Aanpassingen prof. JBL luidsprekers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Music People
    • Jun 2004
    • 12

Ik wil graag ervaringen uitwissellen met mensen op het in het onderwerp genoemde (Aanpassingen prof. JBL luidsprekers).

Zijn er mensen die aanpassingen hebben gedaan op professionele luidspreker systemen of bijv. andere kasten hebben gebouwd om hun bestaande luidsprekers, omdat ze waren uitgekeken of geluisterd op hun bestaande systeem?

Mvg.
  • mbottens
    • Feb 2004
    • 743

Zelf heb ik dat niet gedaan, wel heb ik drivers van zelfbouw projecten weer gebruikt voor nieuwe projecten. Het is goed mogelijk om weer iets nieuws te bouwen maar je moet dan wel de Thiele small parameters van de drivers hebben. Dan kun je kijken waarvoor je drivers geschikt zijn.

En vermeld ook even wat je niet bevalt en/of wat je mist in je huidige systeem. Dan krijg je namelijk ook betere adviezen.

Groeten Martin
    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• speakerfreak
      • May 2002
      • 1446

zeker bij goede fabrikanten zijn de kasten vaak speciaal gebouwd voor de luidsprekers ik zie dus ook geen nut om de speakers erges anders voor te gebruiken
      Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• Music People
        • Jun 2004
        • 12

De reden dat ik hier mee kom is, dat ik stel dat klank van luidsprekersystemen in het algemeen afhankelijk zijn van de ruimte waar ze gebruikt worden. Misschien had ik dit als onderwerp moeten nemen, maar goed...
        Ideaal gezien zou je tussen de 20Hz en 20000Hz een rechte curve willen hebben. In test ruimtes waar de systemen getest worden hebben hele goede boxen een redelijk rechte karakterestiek binnen 2dB. Maar nu komt de omgeving waar ze gebruikt worden om de hoek kijken!!.
        Ik ben van mening dat klank in hogemate (bij goede boxen) afhankelijk is van de ruimte waar ze gebruikt worden. Probeer maar eens uit door de speakers dichterbij of verderaf van de wand te plaatsen. De constructie wijzigen (aanpassen aan de ruimte) kan bij bepaalde frequenties verbeteringen aan het systeem geven.
        Ik heb dit recentelijk gedaan met een paar JBL L150 (zuilen van 1,2 meter). Ik had namelijk nogal last van een boemerige bas ergens tussen de 100 en 200 Hertz. (Terwijl 30 Hertz met de grootste gemak ook werd weergegeven). De kasten waren te "hol" voor de ruimte waar ze gebruikt werden, of zeg maar onder dempt met demp materiaal.
        Ik weet verder ook niet hoe ik dat moet zeggen... Graag reactie!
        (Later vertel ik wat ik gewijzigd heb en waarom).

Mvg. Herman

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

MusicPeople: je verhaal klopt als een bus, daarom nemen we de equalizer ( =rechtmaker, of : gelijkmaker).

andere optie : je kamer/zaal verbouwen....
          derde optie : een systeem bedenken dat de eq al ingebouwd heeft, of : je systeem verbouwen / tunen / afstemmen, dus.

Daarom is luisteren in je kamer/zaal zo belangrijk. Om het systeem helemaal recht te krijgen neemn je roze ruis, en een SIM/Smaart systeem, en meet je het helemaal na. Hangt een beetje van je smaak, en budget af...

Comment

• Music People
            • Jun 2004
            • 12

Ik kom tot de ondenking; dat ik hier ooit nog een antwoord schuldig ben op de aanpassing(en) van dit onderwerp uit 2004 alweer.

Overigens bedankt voor jullie reactie en wil dit onderwerp nog verder uitdiepen.

Allereerst ben ik over gegaan van een ILP MOSFET eindtrap (modules) 120 watt naar een gewone zelfbouw transistorbak (340 watt in 8 ohm).

