Signal ledje in subkast

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • musicman
    • Sep 2003
    • 97

Signal ledje in subkast

Ik ben bezig om de laatste hand aan mijn zelfgebouwde subkasten te leggen. Nu wil ik er graag een LED'je op hebben welke gaat branden als er een signaal van ongeveer 25 watt kasten inkomt. Nu heb ik 2 vraagjes:

1. Ik moet dus het voltage weten wat de versterker afgeeft bij 25 watt. De speaker is 8 ohm. Kan ik met behulp van de wet van Ohm uitrekenen hoeveel volt er dan de kast binnengaat? Of zie ik iets over het hoofd?

2. Ik wou dus bij ongeveer 25 watt het ledje laten branden. Dit is niet zon probleem, maar de overige aantal watt's moeten "geabsorbeerd" worden omdat anders het ledje gewoon veel te veel volt krijgt. Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?

Even wat achtergrond info: De speaker is 700 watt RMS aan 8 ohm. Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!

• Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

citaate speaker is 700 watt RMS aan 8 ohm
    Een speaker heeft een impedantie die veranderd aan de hand van de frequenties die worden weergegeven. Aangezien dit bij muziek continue veranderd, veranderd de impedantie ook continue.

Bovendien heeft een sub ook nog 1 of twee (enorme) pieken in de impedantieverloop.
    Kortom de impedantie verloopt ronduit chaotisch.

Zou het niet makkelijker zijn om de Led in de keten op te nemen voor de versterker?

Mvg Johan

Comment

• mp3joeri
      • Jan 2002
      • 203

je kan een spanningsstabilisator gebruiken van 2,7 V (led spanning), dit is gewoon een transistor en een condensator die ervoor zorgt dat je spanning nooit hoger komt als 2,7 V, al is je ingangsspanning bijv. 50 volt.

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

in mijn tijd ging dat nog met een zener... en 2.7V LED's zijn ook niet echt te vinden vrees ik: rood=1.7V, groen en geel: 2.2V
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• musicman
          • Sep 2003
          • 97

Zou die transistor ook stromen kunnen verwerken van 200 volt piek? (Hij komt vast niet zo hoog, maar om te zorgen dat hij genoeg reserves overhoud). Heb je een typenummer van een zo'n transistor?

Ik wil graag zo'n grote (10 mm?) led gaan gebruiken, ik weet niet zeker hoeveel volt die zijn maar ik kan met behulp van weerstanden het uitgangsvermogen van de transistor verlagen.

Ik geloof niet echt dat een zener zoveel vermogen op zijn donder kan krijgen zonder stuk te gaan, en voor de versterker een led's plaatsen lijkt me niet zo heel slim, het uitgangsvermogen van de versterkers kunnen dus ook op de versterkers zelf geregeld worden, dan zou het niet meer kloppen met wat de led's aangeven. En volgens mij gaat het niet om hoeveel ohm de speaker op dat moment geeft, maar toch om wat de versterker erin pompt? Of zie ik het verkeerd? Reacties zie ik graag tegemoet!

Comment

• mp3joeri
            • Jan 2002
            • 203

ik heb is even gezocht op internet, volgens mij is dit wat je zoekt?:

En dan stel de grens gewoon zo laag mogelijk in.
            Lijkt me dat ze wel rekening hebben gehouden met hoge piekspanningen ed. zodat het ledje niet kan doorbranden.

Comment

• musicman
              • Sep 2003
              • 97

Die had ik al geprobeert, maar het fetje vind het niet zo leuk. Deze word namelijk GLOEIEND heet bij max. amp vermogen, dat houd ie nooit. Ik zoek eigelijk iets zoals bv. een 7805 stabilisator, maar waar ik veel meer vermogen doorheen kan jagen zonder dat ie stuk gaat. Er komt wel een gelijkrichting voor de hele schakeling. Bestaan er geen super zener's? Of kan ik misschien iets moois maken met een VB408 voltage regulator?

Comment

• ronny
                • Dec 2002
                • 2139

een 7805 kan je met externe componenten zo maken dat die wel meer als 1A kan leveren/verwerken.3 Je maakt dan gebruik van een grote vermogentransistor. Het schema heb ik nu niet direkt bij de hand, maar ik heb wel een vermoeden dat dit ergens op internet staat

mvg
                ronny
                niet zagen, gewoon doen!

Comment

• laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

Onder het motto: "Hi, houdt het simpel" deze:

over de luidspreker: gelijkrichterbrug; op de + en - van deze brug zet je een zener in serie met een te berekenen weerstand. Vanaf het knooppunt weerstand/zener zet je een LED met serieweerstand naar massa. Kan makkelijk 200V aan als je de zener en weerstanden goed dimensioneert.

Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...