funktion one F118 vs bandpass hoorn

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • michiel
    • May 2001
    • 1032

Het is inderdaad een "extratje" wat je aan laag mee krijgt.

Maar als ik naar de simulatie van die bph kijk... dan mag het bij de 60 Hz al stoppen. En dat is natuurlijk te gek.
    Het is wel goed bruikbaar. Op de zaak hebben ze dubbel mach ballister per kant, en die krengen gaan met 1 per kant ook maar tot de 60 Hz. Bij twee zal het ietsje lager liggen. Setje is prima te gebruiken en beukt als een gek. Maar toch had ik liever wat meer diepgang. Ik zou zelf nooit iets dergelijks aanschaffen.

Met een lekkere diepgang komt de set over het algmeen iets luxer over. Mensen zullen eerder zeggen "zo, dat klinkt lekker". (ieder geval de mensen die er een beetje verstand van hebben)
    Groeten, michiel

Comment

• mbottens
      • Feb 2004
      • 743

citaat:waarom dan niet een f6 van 40 Hz? Dan kun je de hoorn optimaliseren voor het gebied boven de 40 Hz.
      f6 houd toch niets anders in dan waar het -6 dB punt ligt ten opzichte van de piek van de curve?

En waarom ik een highpass op 40 Hz prefereer is dat ik dan meer versterkervermogen over hou voor het hogere gedeelte, en doordat je minder vermogen op 40 Hz in je kast pompt, bereik je ook niet zo snel je Xmax. en hou je toch hetzelfde volume.

Wat vinden jullie by the way van mijn resultaat waar ik het een paar posts hoger over had: "Hoorngeladen dubbel 18" kast waarbij de twee 18" ers in dezelfde compressieruimte uitkomen (zoals bij de Lab hoorn)en waar ik met een kast van 1,20 bij 1,00 bij 0,6 meter een spl curve heb van 35 Hz tot 100 Hz +/- 2 dB? En bij 35 Hz heb ik al een rendement van 102 dB, da's toch niet slecht?

Ik kom vaak de uitspraak tegen dat je bij twee hoornkasten naast elkaar geplaatst lagere frequenties kunt weergeven, is hier misschien een maatstaaf of soort van formule voor Hoe zich dit verhoud?
      Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• Contour
        • Feb 2001
        • 1018

Als je een kast zou overwegen van die afmetingen, waarom zou je dan niet voor zekerheid kiezen en de LAB-hoorn bouwen? Of wil je perse die 18LW1000 woofers gebruiken?

Geef a.u.b. eens wat meer inforamtie over die 102dB/1w/1m is dit halfspace , fullspace, of quarterspace? Welke instelling heb je staan in HornResp?

MVG Contour

Comment

• mbottens
          • Feb 2004
          • 743

@ contour

Ik heb ten eerste die 18W1000's nog liggen, ten tweede hoef ik niet zoals de labhoorn op 28 Hz nog een goede hoornwerking en hoog rendement te hebben. Ik ga liever voor een hoger rendement tussen 40 en 100 Hz.

En als laatste vind ik het leuker om zelf iets te bouwen en wil ik nog veel leren over speaker bouwen en dan vooral hoornspeakers.

Vind je dit een verstandige keuze of zeg je nog steeds, bouw een lab hoorn.

Ik zal in het begin van de avond wel even meer gegevens van mijn simulatie online zetten, dan wordt het wel duidelijk.

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

citaat:En waarom ik een highpass op 40 Hz prefereer
            Ik snap waarom je een highpass filter gebruikt (dat doe ik namelijk zelf ook).

Ik had het over het ontwerp van je speaker. Diepgang, rendement en kastgrootte vormen een soort van driehoeksverhouding.
            Wil je meer diepgang, dan daalt het rendement of moet de kast groter worden gemaakt.
            Als je nu bijv. f6 of f3 van 40 Hz neemt, krijg je dus minder diepgang, die je toch niet gebruikt.
            Je levert diepgang in en kan de kast dus kleiner worden gemaakt (is lichter), of krijg je het rendement nog iets omhoog.

Persoonlijk zou ik een lowcut van 30 รก 35 Hz nemen . Maar ieder zijn ding.

Mvg Johan

Comment

• Iko
              • Feb 2002
              • 766

citaat:Geplaatst door CyberNBD

citaate setup van Cyber met slechts 1 kast per kant heb ik ook eens gehoord maar 700 man... ik zou eerder 250 man zeggen, maar dan wel met een aardig volume natuurlijk
              Hooooo 700 man bedoel ik dus wel met 2x enkel 18" br per kant he (staat in vergelijking met 1x dubbel 18" bandpasshoorn per kant). En wees gerust dat dat ook voor 700 man op aardig volume is: meer dan genoeg voor standaard feesten, ik spreek natuurlijk niet over techno/hardhouse etc...
              Wel moet er dan serieus versterker vermogen achter staan. Maar wanneer je 1 PL6.0 op 2 dubbele 18" zet is 700 man schoolfeest bijvoorbeeld te doen. Maar dat ligt er ook compleet aan wat voor zaal het is. Lang, breed, etc..

Greetzz Iko

Comment

• mbottens
                • Feb 2004
                • 743

citaat: Lang, breed, etc..
                Wat is dan het voordeligste lang of breed?

Comment

• Iko
                  • Feb 2002
                  • 766

Lang, want breedte hou ergens op qua spreiding van je topkasjes. Omdat het hoorn kasjes zijn dragen ze vooral lekker ver. Op metertje of 30 voel je het nog stevig. En dan houd in de breedte wel veel sneller op.

Greetzz Iko

Comment

Working...