Als tweede het niet geheel onbelangrijke en tevens met goed gevolg een drastische oplossing het toevoegen van een Subsonicfilter 36dB octaaf van het in de onderstaande link genoemde type.

Subsonic / Rumble Filter for Phono preamps and Sub-Woofers

Een zeer noodzakelijk filter wat bij de meeste PA toch ontbreekt.
            Dit filter kantelt bij ongeveer 20 Hz met 36dB per octaaf.

Nu zijn alle frequenties tot diep laag weer beter hoorbaar geworden.

Omdat deze speakers (L150) zeer gemakelijk doorlopen tot bijna 0 geeft dat ook negatieve gevolgen in het hoorbare gebied.

Het resultaat is nu een mooie strakke diepe doorgaande bass en goed hoorbare details.

Wat mij betreft is dit een reference voor wat het behoort te zijn: de werkelijkheid weergeven.

M.v.g. Herman
            Last edited by Music People; 05-09-09, 21:27.

Comment

• Koen van der K
              • Aug 2005
              • 1146

Ha Herman,

De werkelijkheid weergeven is het streven van alle zichzelf enigszins respecterende audio fabrikanten maar hangt, omdat we met natuurkunde te maken hebben, van compromissen aan elkaar.

Een "mechanisch" probleem (zoals akoestiek of een minder goed gebouwde luidsprekerkast) wordt meestal electrisch gecompenseerd omdat dat veelal eenvoudiger / goedkoper is.
              Als je een "objectief" goed klinkend systeem hebt ben je met je systeemprocessing dus klaar.
              Om deze in en ruimte goed te laten klinken kun je (na een doordachte opstelling van je weergevers) de ruimte-akoestiek aanpassen (fixed install) of meerdere electrische trukendozen (EQ) gebruiken om 1-en-ander te compenseren.

Meestal wordt (zeker bij fixed install) een systeem op een toepassing / ruimte gekocht en daar kun je natuurlijk wat mee spelen (type weergevers etc).
              Mijns inziens ga je niet veel winst halen uit het mechanisch aanpassen van een bestaand goed systeem, dat is doorgaans best in balans en uitgedokterd. Voor niet-vaste systemen (rental / touring) is dat een heel ander verhaal.
              Goed opstellen en inregelen doet wonderen.

Succes !

ps HPF is overigens standaard in een "PA"; zelfs de meest goedkope versterkers zijn hiermee al voorzien.
              Meer is minder, minder is meer

Comment

• Music People
                • Jun 2004
                • 12

Hallo Koen, dank voor je reactie.

Natuurlijk hebben we te maken met natuurlijke compromises; maar gebruiken we die ook goed ?

Een Equalizer gebruiken; no way dus voor mij.
                Iets wat er niet in zit regel je er ook echt niet in.
                Boem, boem, boem is meestal het gevolg en dat is iets waar men zich op grote evenementen zich vreselijk aan irriteert.

Ik zoek het meer in uitfiltering van de niet hoorbare gebieden onder 20 en boven 20000.

Als je de effecten van zo'n (subsonic) filtering bij mijn speakers, dan zou jij denk ik jezelf nog staan te verbazen; dat deed ik nl. zelf ook.

Dingen die slecht hoorbaar waren in het sublaag tussen 20 en 50 werden in eens goed hoorbaar door de negatieve effecten onder de 20 HZ eruit te filteren.

Zelfs met de "vlakke" housemuziek hoorde ik verschil.

HPF filtering in veel apparatuur ?; als je Subsonic bedoeld, nou nee dus.
                Crossover wel maar dat iets heel anders.
                Er zijn er maar een paar waar dat in zit en dan vaak ook nog de verkeerde (12dB octaaf) die missen enigzins de goede werking omdat je al ver boven de 30 Hz moet gaan kantelen wil het voordelig effect gaan geven.

