Zelfbouw boxen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wims
    • Jun 2003
    • 56

Hey,

Nope jurgen, ik heb de speaker gewoon in de plank van de voorkant gestoken, hetzelfde als bij die andere baskistjes. [:0]
    Als ik die schuin ofzo moest zetten dan ging de kast nog groter worden!

groetjes

Comment

• Ideedeluxe
      • Sep 2002
      • 84

citaat:Geplaatst door PowerSound

Ooww, m'n post was geschreven wanneer er juist maar een pic te zien was, m'n excuses !
      Exact, toen ik mijn post plaatste was dit ook het geval.[)] Ze zien er in ieder geval zeer netjes uit.

John
      When I think back on all the crap I learned in Highschool, it\'s a wonder I can think at all !!

Comment

• Overdrive
        • Feb 2002
        • 717

Ten eerste, heel mooi gemaakt en zeker mooi afgewerkt !
        citaat:Er zit namelijk ook een middentussenschot in de houten bekisting dat het gebied van de basspeaker scheidt met dat van de MID en de HIGH.

Achter rondom de MID speaker heb ik ook een plastieken 'kap' geplaatst om het volume van die MID speaker te beperken !!
        Dus als ik het goed begrijp, heeft het tussenshot eigenlijk geen functie meer (behalve het vergroten van de totale kast)?

Zijn die baskastjes ook zelf ontworpen, zo ja, hoe heb je die berekend?

Tot slot, kan dat schuim er ook voorweg om een glimp te krijgen van de voorkant?

Groeten Joost

Comment

• Wims
          • Jun 2003
          • 56

Hey,

Overdrive, het tussenschot heeft zeker dienst! Het schermt het volume voor de basspeaker af, als het midden tussenschot er niet was dan werd het volume groter en kwamen de trillingen die de basspeaker veroorzaakt ook tegen de MID speaker wat niet zo een goed idee is.

Ik heb het volume berekent van die baskistjes en deze boxen aan de hand van de gegevens van de speaker, deze geeft namelijk aan dat de speaker goed werkt tussen zo een 106 - 177 liters.
          Dus 50 cm * 50 cm * 50 cm = 125 liter.

Dat schuim kan er zeker vanaf, dat zit op een gaatjesijzer geplakt, dat ik kan losschroeven en dan kan ik aan de speakers!

groeten

Comment

• Overdrive
            • Feb 2002
            • 717

citaat:Geplaatst door Wims

Hey,
            Overdrive, het tussenschot heeft zeker dienst! Het schermt het volume voor de basspeaker af, als het midden tussenschot er niet was dan werd het volume groter en kwamen de trillingen die de basspeaker veroorzaakt ook tegen de MID speaker wat niet zo een goed idee is.
            Je had toch ook al een halve dome om je midspeaker die als klankkast fungeerde? Misschien dat ik dat verkeerd begrepen heb?
            Maar dan nog kon je misschien beter een klein kamertje om je mid schroeven, scheeld je aardig wat volume (4.25*6*9=229.5L 229.5-125(woofer)=104.5L extra voor mid/hoogkamer) je hoogdriver zal er nl geen last van hebben.
            citaat:
            Dat schuim kan er zeker vanaf, dat zit op een gaatjesijzer geplakt, dat ik kan losschroeven en dan kan ik aan de speakers!
            Ik bedoelde het zo van: Foto???

Groeten

Comment

• Wims
              • Jun 2003
              • 56

Hey,

idd overdrive da was geen slecht idee geweest, maar eerst was mijn bedoeling geweest die MID zonder kapje te plaatsen.
              Maar yups ge hebt gelijk !!

Euuh voor ne foto,.. ik heb daar namelijk geen foto van (heb geen digitaal toestel).
              Maar ik zal zien of ik er ooit eens een kan maken ervan.

sorry,

Groetjes

Comment

• nightline
                • Oct 2002
                • 1001

Hele nette kasten!!!! kleine detail...wellicht in het vervolg ff met een afrond frees langs de hoeken, hierdoor worden ze minder kwetsbaar en je kunstof hoeken sluiten netter aan op de kast.

Begrijp ik het goed??? Heb je geen dempings materiaal in je kasten zitten?? Op het laag zal het weinig problemen geven, maar op het mid[?][?]
                Powered by AudioMadness....

Comment

• Wims
                  • Jun 2003
                  • 56

Hey,
                  Nightline, ja idd. Maar ik heb de hoeken al wat afgerond maar ik had eerst gebruik gemaakt van ijzeren hoekprofielen die sloten helemaal nie goe. Daarom ben ik deze plastieken gaan halen die ruim beter zaten!

Ik heb geen gebruik gemaakt van dempingsmateriaal. Waar zou ik dan wat wol moeten steken ?
                  Achter die MID zit een kapje van 3 liter rond bevestigd en de tweeter hangt gewoon "los".

grtjs

Comment

• tomv
                    • Jun 2003
                    • 331

Hoe bevalt je het geluid ervan?

