BR 115 Eighteen Sound 15W700 sp.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Giddi
    • Mar 2003
    • 45

BR 115 Eighteen Sound 15W700 sp.

Op speakerstore is dit ontwerp te vinden. Inhoud kast: 105 liter met
    2 bass reflex poorten met diameter van 105 mm. Op basis van de gebruikte speaker 15W700 (is in 4 Ohm beschikbaar), wil ik één kast
    maken met 2 speakers (speakers in serie 8 Ohm, zodat ik mijn versterker van in brug kan plaatsen)
    Mijn eigenlijke vraag: kan ik de inhoud /aantal basspoorten gewoon
    verdubbelen ?
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

Je zou ook een dubbele kast kunnen maken met een tussenschot
    dus 2 enkele kasten naast elkaar 210 liter dus
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

Als je de inhoud verdubbelt, kun je het aantal baspoorten ook verdubbelen, zonder de afstemming te veranderen.
      Of het handig is, is een tweede. Elke speaker heeft een kleine variatie op de T/S-parameters zoals de fabrikant ze opgeeft. Hierdoor werken twee speakers in het zelfde cabinet niet geheel met elkaar mee, omdat ze niet precies dezelfde parameters hebben.
      Bovendien zit in de meeste ontwerpen van speakerstore WTW-bracing, wat mogelijk een stuk moeilijker is door te berekenen in een dubbele kast.

Wat dat betreft zou ik Sis zijn advies opvolgen en een schot tussen de twee drivers plaatsen. Je hebt er wel voordelen mee, maar geen nadelen (speakers koppelen nog steeds).

Mvg Johan

Comment

• mbottens
        • Feb 2004
        • 743

citaat:WTW-bracing
        wat is WTW-bracing als ik zo vrij mag zijn??

En als je 2 speakers gaat gebruiken kun je dan niet beter een ontwerp gaan simuleren met twee speakers hierin, kun je naar mijn idee misschien wel iets compacter uitkomen.

Groeten Martin
        Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

citaat:wat is WTW-bracing als ik zo vrij mag zijn??
          Wall To Wall bracing. In de simpelste vorm een balk (4,4 bij 4,4 bijv.)of rondhout dat de tegenoverstaande zijdes met elkaar verbindt.
          Hierdoor wordt het effectieve vlak kleiner en daarmee onstaan als het ware 4 kleine vlakken, met elk een hogere resonantiefrequentie als één groot vlak.
          Brace niet precies in het midden, dan tellen de resonanties van de 4 kleine vlakken bij elkaar op.

WTW-bracing is veel effectiever als simpelweg dikker maken van de wanddikte. Op deze manier kun je de kasten licht houden.

WTW-bracing wordt toegepast in br-subs, maar is eigenlijk nog belangrijker in topkasten.

Verstevigingslatten, balkjes of platen (met daarin gedoseerde gaten) zijn ook een vorm van bracing.

Mvg Johan

Comment

• sis
            • Jul 2003
            • 3305

[quote]citaat:Geplaatst door mbottens

En als je 2 speakers gaat gebruiken kun je dan niet beter een ontwerp gaan simuleren met twee speakers hierin, kun je naar mijn idee misschien wel iets compacter uitkomen.
            Groeten Martin
            Het ontwerp is er eigenlijk al : deze hier

sis

Comment

• Giddi
              • Mar 2003
              • 45

De BR215 is ontworpen voor de 15W1300, en geschikt voor de 15W700 (die ik wil gaan gebruiken omdat hij in 4 Ohhm verkrijgbaar is).
              Als ik beide speakers vergelijk, zijn er nogal wat verschillen, ik begrijp zodoende niet hoe deze in één en dezelfde kast optimaal kunnen werken. Heeft iemand hiervoor een verklaring ?

Comment

• sis
                • Jul 2003
                • 3305

citaat:Geplaatst door Giddi

De BR215 is ontworpen voor de 15W1300, en geschikt voor de 15W700 (die ik wil gaan gebruiken omdat hij in 4 Ohhm verkrijgbaar is).
                Als ik beide speakers vergelijk, zijn er nogal wat verschillen, ik begrijp zodoende niet hoe deze in één en dezelfde kast optimaal kunnen werken. Heeft iemand hiervoor een verklaring ?
                Giddi, waarom wil je persé die 15W700 gebruiken ,
                heeft dit te maken met jou budget ?
                sis

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

citaat:die ik wil gaan gebruiken omdat hij in 4 Ohhm verkrijgbaar is
                  Ik gok hierop sis .

