MT 122

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

citaat:Geplaatst door dokter dB

DE 25 is top!
    goeie keus sis. wel 2kHz 24dB crossen...
    veel mooier dan de cp350nd of p audio 1 inchers, die sissen zo

wat is eggiedoll? ik niet begraaip [:I]
    Kweet het [^] , heb hem al in gebruik met een EV speaker, die laatste wordt dus vervangen door die 12ND930 ( binnenkort )
    Den sis ( ikke dus ) vind hem héél lekker klinken, inderdaad het is toppie

en wat eggiedoll betreft: kijk eens naar mijn profiel
    Gij zult nogwel begraaip als de saait af is
    wordt vervolgt

de sissende sis [8D]
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• TlM
      • Apr 2004
      • 42

@dokter dB (of iemand anders met de kennis)

Was is het voordeel van de 16 Ohm versie van de b&c de25 tenopzicht van de 8 ohm versie?
      Het heeft toch te maken met het gelijk maken van het rendement tenopzichte van de mid driver waar die op moet aansluiten?
      Beter èèn speaker gevlogen dan twee gestacked.

Comment

• dokter dB
        • Nov 2003
        • 1535

he tim,
        ja inderdaad, dat is de reden, rendement.

Maar ook vermogen is een reden.
        Je maakt een behoorlijke sprong in max vermogen van een 12" naar een 1".
        Door de hogere impedantie heb je meteen al een soort van natuurlijke hogere veiligheid ingebouwd, en als je met een passief filter werkt is dit best een uitkomst.
        Voordat je met verzwakkingsweerstanden gaat kloten, kan je beter een 16ohm driver nemen vind ik.

Overigens heb ik net een 24db passief filter met correctie op deze driver gemaakt.
        De uiteindelijke impedantie (filter+imp.corr+driver) ligt op bepaalde gebieden zelfs onder de 8 ohm, maar dat komt door de imp. correctie.
        Het extra aan de versterker onttrokken vermogen zal niet door de driver worden opgenomen, maar meer door het passieve netwerk.

De energie overdracht van het filter naar de driver is wel ernstig verbetert, dus veel meer spl met dezelfde versterkerspanning... het filter werkt trouwens gewoon niet goed zonder de correctie.

Het door mij gemeten verloop (imp + fase) komt ernstig precies overeen met het door b&c opgegeven grafiekje.... behalve aan de onderkant (crosspunt), en dat heeft met de mindere hoornlading te maken bij mij, in verg. met de b&c meetopstelling....
        ehhh sorry maar wou je dit eigenlijk ook allemaal wel weten?
        knoppen en waarden :)

Comment

• mbottens
          • Feb 2004
          • 743

citaat:Voordat je met verzwakkingsweerstanden gaat kloten, kan je beter een 16ohm driver nemen vind ik.
          Daarom zat ik te denken om een topje te maken met 2 8ohm 10inchers en 1 16ohm hogetonen driver, zodat je al weer 6dB demping te pakken hebt. Met een rendement van 109 vs 101 dB hoef je dan nog maar 3dB te verstoken in weerstanden (wat toch nog hetzelfde vermogen is als je driver aankan, zo'n 50W). Is het het verstandigste om dit dan ook met weerstanden te doen?

Groeten Martin.
          Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

hee martin, alles goed?
            geloof dat we ietsiepietsie aan het afwijken zijn van het topic[)]
            maar de mod is altijd wel vergevingsgezind geloof ik ...

goede waveguide zou ook helpen (hoorn met faseplug) voor de 10"....
            Dan kom je met 1x10" wel aardig in de buurt (105dB oid)... dan een 16 ohm (de900 oid) en dan klopt het wel ongeveer toch?

Ik zou niks met werstanden doen eigenlijk, liever een aktieve correctie... dus 2bands limiter en levelcorrectie (dus een levelsprong boven cross)...

Gaat die MB hoorn van je al een beetje richting beukenstein binnenkort?
            knoppen en waarden :)

Comment

• mbottens
              • Feb 2004
              • 743

citaat:Gaat die MB hoorn van je al een beetje richting beukenstein binnenkort?
              Gisteren de tekening eens afgemaakt (mater erbij en zo) en de platen okeme zijn gisteren ook binnen gekomen, ga vanavond en vannacht naar Groningen en hoop morgen tegen de middag te gaan beginnen met timmeren enzo. Wordt nog een leuk klusje vooral onderin rondom de speakers allemaal hoeken tegen elkaar in.

Oke weer on-topic: Weerstanden ben ik ook geen fan van, kunnen ze geen 32ohm drivers maken, of nog beter het rendement van de conus speakers ophogen met ongeveer 6dB (dat zou leuk zijn).

De faseplug wordt vaak genoemd hier op het forum maar is er nu ook iemand die weet hoe je zo'n ding moet ontwerpen en construeren? En draagt de faseplug ook mee in het rendement?

Ik ben bij het onderwerp "compacte geluidsset in 1 keer te vervoeren" ook met een topje bezig, zal de DE-25 daar ook een goede optie voor zijn? Ik zat persoonlijk een beetje te kijken naar een DE-200 en DE-500 omdat deze iets lager gecrossd kunnen worden.

Ik denk ook dat het verstandiger is voor de MT 122, om te kiezen voor een driver die iets lager aangekoppeld kan worden want die 12" hoorntjes lopen volgens mij niet zo vlak door tot 2KHz. Misschien ook eens kijken naar een 1,4" want dat scheelt een hele hoop.

Ik gebruik zelf de DE-85 in een soort gelijke hoorn (heb ik hierboven al eens genoemd), het advies qua crossover ligt bij deze speaker op 1000Hz en ik cross hem op 1200Hz en dat levert een mooie klank op.

Groeten Martin
              Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• TlM
                • Apr 2004
                • 42

Bedankt Dr, dat was ruim wat ik wou weten.
                Beter èèn speaker gevlogen dan twee gestacked.

Comment

Working...