2-weg kastjes

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

2-weg kastjes

Ik heb een vraagje,

Ik heb niet zo veel ervaring met het bouwen van speakerkasten dus ik zou wel wat goede raad kunnen gebruiken.

Ik ben van plan een aantal 2weg speakerkasten te gaan bouwen (trapeciumvormig) met idd gevaleen 12" speaker erin.
    deze stets wil ik later gaan combineren en stacken met andere kasten(sublaag 15/18") nu heb ik zitten kijken en mijn ook viel of de kappa12 van Eminence, ik heb w-bins met kappa 18 en die speaker bevalt mij goed.

mijn vragen:

1* wat denken jullie van eminence en in het bijzonder de kappa 12?
    2* Welke hoorn/tweeter kan ik er het beste bijzetten.
    3* hoe bereken ik de kastinhoud van het hele verhaal(ik zat te denken aan basreflex)

een heleboel vragen en andere suggesties zijn ook welkom wat betreft speaker.

alvast bedankt

Ron

Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

Ron
    Als je ook openstaat voor andere kasten kan je misschien hier eens kijken

sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• ronny
      • Dec 2002
      • 2138

om sis even bij te treden: www.speakerplans.com

daar staan ook een paar ontwerpen.

mvg
      ronny
      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• sis
        • Jul 2003
        • 3305

Yep en op de website van beyma staan er ook nog een ganse meute kasten
        sis
        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• - -Niels- -
          • Aug 2003
          • 253

Maareh; wat is je buget? Want anders zou je misschien ook kunnen denken aan bijvoorbeeld de kappa PRO 400W... of de Omega PRO 600W (daarvan heeft die 12"-er een best wel aardige magneet, en de 'voice coil diameter' bedraagt 4"!)

Groeten,
          N!els

Comment

• Upgrading your system
            • May 2003
            • 1684

Ja ok, maar daarvan ken ik de meeste al wel.

Maar wat ik eigelijk veel belangrijker vind is persoonlijke ervaringen. wat voor ervaringen hebben jullie met eminence (je moet begrijpen dat ik wel graag de goede speaker in mijn kasten stop.

Nu heb ik gezien dat er gewoon bij elke speaker een inhoud in liters staat aangegeven, wanneer ik deze aanhoud, hoe weet ik dan wat er aan basopeningen ed benodigd is??

Ik weet het, het zijn echte beginnersvragen maar je moet ergens beginnen en ik wil het graag gelijk goed doen.

en de vraag, welke tweeter/hoorn moet erbij blijft ook staan.

het bregt mij nog wel op de vraag: hoe werkt het nou met het scheidingsfilter, je hebt hierbij te maken met een kantelfrequentie, terwijl de frequenties van de hoorn en de speaker elkaar overlappen. hoe kies ik nu het juiste scheidingsfilter en hoeveel moetten de frequenties elkaar overlappen?
            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• - -Niels- -
              • Aug 2003
              • 253

citaat:het bregt mij nog wel op de vraag: hoe werkt het nou met het scheidingsfilter, je hebt hierbij te maken met een kantelfrequentie, terwijl de frequenties van de hoorn en de speaker elkaar overlappen. hoe kies ik nu het juiste scheidingsfilter en hoeveel moetten de frequenties elkaar overlappen?
              Let daar vooral niet op! Als jij een goede scheidingsfilter ziet, kijk je of de woofer de scheidingsfrequentie wel haalt, en of de tweeter wel de 'lage'-hogetonen kan halen... dus [u]bijvoorbeeld</u>;

Woofer: 40 Hz - 4KHz
              Tweeter: 3000 - 18000 Hz
              Scheidingsfrequentie van een scheidingfilter is bijvoorbeeld 2000 Hz, dan zie je dat als je een frequentie van 2500 Hz door de speaker zal laten gaan, deze deze niet(goed) weergeeft, want welke speaker (woofer/tweeter) moet deze immers weergeven. De tweeter haalt het niet...
              maar als je bijvoorbeeld een scheidingfilter hebt met een scheidingsfrequentie van 3500 Hz, zie je dat het wel kan. Dan gaat een toon van 3000 Hz naar de woofer, en een toon van 4000 Hz naar de tweeter...

Snapie???[:I][:I][:I]

Ik hoop dat ik je voldoende heb voorgelicht ennnn; suc6!!!

Groeten,
              N!els

Comment

• Rademakers
                • Jul 2003
                • 1281

Ik heb zelf de Kappa 15 LF, op het eerste gezicht geen slechte speaker. Bij nader onderzoek komt er toch al gauw een nadeel naar boven: Er zijn vrij veel speakers van Eminence die een powerdip vertonen, in een relatief "gewone" behuizing.
                Bijv. de Kappa 15 LF in een behuizing van 115 - 135 ltr, heeft een theoretische belastbaarheid van nog geen 200 Wrms, rond de 60Hz.
                Dat is niet netjes voor een subwoofer van 600 Wrms.
                (In de praktijk komt dat neer op een onvervormde weergave tot zo'n 400 Wrms).

Hierdoor is mijn waardering voor het merk Eminence toch een stuk achteruit gegaan en raad ik mensen regelmatig aan om naar andere speakers te zoeken.

Hoe het met de 12 inchers van Eminence zit weet ik niet.

