Adire Shiva in W-bin of Bandpass Hoorn.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TlM
    • Apr 2004
    • 42

Adire Shiva in W-bin of Bandpass Hoorn.

Ik heb hier twee Adire Shiva 12" woofers liggen met deze specs:

Aan de parameters kun je zien dat deze nagenoeg gelijk zijn aan de eminence Lab 12 drivers.

Nou zou ik bij gebrek aan een zware versterker(en bij wijze van experiment), hier dus 2 w-bins of 2 bandpass hoorns voor willen maken.
    Het idee is dat ik ze ga stacken in een hoek van m'n kamer.

Ik heb voor de w-bin al het onderwerp van de Elimminator wat op speakerstore.nl staat van een bandpass hoorn heb ik nog geen ontwerp kunnen vinden.
    Zelf een ontwerp in HornResp maken zou kunnen maar ik weet niet hoe je daar een W-Bin in simuleert.

Wie kan mij helpen?
    Beter èèn speaker gevlogen dan twee gestacked.
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Het is eigenlijk zonde om een dergelijke luidspreker in een hoorn te stoppen, zoals een W-bin. Deze speaker is gemaakt om het echte sublaag weer te geven. En om het echte sublaag uit een hoorn te laten komen moet deze erg groot zijn (of met vele).
    Zo gaat een enkele W-bin niet veel dieper als 55 Hz, ook al zit er een echte subwoofer in. Voor bandpasshoorns geldt hetzelfde.

Veel beter ben je naar mijn mening af met deze speakers in een gesloten kast, als je ze dan direct naast elkaar zet, krijg je toch nog wat extra winst door koppeling. In de hoek geeft ook weer winst t.o.v. vrij in de kamer, dan heb je nog de roomgain. Al met al kan ik me nauwelijks voorstellen dat dan nog te kort komt, zelfs met weinig vermogen erachter.

Als je wel een hoorn maakt, wat natuurlijk gewoon leuk kan zijn , maak dan een grote hoorn, zodat de speaker tot zijn recht komt.

Mvg Johan

Comment

• TlM
      • Apr 2004
      • 42

Ja, in diepgang zal het wel een beetje schorten, maar een grotere hoorn zal niet passen door het trapgat(of ik het moet een m-hoorn worden)[]

En ik had zo het idee van een gesloten of basrefles kastje kan ik altijd nog keer maken.

Comment

• dokter dB
        • Nov 2003
        • 1535

pass radiator?
        knoppen en waarden :)

Comment

• bertuss
          • Jan 2002
          • 816

maak er een TL voor?
          download caad 3.0, en kijk eens wat die voor een TL opgeeft.

Comment

• TlM
            • Apr 2004
            • 42

Passive radiator en TL zijn zijn ook leuke behuizingen om te doen, maar die geven toch niet de hoge rendement waar ik naar op zoek ben.

Ik denk dat ik toch voor een bandpass hoorn kies, 2 op elkaar ik een hoek van de kamer gericht zal toch ook wel enigzins helpen in wat diepgang.

Op de speakererstore site staan twee ontwerpen van een bandpass hoorn, die zijn wel redelijk geschikt denk ik, als ik de ruimte van de achterkamer maar kleiner maak.
            Dit bleek in een simulatie in horn resp.

Zou dit kunnen kloppen?

Comment

• BAJ productions
              • Jul 2003
              • 587

citaat:Geplaatst door TlM

Ja, in diepgang zal het wel een beetje schorten, maar een grotere hoorn zal niet passen door het trapgat(of ik het moet een m-hoorn worden)[]

En ik had zo het idee van een gesloten of basrefles kastje kan ik altijd nog keer maken.

dan moet je een mooie trap hebben. bij mij past die nie. zaten klem.
              groetjes,
              Bas

Comment

• michiel
                • May 2001
                • 1032

Een bandpass hoorn uit de PA zal niet geschikt zijn. De driver is so wie so niet geschikt om in kleine hoorns of bph's te gebruiken.
                Misschien kun je eens onderzoeken hoe de decware wicked one werkt, daar zal de driver denk ik beter tot zijn recht komen.

Verder zal je zeker weten tevreden zijn met een goed TL voor deze drivers. Aangezien je de ruimte hebt, zal dat geen probleem geven kwa formaat.
                Groeten, michiel

Comment

• TlM
                  • Apr 2004
                  • 42

Is er dan al een verklaring waarom de lab12 driver in de lab hoorn wel werkt, want die heeft ook een hoge qts en dus lage EBP?

Comment

• michiel
                    • May 2001
                    • 1032

citaat:Geplaatst door TlM

Is er dan al een verklaring waarom de lab12 driver in de lab hoorn wel werkt, want die heeft ook een hoge qts en dus lage EBP?
                    Als die shiva niet al te veel afwijkende parameters heeft van de lab12 dan zal deze het ook goed doen in de labhoorn. Maar de labhoorn is geen bph of wbin, de lab12 zal in 1 van deze kasten ook niet tot zijn recht komen.

Juist die shiva is een zeer geschikte kandidaat voor een TL, ik denk dat je verstelt zult staan van het resultaat.
                    Groeten, michiel

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

of PR dus! zelfde soort klank

Comment

• michiel
                        • May 2001
                        • 1032

citaat:Geplaatst door dokter dB

of PR dus! zelfde soort klank
                        Dat is niet waar. PR moet je verglijken met BR, niet met TL!
                        Groeten, michiel

Comment

• dokter dB
                          • Nov 2003
                          • 1535

vind ik niet, heb zelf allebei, een TL van 25Hz (kef B139), en een PR (peerless xls12/50L).
                          Heeft heel erg hetzelfde impulsgedrag en klankbalans (door heel lage afstemming) en daardoor ook hetzelfde klankkarakter

Maar technisch gezien is PR inderdaad hetzelfde als een BR, en vervangt de pass radiator zelf de veel te lange poort van een kleine BR kast met lage afstemming. Die poort is fysiek niet meer te realiseren en dan komt de PR om de hoek kijken...
                          Efficiency is aan de onderkant lager en daardoor klinkt het misschien anders (meer als TL) dan een grotere BR kast met eenzelfde poortfreq. en dus kleinere poort... [8D]

Comment

• michiel
                            • May 2001
                            • 1032

Nou nou, om nu te zeggen dat een kef in een TL ongeveer op het zelfde neer komt als een peerless xls met PR gaat me wel een beetje ver hoor.
                            Het geen wat er werkelijk gebeurt is niet te verglijken. Maar toevallig zijn beide systemen in staat om de lage tonen van muziek weer te geven. Misschien wel 1 van de weinige overeenkomsten....
                            Groeten, michiel

Comment

• dokter dB
                              • Nov 2003
                              • 1535

sterker nog het verschil is bijna nihil, het spijt me
                              Het grappige is dat de systemen beide ongeveer 50L zijn.
                              Dus en 50L TL (25Hz) of een 50L PR verschilt bijna niks, met de laatste als veel makkelijker te bouwen....
                              Hetgeen wat werkelijk gebeurd is toch wel te vergelijken, want de akoestische belasting van de massa lucht in de line is ongveer hetzelfde als de belasting van de massa van het passief membraan....

Comment

Working...