verschillende vormen bas reflex

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mbottens
    • Feb 2004
    • 743

verschillende vormen bas reflex

Ik had gelezen dat je meerdere basreflex buizen kunt gebruiken maar mag je ook twee soorten in een kast gebruiken, bijvoorbeeld in de hoeken een driehoekvorm opgebouwd uit hout en in het midden van de kast tussen twee drivers nog twee basreflex buizen. En dat je dan aan het einde de totale oppervlakte berekend en dan de lengte van al die poorten gelijk maakt.
    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!
  • michiel
    • May 2001
    • 1032

Het gaat in principe om de lengte en het oppervlakte. Als je alle poorten kwa oppervlakte en lengte gelijk houd is er weinig aan de hand.
    Maar waarom zou je zo moeilijk doen?!!?
    Groeten, michiel

Comment

• mbottens
      • Feb 2004
      • 743

bedoel je dat iedere poort dezelfde oppervlakte moet hebben of dat het totaal moet voldoen. En ik doe zo moeilijk omdat je wanneer je met dubbel 18" tussen die twee speakers aan de zijkanten mooi ruimte hebt voor bijvoorbeeld een 11 cm buis en in de hoeken komen die driehoek vormen (van hout) mooi uit. ik moet namenlijk een totaal poortoppervlak van 380 cm^2 creeeren.

Als er nog andere ideeen zijn hoor ik ze graag.

Comment

• michiel
        • May 2001
        • 1032

Als je met dubbel 18" zit kun je mooi 8 gelijke driehoek poorten gebruiken.
        Neem als basis een enkele 18" kastje. Je maakt het front vierkant en zorgt dat in elke hoek een mooie driehoek poort komt. Zet nu twee van die enkele kastje sop elkaar en voila, klaar is piet.
        De poorten in het midden zullen geen 4 kleine poorten zijn, maar 2 grote.

Persoonlijk zou ik in het midden van die kast een schot maken. Dat komt de stevigheid ten goede (en de klank dus ook!!). En zo zit je weer op 8 drieheok poorten.... Beetje te volgen??
        Groeten, michiel

Comment

• mbottens
          • Feb 2004
          • 743

er kan geen schot in het midden omdat de twee speakers mechanisch in tegenfase komen te staan, waarop vervolgens de plus en min van 1 van de speakers wordt omgedraaid om het geheel weer in fase te laten staan. En volgens mij is het de bedoeling dat beide speakers elkaar zien. Als we daarvan uit gaan dan krijg je 4 poorten in de hoeken en in het midden twee poorten die 2 keer zo groot zijn als die poorten in de hoeken qua oppervlakte dan. is dat geen probleem?

P.S. ik heb in het onderwerp simuleren met winisd een vraag gesteld over de impedantie curves van een basreflex kast, heb jij daar misschien een antwoord op?

Comment

• mbottens
            • Feb 2004
            • 743

Ooh vergeten, even voor als je het was ontgaan het gaat om de simulatie van de V28PWH van Dynacord.

Comment

• michiel
              • May 2001
              • 1032

Ik zou je zeker aanraden om wel een schot te gebruiken. Pak de gatenzaag en maak wat gaten in het schot zodat je alsnog 1 grote kast krijgt.
              Je kan geen sub maken van 6 planken. Ik denk er zelf niet eens aan om een lege doos te maken. Versteviging is gewoon een must.

De poorten moeten allemaal ongeveer even groot zijn. Hou je de oppervlaktes gelijk (of een meervoud) dan is er nix aan de hand. Uiteraard alles even lang maken.
              Groeten, michiel

Comment

• mbottens
                • Feb 2004
                • 743

Ik maak zeker verstevegingen in de kast maar zal ik dan 8 gelijke poorten maken of in het midden twee poorten die twee keer zo groot zijn, zoals je zelf al zei gelijke poorten of een veelvoud van de oppervlakte en lengte gelijk. Maar wat is nu jouw eigen voorkeur?

en had je hier nog een antwoord op want ik worstel hier namenlijk behoorlijk mee (hier ligt mijn ontwerp op vast):

P.S. ik heb in het onderwerp simuleren met winisd een vraag gesteld over de impedantie curves van een basreflex kast, heb jij daar misschien een antwoord op?

Comment

• michiel
                  • May 2001
                  • 1032

Maakt nix uit of de poorten in het midden samenvoegt of niet.

Groeten, michiel

Comment

• Ward
                    • Aug 2000
                    • 352

Toch kom ik met WinISD een raar fenomeen tegen. In een refelx kast geeft hij bij een vierkante poort van 10x10cm een lengte van 11.8cm en bij 2 poorten van 10x5cm een lengte van 14,3cm.
                    Beide hebben een (totaal)oppervlak van 100cm2. Dus de theorie 'als het oppervlak gelijk blijft' komt dus niet uit volgens WinISD Pro Alpha.
                    Groet,
                    Ward

Comment

• michiel
                      • May 2001
                      • 1032

citaat:Geplaatst door Ward

Toch kom ik met WinISD een raar fenomeen tegen. In een refelx kast geeft hij bij een vierkante poort van 10x10cm een lengte van 11.8cm en bij 2 poorten van 10x5cm een lengte van 14,3cm.
                      Beide hebben een (totaal)oppervlak van 100cm2. Dus de theorie 'als het oppervlak gelijk blijft' komt dus niet uit volgens WinISD Pro Alpha.
                      En AJ is het hier niet mee eens. Nu is het natuurlijk nooit verstandig om zomaar iets over te nemen van een dom programma, maar als we dat toch gaan doen dan hou ik me liever bij SJ dan bij winisd...
                      Groeten, michiel

Comment

• b2
                        • May 2004
                        • 5

2 poorten van een kleinere oppervlakte hebben meer wrijvingsverlies dan 1 grotere. Dit kan het verschil in lengte van de poorten verklaren. Voor ronde poorten geld bv. ook een andere correctie factor dan voor vierkante poorten.

Comment

• dokter dB
                          • Nov 2003
                          • 1535

preicies
                          in een waterbuis is de snelheid in het midden ook het hoogst, dus hoe dikker de buis hoe minder wrijvingsverlies
                          knoppen en waarden :)

Comment

• mbottens
                            • Feb 2004
                            • 743

citaat:in een waterbuis is de snelheid in het midden ook het hoogst, dus hoe dikker de buis hoe minder wrijvingsverlies
                            En bij een stroomkabel is het juist andersom en is de dichtheid aan de buitenkant van de ader het grootst. (volgens mij is dit het skinn effect)

Groeten Martin

Comment

• som
                              • Nov 2002
                              • 787

citaat:Geplaatst door dokter dB

preicies
                              in een waterbuis is de snelheid in het midden ook het hoogst, dus hoe dikker de buis hoe minder wrijvingsverlies
                              zekers[]
                              laminaire stroming en turbulente stroming[:I]
                              geld voor alles behalve die dingen die in zo'n wanddoos zitten en in je vingers willen bijten.
                              Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

Working...