simuleren in winisd

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mbottens
    • Feb 2004
    • 743

simuleren in winisd

Ik ben nieuw hier op het forum en begin direct even met een paar vragen over simuleren zodat ik lekker kan ontwerpen. Als ik bandpass hoorn kasten wil simuleren moet ik dan een hoorn gaan simuleren en in welk programma of moet ik een bandpass kast gaan simuleren en dit later op de een of andere manier in een hoornkast simulatie proppen. Ik heb namelijk geen idee.

Ik ben wel al aan het simuleren geslagen in winisd, en ben nog op zoek naar AJhorn (tips). Nu zijn er een paar waardes waar ik niet weet wat in te vullen en dat zijn de volgende.
    Tuning freq. (Naar mijn idee is dit voor de Reflex poort alleen hoe tune je die en wat is een goede waarde, ik zag wel dat de frequentie plot hier behoorlijk op reageert).
    En bij de Vents kan ik de lengte niet invoeren, alleen de diameter kan worden ingevoerd.
    Placement, hier kan ik kiezen uit normal en iso-barak (compound)
    En bij de bandpass kasten wordt de reflex opening niet meegenomen in de spl curve. Ik neem toch aan dat dat wel belangrijk is voor de geluidsdruk?

Ik heb ook nog een origele complete versie van caad van monacor liggen is dit een goed programma of niet?

Ik ben benieuwd
    Kan het niet harder?? en er kan altijd meer speelgoed (apparatuur) bij!!!!
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Welkom!

Het zou erg handig zijn als je jezelf even in zou lezen, scheelt ons/mij een hoop typwerk .

citaat:Tuning freq. (Naar mijn idee is dit voor de Reflex poort alleen hoe tune je die en wat is een goede waarde, ik zag wel dat de frequentie plot hier behoorlijk op reageert).
    Dit is inderdaad voor de reflexpoort. Kies de tune freq. in ieder geval boven de Fs van de gebruikte speaker. Afhankelijk van wat je wilt kies je de tune freq. zo dat de freq. karakteristiek zo vlak mogelijk is of bijv. zoveel mogelijk diepgang biedt.
    Houdt hierbij rekening met o.a. de cone excursion en de groupdelay.

citaat:En bij de Vents kan ik de lengte niet invoeren, alleen de diameter kan worden ingevoerd.
    Inderdaad. Afhankelijk van de gekozen diameter en de gekozen kast/poort afstemming (en het kastvolume) heeft de poort een bepaalde lengte. Door de gekozen diameter en afstemming te varieren kom je op een voor de kast geschikte lengte. Hou hier rekening met de luchtsnelheid, voor PA is 34 m/sec. zo ongeveer het maximum. Voor Hifi is dat 17 m/sec.
    Laat de poort ook niet te dicht in de buurt van de kastwand komen, in ieder geval minimaal éénmaal de poortdiameter afstand.

citaat:Placement, hier kan ik kiezen uit normal en iso-barak (compound)
    Effe de moeite nemen om te lezen, staat in de handleiding/help-functie van WinISD.

citaat:En bij de bandpass kasten wordt de reflex opening niet meegenomen in de spl curve.
    En hoe kom je aan dat idee [?]

Mvg Johan

Comment

• mbottens
      • Feb 2004
      • 743

Bedankt, en ik had wel wat rondgelezen op dit forum en op andere forums maar sommige dingen kon ik gewoon niet vinden (sorry van dit iso barak, over het hoofd gezien). Wel heb ik nog wat vragen over die tuning frequency. Ik heb bijvoorbeeld bepaald dat ik een tuning freq. van 40 Hz wil, moet ik dan vervolgens de oppervlakte van de opening bepalen? En zo ja hoe bepaal ik dan de lengte. Ik heb hier meerdere forums over doorgelezen en op google gezocht maar kon het niet vinden weten jullie het wel. Samenvattend: hoe kan ik de oppervlakte en de lengte van de poort berekenen als ik bijv een tuning freq van 40 Hz wil behalen.

Bedankt.

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

citaat:Ik heb bijvoorbeeld bepaald dat ik een tuning freq. van 40 Hz wil, moet ik dan vervolgens de oppervlakte van de opening bepalen?
        Even een voorbeeldje (waardes zijn verzonnen):
        Stel je hebt een kast van 150 ltr, die (van binnen) 50 cm diep is, die je wilt tunen op 40 Hz. Je wilt gebruik maken van een ronde poort (vierkant/rechthoekig kan namelijk ook).

Je kiest in eerste instantie voor een enkele poort, met een diameter van 10,2 cm. WinISD berekent nu de benodigde lengte en het poortoppervlak waarin de diameter resulteert.

De lengte is nu 3 cm, kijk nu wat de luchtsnelheid is (die is torenhoog). Door nu meerdere poorten (van de zelfde diameter) toe te voegen, of de diameter te vergroten, neemt de luchtsnelheid af.