Groet Herman

Comment

• Koen van der K
                  • Aug 2005
                  • 1146

Originally posted by Music People
                  Een Equalizer gebruiken; no way dus voor mij.
                  Iets wat er niet in zit regel je er ook echt niet in.
                  ... Ik zoek het meer in uitfiltering van de niet hoorbare gebieden onder 20 en boven 20000.
                  Als je de effecten van zo'n (subsonic) filtering bij mijn speakers, dan zou jij denk ik jezelf nog staan te verbazen; dat deed ik nl. zelf ook.
                  ...HPF filtering in veel apparatuur ?; als je Subsonic bedoeld, nou nee dus.
                  Ha Herman,

Wie zegt dat een EQ toegepast moet worden om mee te "boosten" ? Ik heb dat ook niet vermeld gezien een EQ voornamelijk gemaakt is om energie weg te halen.
                  Met je stelligheid om een EQ niet te gebruiken sluit je gelijk een zeer nuttige tool en wellicht de oplossing van je problemen uit.

HP filtering is onderdeel van je systeemtuning, dus als je daar ook aandacht aan spendeert gaat het geheel erop vooruit.
                  Als de standaard ingebouwde HP filters in de amps niet voldoen aan je eisen ben je volgens mij toe aan een systeemprocessor, heb je gelijk alles in 1 doos om het maximale uit je systeem te halen zowel in "fixed" als mobiele opstellingen.

Succes !

Comment

• jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3150

In je tweede reactie loop je iedereen al lekker te maken over een project dat je hebt gedaan, iets met speakers aanpassen.
                    1) Wellicht heb je er meer aan als je je project eens uitlegt;
                    2) Speakers aanpassen aan de ruimte is voor veel mensen niet handig, aangezien hun speakers iedere keer in een andere ruimte staan (met andere akoestische eigenschappen), waarbij de speakers aanpassen niet alleen te duur, maar ook veeeeeel te tijdrovend is.
                    3) In een theater zou je prima de speakers kunnen aanpassen aan de ruimte, maaarrrr... Dan komt er publiek binnen (en het zit niet altijd vol en men zit dan niet altijd op dezelfde stoelen) en dan klopt er weer geen ruk van.

Met name om punt 2 en 3: waarom zou je dan nog elektrische compensatie (EQ) afzweren. Lekker principieel doen is natuurlijk stoer, maar wat schiet je ermee op (buiten je woonkamer)?

Comment

• Noobie
                      • Dec 2007
                      • 223

Ik kom tot de ondenking; dat ik hier ooit nog een antwoord schuldig ben op de aanpassing(en) van dit onderwerp uit 2004 alweer.

Overigens bedankt voor jullie reactie en wil dit onderwerp nog verder uitdiepen.

Allereerst ben ik over gegaan van een ILP MOSFET eindtrap (modules) 120 watt naar een gewone zelfbouw transistorbak (340 watt in 8 ohm).

Als tweede het niet geheel onbelangrijke en tevens met goed gevolg een drastische oplossing het toevoegen van een Subsonicfilter 36dB octaaf van het in de onderstaande link genoemde type.

Subsonic / Rumble Filter for Phono preamps and Sub-Woofers

Een zeer noodzakelijk filter wat bij de meeste PA toch ontbreekt.
                      Dit filter kantelt bij ongeveer 20 Hz met 36dB per octaaf.

Nu zijn alle frequenties tot diep laag weer beter hoorbaar geworden.

Omdat deze speakers (L150) zeer gemakelijk doorlopen tot bijna 0 geeft dat ook negatieve gevolgen in het hoorbare gebied.

Het resultaat is nu een mooie strakke diepe doorgaande bass en goed hoorbare details.

Wat mij betreft is dit een reference voor wat het behoort te zijn: de werkelijkheid weergeven.

M.v.g. Herman
                      Heb je wel eens met een serieuze spectrum analyser gemeten wat je aan het doen bent? dan bedoel ik een Tectronics of zo.

Ik las net slechte technici topic en dus je commentaar op anderen.

