vergelijk car audio subs en eminence lab 12

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mbottens
    • Feb 2004
    • 743

vergelijk car audio subs en eminence lab 12

Ik heb een woofer gevonden van Emphaser een car audio merk wat de volgende specs heeft vergeleken met de eminence

12"
    fs 22Hz (eminence) 23Hz (Emphaser)
    Impedance 4,29 (eminence) 1,98 (Emphaser)
    Qes 0,39 (eminence) 0,39 (Emphaser)
    Qms 13,32 (eminence) 10,2 (Emphaser)
    Qts 0,38 (eminence) 0,33 (Emphaser
    Xmax 13mm (eminence) 15mm (Emphaser)
    sensitivity 87,4 dB (eminence) 87 dB (Emphaser)
    RMS .... (eminence) 700 watt (Emphaser)

De waarden liggen helemaal niet zo ver uit elkaar, wat mij aan het denken zette, zou je als je goed zoekt geen geschikte Car audio driver kunnen vinden die beter verkrijgbaar is en misschien ook wel goedkope is? Want ik heb echt maar een kwartiertje gezocht en vonde deze driver.

Ten tweede las ik in verschillende onderwerpen iets over beyma, is hier als meer nieuws over?
    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!
  • michiel
    • May 2001
    • 1032

Ik ben er van overtuigt dat er in de car sudio wereld hele mooie drivers te vinden zijn die perfect gebruikt kunnen worden in de Pa of hifi wereld.

De car woofers zijn tegenwoordig wel technische hoogstandjes te noemen. Erg robust gebouwt, monsters van magneten, en flinke spreekspoelen staan garant voor flink wat bass geweld.

En er zullen heel wat drivers goed presteren in hoorn kasten.
    Groeten, michiel

Comment

• mbottens
      • Feb 2004
      • 743

citaat:En er zullen heel wat drivers goed presteren in hoorn kasten.
      Maar hoe zit dat dan met de Qts en BL die is bij volgens mij alle car audio drivers voor de Qts te hoog en de BL te laag, of bedoel je dat het alleen op het principe van de labhoorn slaat.

En wat mij ook niet duidelijk is geworden is waarom de labhoorn wel goed werkt met een hoge Qts en een relatief lage BL?, terwijl dit in andere hoorn luidsprekers totaal niet zal werken.

En bij car audio woofers ligt de Fs vaak redelijk laag dit tegenovergesteld aan de meeste hoorn (achtige) drivers. Hoe verklaar je dit?

Comment

• dokter dB
        • Nov 2003
        • 1535

volgens mij omdat er veel compressie is in de labhoorn? (zit dacht ik toch kleine ruimte achter de 12"?) iemand?
        knoppen en waarden :)

Comment

• mbottens
          • Feb 2004
          • 743

Welke karakteristieken (T/S par. en andere) worden dan veranderd door compressie? de Qts ofzo dat zou toch eigenlijk niet kunnen of berust het op een ander principe?

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

ehh je blijft wel veel vragen zeg
            maarja is forum en het zijn zinnige vragen
            deze is effe lastig man
            Ik geloof dat de compressieruimte gesloten is van de labhorn....
            dus dan krijg je een vrij hoge susteem (totaal) Q en Fs gaat omhoog...
            De response word daarna voornamelijk bepaald door de hoorn, niet door kastvolume...
            Hoe groter (en dus ook langer) de hoorn hoe lager de response opschuift.
            Een 1" hoogdriver bijv. kan bij een kleine cd-hoorn onder de 2kHz afvallen, met een grotere hoorn onder de 1 kHz...

Verder is een hoorn een transformator en word er geprobeerd compressie voor de entree te maken, dus een hals die het stralend oppervlak verkleind van 2 naar 1 oid.
            En na die versmalling begint pas de hoorn (met meer druk per cm2).
            Dan volgt een transformatieverhouding met een vaak bij benadering exponentieel verloop, vandaar ook dat de vorm steeds wijder uitloopt. en niet konisch.

De bandbreedte of afvalpunten van de hoorn worden ook nog bepaald door de maat van die verkleinde oppervlakte, maar ook door hogere modi, die je met en faseplug kan verminderen/verbeteren

Comment

• mbottens
              • Feb 2004
              • 743

Ja ik vraag een hoop maar ik weet ook nog lang niet genoeg want het is echt interressant, en ik stel mijn vragen en onderwerpen wel zo op dat meerdere mensen hier iets van kunnen leren.

Ik vond dit een leuk antwoord omdat het een hoop duidelijk maakt maar ik begreep alleen het volgende niet (alweer een vraag).

citaat:het stralend oppervlak verkleind van 2 naar 1 oid.
              hogere modi, die je met en faseplug kan verminderen/verbeteren
              Wat is die oid waar je het hierboven over hebt en hogere modi?