Hoe meer poorten je neemt, hoe langer ze worden, let er dus op dat het in de kast blijft passen en er voldoende afstand tot de wand blijft.

Let op: Als je poorten 7 liter in beslag nemen (volume berekenen) en je wilt een kast van 150 ltr, dan moet het bruto-(binnen)volume van de kast 157 ltr zijn.

Gebruik als je dat nog niet deed: WinISD Pro (en dus niet WinISD 0.44), zodat je ook rekening kunt houden met de cone-excursion, maximum power (errug handig), en waardes van de air-velocity krijgt die makkelijk te doorgronden zijn.

Mvg Johan

Comment

• mbottens
          • Feb 2004
          • 743

zijn er ook formules voor of is het aantal factoren waar je rekening moet houden te groot. Dan kun je het even op papier uitrekenen.

Alvast bedankt voor het voorbeeld ik zal het eens proberen.

Ik heb ook de manual van AJ horn uitgeprint en ga die het weekend is doorspitten, ik heb alleen nog geen complete versie kunnen vinden, weet iemand die te vinden.

groeten martin.

Comment

• mbottens
            • Feb 2004
            • 743

citaat:
            De lengte is nu 3 cm, kijk nu wat de luchtsnelheid is (die is torenhoog). Door nu meerdere poorten (van de zelfde diameter) toe te voegen, of de diameter te vergroten, neemt de luchtsnelheid af.[/quote]

Moet ik de luchtsnelheid bekijken bij het RMS vermogen in mijn geval 1000WRMS. Want dan zie ik inderdaad een torenhoge piek. en bij 1 watt zie ik hoogstens 3m/s

groeten martin

Comment

• mbottens
              • Feb 2004
              • 743

De lengte is nu 3 cm, kijk nu wat de luchtsnelheid is (die is torenhoog). Door nu meerdere poorten (van de zelfde diameter) toe te voegen, of de diameter te vergroten, neemt de luchtsnelheid af.

Je zei het bovenstaande maar:
              Moet ik de luchtsnelheid bekijken bij het RMS vermogen in mijn geval 1000WRMS. Want dan zie ik inderdaad een torenhoge piek. en bij 1 watt zie ik hoogstens 3m/s

groeten martin

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

citaat:Moet ik de luchtsnelheid bekijken bij het RMS vermogen in mijn geval 1000WRMS. Want dan zie ik inderdaad een torenhoge piek. en bij 1 watt zie ik hoogstens 3m/s
                Retorische vraag/hint: Ga je je luidsprekers gebruiken bij 1 Watt of 1000 Watt?

(PS: Knip de tekst die je wilt quoten, plakken, selecteren, en op het 2de pictogrammetje van rechts drukken. En je kunt je berichten binnen 24 uur na plaatsing nog bewerken of verwijderen).

Mvg Johan

Comment

• mbottens
                  • Feb 2004
                  • 743

Rademakers jij hebt het over een kast van 50 cm diep maar dat kun je ja niet invoeren bij WinISD. Hoe zit dat? Verder lukt het aardig en ben ik er achter dat mijn nagebouwde V28PWH voor geen meter klopt. Dit ook doordat ik de patenten had gevonden en ze toch op een ander principe berust waren dan ik dacht.

Tot nu toe hartelijk dank en ik hoor wel weer.

Groeten martin

Comment

• mbottens
                    • Feb 2004
                    • 743

ik ben nog even aan het prutsen geweest met twee verschillende luidsprekers om te kijken wat van invloed dit heeft op de reflex buis en ben tot de volgende conclusies gekomen:

Wanneer je exact dezelfde kast invoerd met dezelfde gegevens maar met twee speakers dan is de berekende lengte van je pijp bij een bepaalde tuning freq. gelijk, onafhankelijk van de gebruikte speakers.

Maar de Air velocity en gain zijn wel sterk afhankelijk van de gebruikte speaker.

Zijn dit juist getrokken conclusies of zit ik fout, en zie ik nog iets over het hoofd????

Nu stop ik even en ga ik eens lekker spelen met het simulatie programma.

Comment

• Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

citaat:Rademakers jij hebt het over een kast van 50 cm diep maar dat kun je niet invoeren bij WinISD
                      In mijn voorbeeld gaf ik hiermee aan dat de poorten dus niet langer als 40 cm mogen zijn (tenzij gebogen).Die waarde is geheel fictief. Zie hiervoor ook mijn eerste reactie.

citaat:Wanneer je exact dezelfde kast invoerd met dezelfde gegevens maar met twee speakers dan is de berekende lengte van je pijp bij een bepaalde tuning freq. gelijk, onafhankelijk van de gebruikte speakers.
                      Inderdaad, oftewel de poortafstemming is alleen afhankelijk van het (netto)volume van de kast, de poortdiameter en de poortlengte.

citaat:Maar de Air velocity en gain zijn wel sterk afhankelijk van de gebruikte speaker.
                      Dit klopt ook. De luchtsnelheid (in de poort) en gain worden berekend aan de hand van enkele (T/S-)parameters van de gebruikte speaker.

