basreflex 18"

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj-frog
    • Apr 2003
    • 44

basreflex 18"

Ik heb een vraagje over welke speaker in een 18" basreflex kan stoppen de B&C 18PZB46 of de Eminence Omega Pro18. het ontwerp van de 18" basreflex is te vinden op: http://www.speakerstore.nl/show_construction.asp?Id=18

Ik wil deze box maken voor het gebruik van een kleine drive inn en ik wil er als hij goed bevalt een 2de bij maken.

alvast bedankt voor jullie hulp groeten Joentjah.
    Is the sound of *** beautifull?
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

het staat er met dikke letters bij : die B&C , istie voor geoptimaliseerd.

Comment

• dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

search ff op dit forum, er staat al het eea. wat je voornamelijk moet uitzoeken is ebp en xmax
      knoppen en waarden :)

Comment

• dj-frog
        • Apr 2003
        • 44

jah ik weet er staat geoptimaliseerd voor die B&C maar misschien hebben jullie andere iedeen erover en miss wel een alternatief.

alvast bedankt voor jullie reactie groetjes joentjah.

Comment

• Rademakers
          • Jul 2003
          • 1281

Die keuze lijkt me snel gemaakte B&C is ook in 4 ohm versie leverbaar, handig voor de kleine drive-in dus (kleinere versterker). Ook is de Xmax een stuk flinker als de Eminence, en ook nog eens goedkoper.

Mvg Johan

Comment

• dj-frog
            • Apr 2003
            • 44

En dan heb ik eigenlijk nog een vraagje wat voor een scheidingsfilter moet i kdan kopen en waar kan ik die kopen en dan neem ik de B&C 4 ohm.

groeten joentjah.

Comment

• mbottens
              • Feb 2004
              • 743

Ik las hier iets over EBP, ik ben dit al vaker tegengekomen maar wat betekent dit eigenlijk en hoe bepaal (bereken) je dit?
              Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

Zoekmachine!

(onderaan, ik ben te lui om het antwoord te gaan typen ).

citaat:wat voor een scheidingsfilter moet i kdan kopen
                Als je dan toch al 2 versterkers hebt, kun je natuurlijk veel beter een actieve crossover kopen.

Mvg Johan

Comment

• mbottens
                  • Feb 2004
                  • 743

citaat:Geplaatst door Rademakers

Zoekmachine!

(onderaan, ik ben te lui om het antwoord te gaan typen ).

citaat:wat voor een scheidingsfilter moet i kdan kopen
                  Als je dan toch al 2 versterkers hebt, kun je natuurlijk veel beter een actieve crossover kopen.

Mvg Johan
                  ebp (uitrekenen met fs/Qes) als EBP kleiner is dan 50, dan gesloten box, groter dan 50 kan ook bass reflex. Groter dan 120 is beter voor hoorngeladen,

Rademakers, voor een goeie hoorndriver heb je toch ook een hoge BL nodig? Of is het altijd wenselijk om een hoge BL te hebben? En nu weet ik wel dat Qts geen waarde is maar het gemiddelde van Qms en Qes maar als je naar verschillende drivers kijkt zie je weinig verschil in de Qms maar meer in de Qes wat eigenlijk inhoud dat Qts grotendeels wordt bepaald door Qes. Is dat de reden dat je naar Qes kijkt en niet naar Qts? En waarom kan een driver met een hele lage Fs en een hele lage Qes geen hoorndriver zijn, of kun je gewoon geen speaker maken die een lage Qes en Fs heeft. Ik kom namelijk met een Fs van 25Hz en een Qes van 0,23 (wat goed is voor een hoorndriver) uit op 108.

bedankt en in het vervolg zal ik beter zoeken voor ik het vraag [8D][8D]
                  Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• Rademakers
                    • Jul 2003
                    • 1281

Er lopen er een aantal rond op het forum, die (veel) beter de weg kennen in deze materie dan ik. Dus kun je beter open laten wie het antwoord moet geven .

Qts is niet het gemiddelde van Qes en Qms, maar Qts=(Qes x Qms)/(Qes + Qms). Qts is inderdaad grotendeels afhankelijk van Qes, dat volgt echter uit de berekening en niet uit de volgens jou stabiele waarde van Qms. Ik kom Qms-waardes voornamelijk tussen de 4 en 13 tegen.

(Folded)horns zijn bedoeld om te stacken, zodat er een grotere hoorn ontstaat. Dit vormt echter wel een grotere belasting voor de speaker, een hoge Bl duidt op een goede/efficïente controle van het membraam.

Je kunt de geschiktheid van een speaker voor bijv. hoorn-toepassing niet vastpinnen op één T/S-parameter. Zo kijk je dus o.a. naar de Qes/Qts, Bl en het EBP. Dan nog zijn én blijven het slechts vuistregels, want er zijn genoeg speakers die anders hebben bewezen (kijk eens naar de Lab12 bijv.)

Mvg Johan

Comment

Working...