Comment

• michiel
                • May 2001
                • 1032

citaat:Geplaatst door mbottens

Ja ik vraag een hoop maar ik weet ook nog lang niet genoeg want het is echt interressant, en ik stel mijn vragen en onderwerpen wel zo op dat meerdere mensen hier iets van kunnen leren.
                Veel vragen is goed, dan leer je het meeste. Ik heb ook al mijn kennis over speakertjes via het internet op gedaan (en een stuk praktijk natuurlijk). Nu ben ik nog geen luidspreker guru, maar ik kan wel zeggen dat ik er behoorlijk wat meer van weet dan 4 jaar terug!

Wat de parameters betreft, de lage Qts is een leuke vuist regel om drivers op te selecteren. Echter deze regel gaat niet altijd op. Het gaat uiteindelijk om het totaal plaatje van alle parameters bij elkaar. Een goed totaal plaatje is op meerdere manieren te bereiken.
                Er zal dan wel verschil zitten in de verschillende drivers, maar om nu te zeggen dat een bepaalde soort niet geschikt zou zijn is een beetje kort zichtig.
                Ik denk dat je op het forum over de LAB meer hierover kan vinden.

Ik heb voor de grap gister avond eens wat simulatie's uitgevoerd. Ik heb de LAB 12 genomen en hier een willekeurige hoorn voor gesimuleerd. Daarna heb ik een Ground zero 12" in die hoorn gestopt.... het resultaat leek verbazing wekkend veel op die van de LAB 12.
                Ik zal dit nog eens wat verder uitzoeken als ik daar tijd voor heb.

Met een beetje zoeken zou je misschien een nog heftigere versie van de LAB kunnen maken. Het zal me niets verbazen dat er geschikte car woofers zijn met meer Xmax en een veel hogere power handling.
                Groeten, michiel

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

@ michiel:
                  wat gebruik jij voor die hoornsimulatie? is dat een excelsheet?

@mbottens:
                  veel vragen is zeker goed!
                  oid is "of iets dergelijks"

Stralend oppervlak verkleinen is in feite wat de compressie is. Het 12" oppervlak word met een compressieruimte verkleind tot bijv de helft.
                  Hierdoor ziet de driver meer weerstand, maar daarom moet de motor (BL etc) ook sterker zijn bij een hoorndriver, en word de nodige slag (xmax lin.) ook minder dan bij Fr.Loaded.
                  Er ontstaat een optelling van druk, dus dat verkleinde oppervlak heeft meer druk. Je kan het makkelijk visualiseren met waterdruk.
                  Hogere modi zijn de hogere frequenties waarbij er een golf verticaal/horizontaal in de hoorn kan reflecteren. Dan komt de op de zijwand gereflecteerde golf er later uit. soort galm dus.
                  Als de hoorn exponentieel is en de input membraanvormig (dus vlak en niet bolvormig) gebeurd dit geloof ik niet want dan ziet de binnenkomende drukgolf elke keer een groter wordend volume/luchtmassa waardoor het probleemloss de waveguide kan volgen/expanden. Dit heb je bij Constant Directivity hooghoorns (CD). Je ziet in echte hooghoorns ook nooit een faseplug behalve in de compressiedriver zelf.
                  Bij mid en laaghoorns is het vaak ondoenlijk qua afmetingen dus is het een benadering. Zo'n faseplug kan dan de bandbreedte van de niet correcte CDhoorn verhogen (hogere modi schuift omhoog) maar neemt ook weer iets rendement weg.

Ik weet niet of je wel eens een compressiedriver open hebt gemaakt maar daarin zit een waveguide/plug met gecompenseerde identieke lengtes. Een 1" compressiedriver heeft meestal een 2" membraan getransformeert naar een 1" exit, dit is voor die drukverhoging.

Comment

• bertuss
                    • Jan 2002
                    • 816

http://www.bigdogaudio.de/pd-435789517.htm?defaultVariants=search0_EQ_DVC%201%2 0Ohm_AND_{EOL}&categoryId=48

Comment

• mbottens
                      • Feb 2004
                      • 743

Hoe ver mag je gaan met die compressie ruimte is 2 op 1 een goeie verhouding? En wat is het voordeel van die compressie? Is het dat je meer druk krijgt en dat het daardoor verder draagt en minder uitdoofd over grote afstanden?

P.S. Jammer genoeg heb ik nog steeds geen AJ horn kunnen vinden

Comment

• karelg
                        • Jan 2003
                        • 112

Toch oppassen met die vermogens hoor.
                        1e link: "1200W rms op 3 inch": zeer twijfelachtig. "Mms: verly low": jaja, echt wetenschappelijk voor een driver van 1000€
                        2000W rms op een 3inch voicecoil. Dat wil ik toch wel eens zien hoor.

Comment

Working...