ontwerp baskast voor Eminence Delta 15

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • D i c K ie
    • May 2004
    • 3

ontwerp baskast voor Eminence Delta 15

Jup,

Ik ben bestuurslid in een jeugdhuis(JH 't arsenaal). We vonden juist twee zelfgemaakte baskasten terug die ze tot enkele jaren geleden gebruikten in het jeugdhuis. Ze werden weggehaald omdat het niet echt mooi klonk. Logisch als je weet dat ze ongefilterd werden gebruikt. In de kasten steekt een Eminence Delta 15 speaker. Aangezien deze baskasten gebruikt werden zonder filter twijfel ik ook sterk aan het ontwerp van deze kasten wat dus wel belangrijk is als ik hier zo een beetje lees. De buitenmaat van de kasten is 50x73x47. De speaker zit vanvoor gewoon in de voorkant vastgemaakt. onder de speaker zitten twee gaten van ongeveer een 10cm doorsnede. Tegen de kastwanden ligt glaswol.
    Dus enkele vraagjes:

-zit dit een beetje goed, of werd volledig de verkeerde kast gemaakt.
    -heeft iemand bouwplannen liggen voor een geschikte kast die al zijn dienst bewezen hebben met deze speakers.
    -op hoeveel moet deze speaker in de kast dan gefilterd worden(actief of passief)?

'k Hoop op reactie.
    toch al bedankt
  • JVS
    • Mar 2004
    • 317

Wat is de lengte (diepte) van de bassreflexpoorten ?
    Als je die even opmeet dan kan ik het kastje eens even ruwweg simuleren..

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

En voor een iets nettere simulatie; zou je de binnenmaten kunnen geven?

Mvg Johan

Comment

• D i c K ie
        • May 2004
        • 3

Ik zal het vanmiddag eens gaan opmeten.

Comment

• D i c K ie
          • May 2004
          • 3

Vorige maten had ik dus niet goed onthouden(waren niet juist).
          De binnenmaten zijn: 48x69x35. De twee gaten die ook langs de voorkant zijn hebben een diameter van 11,5cm en hebben geen diepte(gewoon gat in plaat vanvoor) En langs de wanden van de kast zit dus glaswol.
          Dit is de speaker: http://www.eminence.com/eminence/pag...kers/del15.htm
          Thanx voor de al geplaatste reacties.

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

Zoals ik op het Hifi-forum al zei, hebben nogal wat luidsprekers van Eminence last van een powerdipje. De Delta 15 is daar geen uitzondering op.
            Een 15 incher met een Xmax van 2,7 mm is gewoon geen (sub)basspeaker. Maak er 5 รก 6 mm en het begint er op te lijken, maar op dat moment wordt deze speaker al gesloopt, lijkt me dan ook dat deze speaker voor een topkast bedoeld is.

Het komt uiteindelijk er op neer dat de kast die je momenteel voor de Delta 15 gebruikt, helemaal zo gek nog niet is. Er is volgens mij ook dan ook best wel over nagedacht (lees: Veel meer soeps kun je er gewoon niet van maken).
            Alleen dat glaswol getuigd mijns inziens van minder nadenken (wel van krenterigheid [V]).

De kast die je momenteel gebruikt zal niet veel meer aankunnen als 120 Wrms. Geen echt laag produceren, maar wel impliceren dat deze dat doet. Het is een zogezegd truukje dat vaak wordt toegepast in audioland (een boost rond de 100 Hz).
            Wat je veel beter zou kunnen doen is opzoek gaan naar een nieuwe basluidspreker en daar een nieuwe kast omheen bouwen. En gebruik een filter!! Zodat de speaker niet hoger doorloopt en niet lager gaat.

Welke basspeaker het meest voor je geschikt is, hangt van je toepassing af; Hoeveel mensen, welke muziek, afmetingen van de ruimte, het budget en dergelijke. Als je die dingen bekend maakt, dan komen er van het forum af ongetwijfeld vanzelf suggesties voor een goede basspeaker.
            Het hoeft niet duur te zijn om er op vooruit te gaan (gezien de speaker die je nu gebruikt []).
            Over het algemeen geldt wel dat hoe meer je uitgeeft hoe meer bas je krijgt, uitzonderingen daargelaten, dus informeer eerst voordat je iets aanschaft .

Mvg Johan

Comment

Working...