Demping in BR kasten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Paul van Dort
    • Jun 2004
    • 105

Demping in BR kasten

Hallo,

Ik heb me net een klein tweedehands PA luidspreker setje aangeschaft: Zelfbouw met Beyma speakers (300 Watt). Ik merk dat er overvloedig dempingsmateriaal(Glaswolofiets dergelijks)in de basreflex kasten zit.Ik vroeg me af wat het nut hiervan is en of ik dit materiaal niet beter verwijder..

Wat is eigenlijk de bedoeling van dempingsmateriaal in luidsprekerboxen? Wat willen we precies dempen? Ik wil zoveel mogelijk output, dus dempen lijkt me contra produktief...

Groetjes,
    Paul
  • dokter dB
    • Nov 2003
    • 1535

voor sub hoef je geen demping te doen: dan maximaal herrie....
    voor mid wel op de wanden..... dus als het een 2 weg kastje is zal je er wel iets in moeten laten zitten....
    knoppen en waarden :)

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

Dempingsmateriaal kan worden gebruikt om het virtueel volume van een kast te verhogen. De luidspreker ziet dan een groter volume en presteert daar ook naar.

Dempingsmateriaal in subs kan ook worden gebruikt om vervorming die onstaat bij de woofer tegen te gaan. Deze vervorming bestaat uit hogere frequenties die wel door het dempingsmateriaal worden gedempt. De demping moet in de buurt van de speaker worden geplaatst, maar de luchtweg niet te veel belemmeren.
      Langs de wanden is de demping voor deze reden een stuk minder effectief.

Demping geeft vaak een "warmer" geluid aan de sub.

Mvg Johan

Comment

• dokter dB
        • Nov 2003
        • 1535

psies, daar valt volgens mij niets aan toe te voegen

In het subgebied kan het wel zon 2 dB schelen aan rendement als er (veel) demping in zit... vandaar dat het meestal niet in PA subs zit.

iig belangrijk dat het niet tussen de driver en de poort zit, en je zou het even gehoormatig kunnen vergelijken? een kastje wel de andere niet...

Comment

• som
          • Nov 2002
          • 787

citaat:Geplaatst door dokter dB

voor sub hoef je geen demping te doen: dan maximaal herrie....
          voor mid wel op de wanden..... dus als het een 2 weg kastje is zal je er wel iets in moeten laten zitten....
          wat is het voordeel van demping bij mid?[:I]

@paul, heb jij lang geleden in dronten gewerkt?
          Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

hee som!

ja voor mid heeft het wel veel zin ivm reflectie op de achterwand, en de verstoring daarvan in de response: bij ondiepe kastjes heb je dan vaak een dipje ergens tussen 100 en 300 Hz (afstand naar achterwand en terug is halve golf van deze freq.), en de reflectie kan ook nog een beetje uit de BR poort "lekken", dat zie je dan goed als je daar een meetmic dichtbijzet... met demping los je dat op...
            Zo ook veranderd dan het fictieve volume, en veranderd dus ook de laag response en poortafstemming...
            uiteindelijk: het klinkt droger met demping

Comment

• som
              • Nov 2002
              • 787

thnxx barny

klopt precies,moest meestal wel wat bijschuiven rond de 150hrz[8)]

ff naar de bouwmarkt

Comment

• Paul van Dort
                • Jun 2004
                • 105

Hallo,

Bedankt voor de goede informatie. Blijkbaar wordt het middengebied er pas afgefilterd op 800Hz.genoeg midden om demping te rechtvaardigen lijkt me..

Wat meer gegevens van de verkoper:

baskasten : h 58 cm , b 58 cm , d 47 cm.
                beyma 15 gt200 - extended bass 300 w rms 100db (filter lowpass 800hz)

topkasten : h 30 cm , b 58 cm , d 30 cm.
                beyma 8m100 - mid-range 100 w rms 100db (filter mid 1200-1800hz)
                beyma cp22 - tweeter 40° conic 25w rms 109db (filter high 1800-7000hz)

Groetjes,
                Paul

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

@som: blije mensen zijn belangrijk in het leven!

@paul: het lijkt erop alsof je iets mist? (800-1200Hz)
                  15gt200 doet het heel goed in het mid alleen als hij in en apart subkastje zit word het wat vaag.... er klopt iets niet aan die combi

Comment

• som
                    • Nov 2002
                    • 787

gister voor de eerste keer met demping in de toppen gedraaid,
                    scheelt echt wel wat in het mid-laag
                    kan zijn dat ik het me inbeeld maar gevoelsmatig zeg ik dat nu m'n topjes makkelijker koppelen met de bassen.

dit was het bandje http://www.zober.nl/ ook die waren weer blij,kortom een geslaagd avondje

Comment

Working...