering de BL-factor altijd lager ligt dan bij de 8 ohm.
                      Hij heeft wel uitgelegd waarom maar ik heb niet precies begrepen wat hij bedoelt, iets door minder windingen of zo.

De hogere xmax van de 18sound is volgens Hofman iets wat echt belangrijk wordt als je met een hele dikke versterker bar hoge pieken in je speaker wil sturen.
                      Met mijn vermogen van 800W en mijn basreflexkast zou dat verschil niet merkbaar zijn, maar juist meer rendement opleveren voor de Ciare.
                      Hofman zegt, xmax gaat ten koste van rendement, dus je moet het niet overdrijven.

Goed, ik heb mijn kassies uitgeladen en in de een hebben we de 18LW1400 gehangen en in de ander de Ciare 18.00WS.
                      Omdat het mooi weer was hebben we de kasten naar buiten gereden en een meetopstelling gemaakt, met een dB-meter op 4 meter afstand.
                      Toen met een digitale signaalgenerator tonen aangestuurd tussen de 40 en 100 Herts.
                      We hebben op vaste frequenties de dB-waarde genoteerd, en toen de andere kast op exact dezelfde plaats gemeten.
                      Toen werd Hofman aan de telefoon geroepen en bleef een tijdje weg. Ik heb in de tussentijd de metingen herhaald en ook weer de kasten gewisseld.
                      Je uitkomsten variƫren soms wel een hele dB, als je bv. bij de microfoon rondloopt.
                      Stil blijven zitten dus en niets veranderen rond de testopstelling.
                      Maar nu de uitkomsten:
                      De verschillen die ze in een 150L basreflex kast claimen (op hun website) komen met mijn 120L kasten exact hetzelfde tevoorschijn!
                      Alleen de 2,5 dB winst bij 50Hz was bij mijn kasten meer rond 2,3dB.
                      Daarna hebben we de kasten weer naar binnen gereden en op mijn eigen versterker aangesloten en even flink op zijn falie gegeven.
                      Ik heb speciaal gelet op zware kick, en ik heb mijn eigen CD's niet uit de auto hoeven te halen, want hij begon daar zelf meteen mee.
                      Alles blijft knoepie strak bij beide speakers, ik hoor geen noemenswaardige verschillen, anders dan dat de Ciare toch voelbaar harder aan mijn broekspijpen trekt dan de 18sound, ook als mijn versterker vol in de limiter wordt gestuurd.

Voor mij stond toen wel vast welke het moest worden, en ik heb ze veiligheidshalve maar gelijk meegenomen. (279,- euro inclusief BTW hihihi)
                      Hofman vertelde namelijk dat ze er nog maar 6 hadden, en dat de nieuwe zending kleine wijzigingen ondergaat om hem nog iets te optimaliseren voor hun nieuwe PA sets die ze nu aan het ontwikkelen zijn.
                      Ten opzichte van deze speaker wordt de BL factor verhoogd, en het rendement gaat iets omhoog.
                      Hun nieuwe baskast lijkt trouwens een kruising tussen basreflex en hoornkast, maar ik heb hem nog niet gehoord.

Welnu, ze hebben nu dus nog maar 4 stuks 18.00WS en wie ze wil hebben kan misschien beter niet te lang wachten.
                      Ik heb er even over gedacht om ze allemaal te pakken voor die prijs, maar ja, ik heb maar twee kassies......
                      Trouwens, 18sound verkopen ze normaal gesproken niet, maar ze hebben meerdere samples liggen ter beoordeling voor eigen producten.
                      De 18sound samples doen ze trouwens ook weg. Ik weet niet of ze meerdere 18LW1400 in 4 ohm hebben liggen.

Gewoon even bellen, het is geen groot bedrijf, en die gasten zijn helemaal niet flauw.

Dus Johan, nog

Comment

• Van Druten
                        • Jul 2004
                        • 29

Ik heb er nog een aantal nieuwe liggen.

Comment

• Roy
                          • Apr 2001
                          • 55

Aangezien dit onderwerp is afgerond had ik een ander vraagje. Weet iemand een goeie vervanger voor de EVX180A in een MTL-2 baskast ?

Mvg, Roy

Comment

Working...