Nu ik dit lees begin ik toch echt steeds meer vraagtekens te krijgen bij je kennis. Om de volgende (wetenschappelijk bewezen) argumenten:

Geen enkele speaker is in staat om frequenties tot 0 Hz weer te geven, 0 Hz is gelijkspanning, wat resulteert een permanente magneet, dus een niet bewegende luidspreker. Door de massa/stugheid van de speaker is het fysiek onmogelijk om frequenties onder c.a. 15 Hz weer te geven.

Als ik mag gokken naar je aanpassing in de speaker, heb je extra dempingsmateriaal toegepast, wat er voor zorgt dat de speaker minder boomy gaat klinken. Dit is alles behalve lineair en het zou me verbazen als je dit zou kunnen aantonen met een meting.

Je hipass filter optimaliseert de versterker, maar in pro audio is dit vrijwel standaard. Home audio is een ander verhaal.

Je praat over een lineair spectrum, met een tollerantie van 2 dB. De meeste meetapparatuur (behalve de lab apparatuur) is niet eens in staat zulke kleine verschillen te meten. Hoorbaar zijn deze verschillen zeker niet.
                      Je zult van goede huize moeten komen wil je dit buiten een lab kunnen meten.

Wederom een klok zonder klepel verhaal

Comment

• Music People
                        • Jun 2004
                        • 12

tot 0 Hz is jouw eigen conclusie

tot bijna 0 de mijne, kan zeker ja; horen nee; maar wel de negatieve bij effecten in de hoorbare frequenties.

Verder alle antwoorden al gegeven; verder wil ik niet meer uitleggen hoe.

onmogelijk om frequenties onder c.a. 15 Hz is jouw eigen conclusie; maar ik heb daar zelf ook metingen in gedaan en zie mijn speaker al bij 4 Hz flink opkomen.

Einde discussie (wat mij betreft) en reageer dus niet meer.

Groet Herman

PS. Je hipass filter optimaliseert de versterker, om de luidspreker in bedwang te houden ja en is in Pro-audio vaak aanwezig maar met een veel te lage onderdrukking 12 dB per octaaf.
                        Last edited by Music People; 11-09-09, 09:03. Reason: toevoeging

Comment

• MusicXtra
                          • Feb 2006
                          • 9316

tot bijna 0 de mijne, kan zeker ja; horen nee; maar wel de negatieve bij effecten in de hoorbare frequenties.

onmogelijk om frequenties onder c.a. 15 Hz is jouw eigen conclusie; maar ik heb daar zelf ook metingen in gedaan en zie mijn speaker al bij 4 Hz flink opkomen.

Groet Herman

PS. Je hipass filter optimaliseert de versterker, om de luidspreker in bedwang te houden ja en is in Pro-audio vaak aanwezig maar met een veel te lage onderdrukking 12 dB per octaaf.
                          Die P.S. zegt alles over jouw kennisniveau.
                          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Koen van der K
                            • Aug 2005
                            • 1146

Herman, zoals gezegd is dit een Pro Audio forum; hoe kan het dat iemand die zoveel ervaring zegt / denkt te hebben van Pro Audio techniek daar zo weinig van laat merken ?
                            Zelfs van de meest elementaire zaken die ten grondslag liggen aan zowel audiotechniek als discussietechniek geef je geen blijk deze te beheersen, de taal- en spelfouten daargelaten.

De gegronde kritieken en vragen die hier door mede-forummers aan je worden gesteld negeer je en vat je enkel op als "strijdmateriaal" voor jouw eigen waarheid.
                            Het zal je waarschijnlijk sterken en je muurtje tussen de "echte" wereld en jouw wereldje alleen maar dikker maken, zoals het een echte narcist betaamt.

Wat is je doel (behalve aandacht te krijgen) ? We helpen je graag ...

Comment

• LJmalcolm

Groet Herman

Mag ik vragen hoe je deze metingen hebt gedaan, met welke speakers/amps/processing en welk meetsysteem?

Ben Ik namelijk wel benieuwd naar

Comment

Working...