PA speaker, welke 15" driver?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wormaap
    • Mar 2004
    • 4

PA speaker, welke 15" driver?

Mijn band heeft vandaag een PA-speakerbehuizing gekregen, hier zitten al 2 tweeters in, en er is nog ruimte voor een kleine hoorn en een 15" driver, en daar zit ik dus met het probleem. Ons nieuwe spul is bedoeld om in ieder geval tijdens repetities niet meer over de PA van de broer van de bassist te hoeven spelen (4kWatt blaat) omdat die broer regelmatig weg is met zijn spullen. We hebben... Een 2x150Watt@4Ohm Bell mengversterker en deze behuizingen.
    http://home.wanadoo.nl/jo.nijsten/blup/SIMG1261.JPG voor de 1600x1200 pic.
    Nu is dus het probleem dat we maar 150 Watt per kanaal hebben, en we dus een driver nodig gaan hebben met een aardig hoge gevoeligheid. Verder zijn we arme middelbare scholieren/studenten van 17 en 18, en mag't dus ook niet teveel gaan kosten :P
    Weet iemand misschien een goeie driver hiervoor, en eventueel ook nog suggesties voor'n hoorn erin?
    Voor de volledigheid: Er moet een gitaar, keyboard en vocals door versterkt worden. De bas en de drums er nog op lijkt me helemaal onhaalbaar...
  • michiel
    • May 2001
    • 1032

Ik zou zeggen.... zet die kast bij het vulnis en ga opzoek naar een fatsoenlijke 15" of 12" driver met 1" hf driver/hoorn combo. Maak om die 12/15"er dan een kast (spaanplaat kost geen drol is is nog goed bruikbaar voor kasten waar geen hoge eisen aan gestelt worden) die ook bij de driver past en je hebt een prachtig setje!

Voor drivers kun je eens kijken naar de Beyma sm 12, of 18 sound driver. 18 sound heeft een hele breede keus aan drivers, je zult vast een geschikte driver vinden!
    Groeten, michiel

Comment

• mbottens
      • Feb 2004
      • 743

Da´s een goed idee dan kun je ook de kast optimaal tunen voor de 15" of 12", die hoge toner past zich wel aan. Je moet de kast altijd ontwerpen naar de 12"/15" driver.

Kijk ook eens op BC-speakers daar staan complete kasten geoptimaliseerd voor hun speakers, (vraag wel even op het forum na als iemand ervaring heeft met deze ontwerpen). Maar hier in ieder geval de links naar een 12" en een 15":

http://www.bcspeakers.com/suggesteddesign/box12.htm (12")

http://www.bcspeakers.com/suggesteddesign/box15.htm (15")

En een leuk bijkomend effect, BC speakers is niet duur.
      Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• Wormaap
        • Mar 2004
        • 4

Niet te duur... 231 euro voor'n 15" driver vind ik toch wel redelijk aan de hoge kant. Ok, kwaliteit mag wat kosten, maar dit zijn toch wel redelijke budget kasten, en om daar nou een dure driver in te gaan zetten... 'K vond zelf rond de 50 euro voor'n driver al redelijk veel worden, 't blijven natuurlijk wel redelijke prutsdozen waar ze in gaan komen, al begin ik er meer en meer over te denken om ze maar gewoon te dumpen...

Comment

• mbottens
          • Feb 2004
          • 743

Als je echt iets goedkoops zoekt dan moet je in de budget merken van de conrad kijken of naar een speaker van Stage Line Monacor,
          Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!

Comment

• Wormaap
            • Mar 2004
            • 4

Maar zo'n driver van 25.95 ofzo, gaat dat ook een beetje redelijk geluid geven? 'K bedoel, 'k verwacht geen HiFi, maar gewoon iets om over te oefenen zonder me te hoeven ergeren aan het geluid :P

Comment

• michiel
              • May 2001
              • 1032

De beyma sm range is dan juist een goede. Blijf dan bij de 12"er als je een twee weg wilt. De 15"er uit de sm range is meer een lf driver.

B&C is niet schokkend duur voor het geen wat je er voor krijgt. De drivers zitten gewoon erg goed in elkaar en presteren goed. Maar als je niet naar deze kwaliteit streeft dan kun je beter naar de budget series van de grote merken kijken.

Met de mega goedkope drivers verwacht ik dat je je zelf te kort doet. Er komt een moment dat je je gaat ergeren aan het niet perfecte geluid. Bij de budget serie's kan dit enkele jaren duren voordat je aan iets beters toe bent, en bij de mega goedkope rotzooi ben je na enkele maanden al aan iets anders toe... Ten minste, die kans is er.

12" is zeker voeldoende voor jouw toepassing. Dus die 15"er kun je beter laten liggen.
              Groeten, michiel

Comment

• speakerfreak
                • May 2002
                • 1446

heb zelf de pzb40 (15``) van b&c 280 euro geloof ik, klink best ok, had hiervoor aantal goedkope speakers skytec/jb enz. van 50euro per stuk, en in een vierkante houte doos, komt er nog best geluid uit hoor
                dus om te proberen kan zon skytec ding prima, maar verwacht er geen wonderen van
                Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• bertuss
                  • Jan 2002
                  • 816

als je het dan toch cheap gaat houden, kijk naar deze bv.

Comment

• EL DJ
                    • Sep 2003
                    • 60

JB systems MHT 396 niet geweldig, wel goedkoop 50€
                    Is DAT muziek?

Comment

• bertuss
                      • Jan 2002
                      • 816

pax 115, bij de conrad.
                      is niet kapot te krijgen, en geven nog redelijke druk.
                      loopt ook nog enigzins door naar het mid
                      en kost 50 euro

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

Ik wil niet overdrijven maar ik heb wonderlijk goede speakertjes daarvoor.
                        Ongeveer 50.00,- voor een 12" met een rendement van 97dB en drukgegoten aluminium chassis! Het is niet de eerste die ik verkoop en iedereen is er dik tevreden over (behalve klanten die hem in een goedkope Gamma-kast inbouwden... die viel na een tijdje uit elkaar)
                        Helaas vind ik niet de originele fabrikant waardoor ik ook geen foto heb.
                        Als het toch iets mag kosten in de middenklasse ga ik voor Beyma.
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• bertuss
                          • Jan 2002
                          • 816

merk type?
                          ben benieuwd

Comment

• laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

Het merk is XXL (hebben verschillende speakers en meestal echt niet goed maar deze reeks is dan weer wel wonderlijk goed voor zijn prijs).
                            De 12" heet PAW305 en de 15" PAW380

Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• jurjen_barel
                              • Jun 2003
                              • 3148

Als t weinig moet kosten: deze bass dan misschien?
                              De specs staan niet op de site, dus neem ik ze over:[list][*]500W max (4Ohm)[*]27 Hz - 5 kHz[*]SPL: 91,6 dB[*]VAS: 308[/list]

Comment

Working...