Het bouwen van goede topkasten is een stuk moeilijker als het bouwen van (goede)subs.
                Op zich zou je een kant en klaar scheidingsfilter kunnen kopen. Een goede topkast heeft echter een filter dat berekend is, specifiek voor de gebruikte speaker en hoorn.
                Verder zou je dan ook meetapparatuur moeten hebben om de frequentie-karakteristiek zo glad mogelijk te kunnen trekken. En eventueel een dempingsfilter voor de hoorn.
                Bij (goede) tops is wtw/bracing en demping ook een stuk belangrijker als bij subs.

Ik wil binnenkort ook betere tops als ik momenteel heb. Ik ga vrijwel zeker voor de aanschaf van een Huisman/bouwpakket.
                Vrijwel alle moeite is al voor je gedaan; (berekend)filter, bouwtekening, speaker, hoorn en dempingsmateriaal.
                Maar je kunt de kast wel naar eigen idee aanpassen/afmaken.
                Voordeel is ook dat je van te voren kunt gaan luisteren hoe het gaat klinken.

(J&H verkoopt toch geen zelfbouwpaketten?)

Mvg Johan

Comment

• Upgrading your system
                  • May 2003
                  • 1684

Ja, Huisman heeft wel mooie kasten maar dan is voor ij eigelijk de lol er een beetje af, voor dergelijke bedragen kun je punt 1 bijna kant en klare kasten kopen, punt2 vind ik het toch juist de sport om een goede kast te bedenken en te bouwen

Comment

• - -Niels- -
                    • Aug 2003
                    • 253

citaat:Ja, Huisman heeft wel mooie kasten maar dan is voor ij eigelijk de lol er een beetje af, voor dergelijke bedragen kun je punt 1 bijna kant en klare kasten kopen, punt2 vind ik het toch juist de sport om een goede kast te bedenken en te bouwen
                    Voor jou de sport, voor mij de hobby...

Maareh; je hebt wel gelijk; voor het geld heb je inderdaad bijna kant-en-klare speakers...

Maar nu eff nog 'Upgrading your System's' vragen:
                    citaat:1* wat denken jullie van eminence en in het bijzonder de kappa 12?
                    Tja, 'k ben natuurlijk wel in twijfel gebracht door het verhaal van Rademakers... maargoed; misschien zijn er nog meer mensen met ervaring?
                    citaat:2* Welke hoorn/tweeter kan ik er het beste bijzetten.
                    Dan zou ik voor ook een hoorn van Eminence gaan... maar welke? tja, moeilijk...
                    citaat:3* hoe bereken ik de kastinhoud van het hele verhaal(ik zat te denken aan basreflex)
                    Misschien wist je het al, maar er zijn vele free-ware programmatjes te downloaden! Dus download zo'n programmatje, voer de parameters van de speaker in, en hupsja, het programmatje berekent de kastinhoud voor je!

Groeten,
                    N!els

Comment

• Rademakers
                      • Jul 2003
                      • 1281

citaat:voor dergelijke bedragen kun je punt 1 bijna kant en klare kasten kopen
                      Klopt. Wat je jezelf dan wel moet afvragen, is in hoeverre de kwaliteit van het geluid dan nog te vergelijken is.
                      Voor een kant en klare kast worden immers ook de kastmaterialen en montagekasten in rekening gebracht.

Wat ik in in ieder geval duidelijk probeer te maken, is dat het ontwerpen van een aanvaardbare topkast moeilijk is. Het maken van een GOEDE topkast is zeer moeilijk.
                      Ik kan je dan ook ten zeerste aanraden, je eerst goed te verdiepen in de materie, voordat je begint. Toch al gauw een maandje of twee vrij intensief.

Een aanrader is sowieso het boek: "Luidsprekerkasten ontwerpen" van Vance Dickason en "Luidsprekers, fabels en feiten".

Het zou jammer zijn als je met een duur, geflopt project eindigt.

Mvg Johan

Comment

• Pulse
                        • Oct 2001
                        • 666

Rademakers, heb je misschien ook een werkend email adres want ik kan maar niets versturen naar het adres dat in je profiel staat ?
                        MVG,
                        Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

Comment

• Rademakers
                          • Jul 2003
                          • 1281

@ Dieter: Mijn hotmail doet inderdaad soms raar. Ik heb zojuist mijn e-mail adres in mijn profiel gewijzigd.

En ontoppic: Wat zijn jouw ervaringen trouwens met de Kappa 15 LF, welke versterker gebruik je er bijv. op?

Mvg Johan

Comment

• Pulse
                            • Oct 2001
                            • 666

Ik heb even een mailtje gestuurd naar jou,
                            Anders gaan we wat te ver offtopic want de vraag gaat over een
                            2wegs topje en niet over de uitslag van een sub

Aan upgrading your system:
                            Bij het kiezen van een 12incher kijk ook naar het rendement op de frequenties die je gaat gebruiken zou ik zeggen.
                            Kijk ook of er niet teveel bulten en dalen inzitten in het gebied dat je gaat gebruiken.

De hoogdrivers van eminence raad ik wel af. Ik heb hier nog niets goed over gehoord.
                            Daarvoor zou ik eerder naar de drivers van b&c,beyma of rcf kijken.

Uiteraard er ook op letten dat je het rendements verschil tussen hf en mid driver gaat moeten wegwerken (bij passieve filtering met weerstanden) en dat de filter het lastigste is om te bouwen/kopen.
                            MVG,
                            Dieter Antheunis, D.D.A. Sound & Light

Comment

• Upgrading your system
                              • May 2003
                              • 1684

Dan nog wat anders,

Als ik nou 2 12"speakers in een kast plaats, moet ik dan ook het volume van deze kast verdubbelen?

Comment

Working...