Wat is poortruis

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

Wat is poortruis

Wat is poortruis ?
    heeft het invloed op de klank ?
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Hoi Sis, een zooitje tekst van mezelf van een ander forum:

In een br-poort beweegt de lucht met een bepaalde snelheid.
    Als grens voor PA wordt meestal 34 m/sec aangehouden. Voor Hifi is dat 17 m/sec.
    Een te hoge snelheid zorgt dat je de poorten gaat “horen”. Er komt dan bijv. een puffend geluid uit. Men spreekt dan ook wel van poortruis.

Ronde br-poorten hebben hier minder last van als (recht)hoekige poorten.
    Door de poort af te ronden met een bovenfrees of een flare (trompetvormig uiteinde) wordt de poortruis verder gereduceerd. Het gedeelte van de afronding wordt bij de lengte van de poort gerekend.

Door de oppervlakte van de poort te vergroten of meer poorten toe te voegen neemt de luchtsnelheid af. De lengte van de poort neemt hier echter door toe.
    Een te lange poort is ook niet goed, maar dat is mede afhankelijk van de poortdiameter.
    Een vuistregel is dat de oppervlakte van de poort minimaal 1/9 van de oppervlakte van de luidspreker moet zijn.

Mvg Johan

Comment

• sis
      • Jul 2003
      • 3305

Ok, bedankt Rademakers voor je uitleg
      sis

Comment

• Leinad
        • Apr 2004
        • 153

Ik heb weleens een bandpass kast(compound) gemaakt. Hier was de tunnel ook te klein uitgevoerd. Je kunt het effect vergelijken met een fles die je ondersteboven houdt. Het water kan er moeilijk uit en in dit geval het geluid. Het beste is om de tunnel zo groot te maken als mogelijk is.

Verder zou ik niet naar het conusoppervlak kijken, maar naar het volume dat de speaker kan verplaatsen. Je kunt je voorstellen dat een speaker met een xmax van 6mm een grotere poort nodig heeft dan een even grote speaker met xmax van 1mm.

Daniel.

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

citaat:Verder zou ik niet naar het conusoppervlak kijken, maar naar het volume dat de speaker kan verplaatsen
          Ik kan me vergissen, maar volgens mij wordt de Xmax niet gebruikt voor de berekening van de luchtsnelheid. De Xmax heeft wel invloedt op de luchtsnelheid, maar volgens mij is deze erg klein en eerder snelheidsverlagend.
          Een grotere Xmax zorgt voor meer luchtverplaatsing maar doet daar ook langer over. Het gaat niet om hoeveel lucht er verplaatst wordt maar om hoe snel die lucht verplaatst wordt. Daar zegt de Xmax niets over.

In het geval dat je over de uitslag van de speaker praat (wat dus niet de Xmax is )ie is afhankelijk van de kast, tuning en het toegevoerde vermogen. En het gedrag van een speaker in een bepaalde kast (o.a. uitslag) volgt weer uit de parameters.
          Voorts is de snelheid waarmee het membraam beweegt afhankelijk van o.a. de Bl, (Mms?), Qms, Qes.
          (Bij verder gelijkblijvende parameters).

[edit]Volgens mij begrijp ik opeens wat je bedoeld .Al vind ik het dan wel vreemd dat je de Sd overbodig vindt. Vd wordt immers bepaalt uit Sd x Xmax.[/edit]

Mvg Johan

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

Btw.
            citaat:Een vuistregel is dat de oppervlakte van de poort minimaal 1/9 van de oppervlakte van de luidspreker moet zijn.
            Mvg Johan

Comment

• Leinad
              • Apr 2004
              • 153

Het gaat niet om hoeveel lucht er verplaatst wordt, maar om hoe snel een hoeveelheid lucht verplaatst wordt.

Inderdaad Rademakers. Ik denk dat dit wel klopt!

Comment

• mbottens
                • Feb 2004
                • 743

citaat:Vd wordt immers bepaalt uit Sd x Xmax.
                Dit wist ik niet, maar wat is dan de eenheid? Liters lucht waarheen?

Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

Kom op zeg, voortgezet onderwijs eerste klas []:

Sd (in cm2) x Xmax (in cm) = Vd (cm2 x cm = cm3)

Vd wordt meestal overigens wel gegeven in liters.

Mvg Johan

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

hebbik ook wel eens last van, van poortruis
                    knoppen en waarden :)

Comment

• frederik_
                      • Jul 2003
                      • 98

bij welk toegevoerd vermogen dan ?? bruine bonen??

Comment

• Leinad
                        • Apr 2004
                        • 153

De conusuitwijking/amplitude heeft dus wel een invloed op de luchtsnelheid.

Bv. Bij een 50Hz toon is de trillingstijd van een trilling 1/50sec. De speaker moet dus in dezelfde tijd een langere afstand afleggen, waarmee de snelheid toeneemt.

In het boek van Klinger(het zelfbouw luidsprekerboek) staat overigens ook een simpele formule, waarmee je het minimale poortoppervlak kunt berekenen.

Groeten Daniel.

Comment

• sis
                          • Jul 2003
                          • 3305

citaat:Geplaatst door Leinad

De conusuitwijking/amplitude heeft dus wel een invloed op de luchtsnelheid.

Bv. Bij een 50Hz toon is de trillingstijd van een trilling 1/50sec. De speaker moet dus in dezelfde tijd een langere afstand afleggen, waarmee de snelheid toeneemt.

In het boek van Klinger(het zelfbouw luidsprekerboek) staat overigens ook een simpele formule, waarmee je het minimale poortoppervlak kunt berekenen.

Groeten Daniel.
                          Het zou leuk zijn die formule even te plaatsen
                          met dank
                          sis

Comment

• Leinad
                            • Apr 2004
                            • 153

At > 0,8*fb*Vd

At = oppervlakte van de tunnelopening (m^2)
                            fb = eigenfrequentie van de afgestemde box (Hertz)
                            Vd = volume dat bij maximale uitwijking door de membraan verplaatst wordt (m^3)

Daniel.

Comment

• Rademakers
                              • Jul 2003
                              • 1281

citaat:At > 0,8*fb*Vd
                              Hmmm... Ik zou nog door een factor 100 delen ofzo.

Voorbeeld (waardes van mijn eigen subje):

At = 0,8 x 42,3 x 470 (cm3) = 15904,8 cm2 (wel errug veel).

In WinISD geeft 159 cm2 ongeveer het absolute minimum aan (voor PA).
                              Dus ongeveer door 100 delen voor PA en door 50 voor Hifi.

Mvg Johan

Comment

Working...