Vanaf nul

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DidierB
    • May 2003
    • 337

Vanaf nul

Heren,

heb onlangs enkele drivers in m'n handen geduwd gekregen met de opdracht: bouw er wat rond. Spijtig genoeg heb ik nul komma nul ervaring met zelf speakerkasten bouwen maar ik heb gelukkig de hulp van iemand die meer dan capabel genoeg is op gebied van houtbewerking.

Dit is wat ik gekregen heb:

2x Beyma CP21/F
    2x Beyma 8M100
    2x Beyma 18GT200

Bedoeling zou zijn om een fullrange kast te maken, waar eventueel een subje onder kan, en in dat geval topkast en subkast actief te crossen.

Het geheel zit nu in 2 "konijnekoten" en klinkt voor geen centimeter. Frontloaded en weinig dracht, + naar mijn gevoel een alles behalve optimale passieve filter ingebouwd.

Ik zit zowat te spelen met het idee om de GT hornloaded te monteren, en eventueel een "hoorn" te gieten voor de 8M100 zoals we in een U88 terugvinden. Dusdanig een speakerkast fabriceren die bestaat uit verschillende gesloten compartimenten. De CP21 heeft wel een zeer goede spreiding, dus betwijfel ik of het enig nut zou hebben deze mee in een hoorn te monteren.

Enige ideeën, suggesties, verbeteringen?

Mvg,

Beghin Didier
  • michiel
    • May 2001
    • 1032

Ik heb een tijd geleden iemand gehad met de vraag of ik een set voor hem kon ontwerpen waar onder anderen de 18GT200 bij zat. Deze zou als sub moeten dienen, en ik heb er een leuke bandpass kast voor gebakken (in de simulatie doet ie het vrij goed). Helaas is dit nog niet gebouwd....

Je zou eventueel de plannen van de sub mogen hebben. Meel maar als je intresse hebt.
    Groeten, michiel

Comment

• nightline
      • Oct 2002
      • 1001

Aangezien die 8M100 niet erg laag begint moet je wel uitkijken met het soort baskast welke je rond de 18GT200 gaat bouwen. Deze moet wel hoog genoeg door kunnen lopen, 200 á 300 hz lijkt me niet onredelijk voor die 8M100.
      Die CP21/F zou ik gewoon in het front monteren, deze klinkt zo mooi, haast hi-fi!!. Sterker nog, deze wordt welleens in hi-fi systemen gebruikt.