(Moet nog altijd eens komen kijken/luisteren)
                    Tom

Comment

• Pulse
                      • Oct 2001
                      • 666

Hey,

De kast ziet er wel mooi uit maar als ik even de onderdelen bekijk zie ik:

-een basspeaker met 93db/1w gevoeligheid tot ongeveer 800hz dat daarna stillaan toeneemt tot 100db/1w
                      bron:

-een midspeaker met 93db/1w gevoeligheid met even een piek rond de 3khz van 100db/1w
                      -een HF driver met 105db/1w gevoeligheid

Als ik dat zo zie krijg je ofwel een kast met een zeer slecht rendement (93db/1w/1m) ofwel een kast waarvan het rendement ineens boven de 1khz enorm toeneemt en dus alles behalve vlak is.

Ik wil je natuurlijk niet afbreken hoor want ik heb tenslotte ook niet gehoord hoe de kast klinkt maar ik vind de cijfers er toch slecht uitzien.
                      MVG,
                      Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

Comment

• Wims
                        • Jun 2003
                        • 56

Hoi
                        Pulse, ik snap nie echt wat je bedoeld, zoveel ken ik er ook wel nie van.
                        Maar bedoel je dat de de speakers op zich slecht zijn, of de combinatie ?
                        Kan ik hier iets aan verhelpen door anders te filteren ?
                        Heb je een voorkeur? Momenteel filter ik de basse op 200Hz derest gaat naar de MID tot 4700Hz en daar boven alles naar de tweeter!

groetjes Wim

Comment

• Pulse
                          • Oct 2001
                          • 666

Wat volgens mij het beste klinkt (kijkend naar de frequentiecurves van alle gebruikte speakers):
                          bas tot 300hz,mid tot 2200hz,hoog vanaf 3000hz met een 10db!!! dempingsnetwerk van weerstanden
                          (makkelijk zelf te maken met wat vermogensweerstanden en kost bijna niets)
                          Door dat dempingsnetwerkje ga je het rendement van de hf driver terugschroeven zodat deze overeenkomt met de rest van de gebruikte onderdelen.

Dit wil wel zeggen dat je box minder hard zal gaan (minder rendement)maar zal normaal wel stukken beter klinken
                          MVG,

Comment

• Rademakers
                            • Jul 2003
                            • 1281

citaat:hoog vanaf 3000hz met een 10db!!! dempingsnetwerk
                            Is dat niet een beetje erg veel?
                            Het rendement van de laagspeaker valt op zich best wel mee. Ik zou liever naar een andere middriver kijken. Namelijk eentje met een rendement van zo'n 5 รก 6 dB hoger (en eventueel ietsje meer Xmax).
                            En vervolgens een demping van het hoog van zo'n 3 dB.
                            Al kun je dit het beste in de praktijk bepalen.

Maar wat misschien doorslaggevend kan zijn: Hoe klinken ze?

Mvg Johan

Comment

• Pulse
                              • Oct 2001
                              • 666

rendement van lf driver van 40-300 hz is maar 93 db
                              rendement van mid driver van 300-3khz is ook maar gemiddeld 95db schat ik
                              rendement van hf driver is 105db gemiddeld dus ik vind dit een duidelijke reden om hier 10db af te doen om het geheel een beetje gelijk te krijgen

Om eerlijk te zijn ik vind dat je geen goede speakers voor PA gebruik hebt genomen, veel te laag rendement.
                              Maar volgens mij is door de oplossing die ik zei nog het mooiste resultaat uit te halen met de huidige speakers.

Als je zoals rademakers zegt een andere mid driver erin plaats kan je al veel rendement goed maken en hoeft er ook zo geen fel dempingsnetwerk gebruikt te worden op de hf drivers.
                              Als je nu een mid driver met een rendement van stel 100db/1w/1m erin steekt heb je genoeg aan een dempingsnetwerkje van een 4db en heb je een topkast met een deftig rendement van rond de 100db/1w/1m.
                              Het gebrek aan rendement wat die delta15 dan heeft in de bas kan dan worden opgevangen door de baskasten.

MVG,

Comment

• Rademakers
                                • Jul 2003
                                • 1281

citaat:rendement van lf driver van 40-300 hz is maar 93 db
                                rendement van mid driver van 300-3khz is ook maar gemiddeld 95db schat ik
                                rendement van hf driver is 105db gemiddeld dus ik vind dit een duidelijke reden om hier 10db af te doen om het geheel een beetje gelijk te krijgen
                                De belastbaarheid van de lf driver is 400 Wrms,
                                de belastbaarheid van de mid driver is 150 Wrms,
                                de belastbaarheid van de hf driver is 50 Wrms.
                                93 + 10log(400)= 119 db op 1 mtr,
                                95 + 10log(150)= 116 dB op 1 mtr,
                                105 + 10log(50)= 122 dB op 1 mtr.

10 dB demping zou dus resulteren in 112 dB aan hoog .

Mvg Johan

Comment

Working...