Wat dat betreft vind ik het wel jammer dat de meeste luidsprekers niet in 4 ohm versies geleverd worden.
                  Als een speaker goed werkt met 1200 Wrms ben je, als je goedkoop wilt blijven, al gauw aangewezen op een gebrugde versterker per speaker. Terwijl 1200 Wrms per kanaal @ 4 ohm niet zo duur ook goed realiseerbaar is.
                  Dus mochten er fabrikanten zijn die dit lezen; maak eens speakers van 4 ohm, voor de kleinere PA-systeempjes .

Mvg Johan

Comment

• Giddi
                    • Mar 2003
                    • 45

Ik wil de 15w700 gebruiken omdat hij als enige
                    te verkrijgen is in 4 Ohm. Bedoeling is er 2 in serie te schakelen zodat ik mijn versterkers
                    (Citronics PPX 900, min. imp. in brug is 8 Ohm, vermogen 950 watt) in brug kan plaatsen. De Citronics zijn oud (12 jaar) zodat ze economisch
                    geen waarde meer hebben. Ze verkopen is zodoende geen optie (je krijgt er niets meer voor).Ik heb
                    zodoende besloten mijn beide PPX'en te houden, bovendien zijn het zeer degelijke toestellen (zware ringkern van 1500 VA, 60.000 µf elko's, 8 mos fets per kanaal,volledig moduleer gebouwd...)

Comment

• sis
                      • Jul 2003
                      • 3305

Kijk ook eens naar een B&C : 15 en 18 TBX 40
                      dan heb je maar 1 speakertje nodig
                      de tekeningen staan zowel op de site van speakerstore en de B&C site
                      Ik heb die 15TBX40 in gebruik en hij beukt , goe weten
                      sis

Comment

• Giddi
                        • Mar 2003
                        • 45

Heb intussen de bevestiging gekregen van speakerstore dat de 15w700 in 4 Ohm leverbaar is. Blijft ook de mogelijkheid van één 18" te gebruiken (bvb.18sound18w1300, B&C:18pzb46 of 18tbx46)
                        Iemand een idee wat het beste resultaat zou geven ?
                        (heb een voorkeur voor 2*15": meer oppervlate, groter rendement)

Comment

• bertuss
                          • Jan 2002
                          • 816

idd, enige dat misschien de 18"dieper gaat. wat nog niet eens zeker is

Comment

• Rademakers
                            • Jul 2003
                            • 1281

Het heeft allebei zo zijn voor-en nadelen:

De voorgestelde 18 inchers hebben (per kant) alle drie een vrijwel even grootte luchtverplaatsing (Vd) als twee 15W700 per kant. Dus qua basintensiteit zal het elkaar niet veel ontlopen.
                            Voor de 18 inchers zul je als je ze 2 x de rms-belastbaarheid wilt geven, algauw zijn aangewezen op één gebrugde versterker per subje, of een dure geschakelde versterker.
                            De 18 incher heeft het voordeel dat deze (aangezien het er maar één per kant is) minder sjouwwerk geeft.
                            Ook zal de 18 inch wat lager gaan.

De twee 15W700's per kant, zullen één versterker per twee gebruiken, dus qua benodigde versterkers geen verschil.
                            Mede door de koppeling in het laag, zullen de 15 inchers een hogere SPL produceren.

In principe heb je naar mijn idee met de 15 inchers wel het voordeel
                            Denk je later nog te gaan uitbreiden, dan is de 18 incher misschien een handigere keuze. Persoonlijk heb ik liever twee 18 inchers per kant als vier 15 inchers per kant (puur vanwege het sjouwwerk).

Forumlid Davy Gabriels heeft een aantal subs met de 18W1300, misschien dat hij je er wat meer over kan vertellen.

Ik heb mijn keuze tussen twee keer 15 inch per kant of één 18 inch grotendeels laten afhangen van mijn reeds aanwezige versterker.
                            Voor een flinke 18 incher zou deze namelijk gebrugd moeten worden en heb ik zodoende, 1 versterker per sub nodig.
                            Terwijl ik mijn vier 15 inch subs op dezelfde versterker kan zetten.
                            Wat me de aanschaf van een andere versterker bespaard.

Zou de 18LW1400 (of vergelijkbaar) er nou in een 4 ohm versie zijn....

Mvg Johan

Comment

• nightline
                              • Oct 2002
                              • 1001

realiseer wel dat de BxL factor een stuk minder is bij de 4 ohm versie, door dat er minder windingen in de luchtspleet zitten.
                              Kijk maar eens op de site van PHL, hier kun je mooi het verschil tussen een 8 en 16 ohm zien. Je kunt op je vingers uittellen dat dit zelfde verschil ook tussen een 4 en 8 ohm versie het geval is.
                              Als 4 ohm alleen maar voordelen had zouden alle speakers nog eerder 2 dan 4 ohm zijn.

Groeten

Jack