Filter 12"/1"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • )jeroen(
    • Jan 2001
    • 546

Hallo DokterdB, ik heb nu dit schemaatje gebruikt voor de afzwakking: http://www.mhsoft.nl/spk_calc.asp#att

Volgens mij ging jij er van uit dat ik alleen maar een weerstand in serie erbij had geplaatst?

Ik ga de weerstandjes voor het filter plaatsen, dus dan maak ik uit jouw verhaal op dat ik ook beter de parallele weerstand ervoor kan laten staan: oftewel: gewoon precies hetzelfde zoals het schemaatje op de site hierboven.

De weerstandjes die ik besteld heb hebben een belastbaarheid van 14 Watt. Ik heb ooit ergens gelezen dat dit best voldoende is voor scheidingsfilters. Wat denken jullie hierover?
    Gr.

)jeroen(

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

hee jeroen,
      aangezien je de filtercomp al had besteld op 8 ohm oid, zou ik dus die verzwakking voor je filter zetten, en dan is 1 weerstand genoeg.
      (voor de duidelijkheid: eerst serieweerstand, dan evt die lampjes en dan je filter en dan de driver)

En dus niet verzwakken direct op je driver, dat is wel okee zoals je link, alleen dan veranderd dus je filterkantelpunt omlaag. en dat wil je niet....
      knoppen en waarden :)

Comment

• )jeroen(
        • Jan 2001
        • 546

Oke dan heb ik je goed begrepen! Er komt een weerstand in serie voor het hoogfilter.

In de catalogus waar ik dus die componenten besteld heb staat dat 10 en 14 Watt weerstanden goed genoeg belastbaar zijn voor scheidingsfilters. Mijn gevoel zegt dat dat te weinig is... Hoe denken jullie daarover?
        Gr.

)jeroen(

Comment

• dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

20 watt misschien? zo'n gouden alu behuizing ding wat je vast kan schroeven is wel ok...
          knoppen en waarden :)

Comment

• )jeroen(
            • Jan 2001
            • 546

Ik laat de kasten gewoon op een hoog vermogen draaien met de componenten buiten de kast, en na een tijdje merk ik vanzelf hoe de weerstand zich houdt.
            Gr.

)jeroen(

Comment

• woussie
              • Mar 2004
              • 46

@ jeroen

Ik had ff een vraagje.
              Eigenlijk wil ik ook topkastejs gaan maken met dezelfde componenten als jij hebt gebruikt.
              Mijn vragen zijn: Hoe bevallen jou de kastjes tot nu toe?
              En welke componenten heb je allemaal gebruikt voor het filter (bijv. om de voorde kantelfrequentie en de demping van de tweeter).
              Heb je misschien ook nog een schematje van het filter?

Alvast bedankt,

Comment

• )jeroen(
                • Jan 2001
                • 546

Hallo Woussie,

Ik ben toevallig deze week weer bezig met de kastjes. De 12" heb ik aangesloten in de kast, met een plaat voor de opening van de hoorn. De enige opening was dus de BR-pijp opening. Ik had een 12dB/oct. filter gemaakt op 2000 Hz. Het geluid vond ik niet erg goed, teveel schreeuwerig mid erin en misschien wat ontbrekende bas. Ontbrekende bas is logisch vanwege het kleine kastje en de driver die er niet voor bedoeld is.

Deze week ga ik andere onderdelen halen voor het filter. Ik heb namelijk een mail van Eminence gehad en die zeiden dat ik het beste kon filteren op 1600 Hz en dan 12 dB/oct voor de Kappa en 18 dB/oct voor de PSD. Ik hoop hier betere resultaten mee te boeken, onder andere het weghalen van het schreeuwerige mid door een te hoog cross-punt.

De PSD heb ik dus nog geeneen keer gehoord. De kastjes hebben zeker een sub nodig voor het laag. Het zijn dus geen fullrange kasten.

Ik zal laten weten hoe ze klinken met het nieuwe filter.
                Gr.

)jeroen(

Comment

• woussie
                  • Mar 2004
                  • 46

okeey alvast bedannkt.
                  Zoals je misschien al in het andre onderwerp henb kunnen lezen gaat het bij mij niet om de basweergave, want ik wil ze toch pas vanag ongeveer 120 Herz in gaan zetten.

Comment

• )jeroen(
                    • Jan 2001
                    • 546

Ik zal het ontwerp van de kast en het schema van het filter op internet zetten zodra alles klaar is.
                    Gr.

)jeroen(

Comment

• bertuss
                      • Jan 2002
                      • 816

dat schreewerige komt toch gewoon dooe die 2khz bult die de meeste drivers hebben. (eminence)

Comment

Working...