Mvg Johan

Comment

• mbottens
                        • Feb 2004
                        • 743

bij mijn te ontwerpen bas reflex kast moet ik rekening houden met de tweede fase piek die moet ongeveer op 75Hz komen te liggen. Nu kun je dit op verschillende manieren bereiken. Ik heb meerdere simulaties naast elkaar gedaan met allemaal een piek bij 75 Hz (gewoon varieren van de kast grootte en tuning frequency), wat ik dan zie is dat er bij de verschillende simulaties vooral verschil is in de eerste fase piek. die komt op een andere frequentie te liggen en wordt groter en kleiner.
                        Mijn vraag is nu hoe zich dit uit in de rest van de luidspreker en als er richtlijnen zijn voor de waardes van deze fasepieken (waar moeten ze liggen en van welke grootte moeten ze zijn? Een ander punt is dat bij de ene simulatie de eerste piek boven de tweede uit komt en bij de andere de tweede piek bijvoorbeeld de hoogste is, wat is hier meer gebruikelijk en/of beter of misschien maakt het geen verschil.

Ik ben hier erg benieuwd naar omdat dit erg belangrijk is voor mijn project.

de groeten[8D][8D]

Comment

• mbottens
                          • Feb 2004
                          • 743

In winisd staat dat de meting half space (2pi) is, is dit gebruikelijk en hoe staan de specs op de sheets van de speakers gegeven? full space of half space of nog anders.

Even voor mijn toepassing: met de simulatie kom ik ongeveer op 100dB. en ik gebruik de 18sound 18W1000 driver waar in de specificatie staat dat hij 98 dB geeft. Als de meting van 18 sound full space is (waar 6dB bij opgeteld mag worden voor half space) dan valt mijn kastje natuurlijk wel tegen. namelijk 98+6=104dB 18 sound gemeten tegenover mijn 100dB.

Ik ben benieuwd en ga nu maar eens naar bed.

Comment

• michiel
                            • May 2001
                            • 1032

Als ik het goed begrijp wil je een kast nabouwen. De juiste afstemming wil je verkrijgen door de voorspelde impedantie curve van jouw ontwerp gelijk te krijgen aan de originele kast???

Gebruik je de zelfde drivers als in de dynacord kasten? Als dat neit het geval is zal de impedantie ook anders zijn.

En, winisd is lang neit zo betrouwbaar als je zou willen. Het kan best zijn dat de werkelijkheid iets anders laat zien dan de simulatie. De simulatie geeft je alleen een richtlijn, en niet de exacte waarde die je kan verwachten.
                            Winisd is ook niet helemaal volledig. Het poort oppervlakte heeft ook invloed de curve, winisd geeft dit niet aan!
                            Een erg grote poort geeft meer output dan een kleine, hier houd winisd ook geen rekening mee!

AJ horn is een mooi programma. Ik gebruik het zelf ook. Voor zover ik weet kun je het nergens downloaden.... Ik wil best wel een paar simulaties voor je draaien. Meel maar even alle gegevens van de kast plus een datasheet van de driver.

Het rendement is iets waar je je niet druk over hoeft te maken. Het opgegeven rendement van de fabrikant haal je niet in het laag. Het rendement van gegeven word is een waarde die niet in het gebied gemeten wordt waar jij de driver gebruikt.
                            Voor bass gelden andere regeltjes. Grote Xmax, grote conus en een flinke belasting in combinatie met een goede versterker is de sleutel tot een flink portie bass.

Groeten, michiel

Comment

• mbottens
                              • Feb 2004
                              • 743

Ik hoef niet dezelfde kast te bouwen ik wil alleen aan het principe voldoen (staat op speaker-store forum een omschrijving). Wat ik dus wil is een fase piek bij 74 Hz zodat mijn kast 120 cm diep is. Waarschijnlijk is mijn voor en achterruimte dan niet gelijk aan die van Dynacord en de eerste fase piek ligt ook wel iets anders alleen dat maakt voor het principe niet uit. En ik wil 18W1000 speakers van 18sound in deze kast gebruiken (die heb ik namelijk al liggen). Ik heb de kast namelijk al op de gok nagebouwd met dezelfde afmetingen als Dynacord maar toen ik het patent vond en zag waar de afmetingen op gebaseerd waren [8D]schrok ik me kapot en heb ik een omgekeerde simulatie gedaan en kwam erachter dat mijn kast totaal niet klopte, jammmer maar nu wil ik hem goed maken.

Comment

Working...