materiaal

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wout
    • May 2003
    • 100

Dat gaan nu eens mooie kastjes worden...
    Heb je met een bepaalde reden de 10 inch gekozen ipv een 12?
    Dat met die webcam is wel een leuk idee!! Ben echt wel jaloers op je kastjes. Echt mooi gedaan!

The leader knows, Dateq
    The leader knows, Dateq!

Comment

• RonT
      • Dec 2003
      • 107

Ik had enkele pagina's terug al eens getikt dat ik enkele setjes RCF op de kop had getikt en daar heb een bijhorend ontwerp bij gemaakt. Die 10 inch had ik dus op de plank liggen
      Als alles volgens planning gaat (en das meestal nooit) ga ik dit weekend de kasten bekleden. Foto's volgen

m.v.g. Ron

p.s. het nieuwe type multiplex (licht) is dus niet zo geschikt voor speakerbouw. Ga voor het zwaardere soort.

Comment

• wout
        • May 2003
        • 100

Oeps iets te snel gelezen... Had het niet gezien dat je die nog had liggen.
        In ieder geval mooi gedaan.

The leader knows, Dateq
        The leader knows, Dateq!

Comment

• RonT
          • Dec 2003
          • 107

De bekleding van 1 kast is klaar. JEEEEEEEEEEEEE ............ wat stinkt dat spul zeg [xx(]

Nu het front nog. Foto volgt.

m.v.g. Ron

Comment

• RonT
            • Dec 2003
            • 107

Zoooooooooooooooooooo [^][^][^][^]

Finished

Nu alleen nog gaan experimenteren met serie filters.

m.v.g. Ron

Comment

• denkomieken
              • Jan 2004
              • 111

jeeps,

Euh om even ertussen te zitten.
              Wordt die nieuwe soort Finse berk niet gebruikt in het maken van flightcases. [?]

De firma Case Pro gebruikt deze wist ik te weten?[8)][8)]

.....maar doe gerust verder...
              ik zeg altijd--> geen klank zonder drank

Comment

• Carl
                • Nov 2000
                • 907

Zekers een keurig kassie!
                Seriefilter is misschien niet zo'n goed idee.
                Ze klinken wel fijn, ik heb ze ook in m'n hifi, maar de steilheid is dacht ik max 6 dB.
                dat is voor PA niet genoeg.
                Wellicht als het wel kan met een grotere helling, dan is het best een experiment waard.

Comment

• jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3148

Die speakers zien er heel erg netjes uit!!! Klinken ze ook een beetje?

Comment

• RonT
                    • Dec 2003
                    • 107

Eensteilheid van 6 db is inderdaad veel te weinig. Ik heb nu 12 db en dat is ook al te weinig ..... maar das dan ook maar tijdelijk. Tja ... en dan de vraag of ze ook klinken . Klank is natuurlijk een smaakkwestie. Die discussie is hier al tot in den treure gevoerd en zoals iedereen weet ......... je komt er nooit uit [}]. Ik weet pas hoe ze bevallen als ik ze heb kunnen horen in vergelijk met andere soortgelijke kasten. Hier in mn werkplaats klinken ze goed. En zoals ik al eens eerder zei: ik heb niet de illusie dat het super-speakers zijn maar je moet het in verhouding met de gebruikte materialen en ontwerpen zien. Volgende week gaan ze enkele keren mee op klus en wie weet kloinken ze ook nog goed.[]. Het liefst zou ik ze vergelijken met andere.

m.v.g. Ron

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

hee ron ziet er top uit!
                      seriefilter kan ook net zo goed van hogere orde, maar 1e orde is theoretisch/elektrisch gezien het meest correct, (dat is wat carl denk ik bedoeld?), maar dat is met parallel filter precies zo.

Je kan met parallel wel nog makkelijker tweaken, als je bv rond het crosspunt de lobe iets meer naar beneden wil richten ipv recht naar voren is dat heel makkelijk, (bijv 10" 4e orde en 1" 3e orde oid)
                      Seriefilter is altijd symmetrisch, en dan gaat dat niet meer.

De lobing onregelmatigheden als gevolg van impedantie verandering van drivers word met seriefiltering voorkomen.... Het kan inderdaad ongewenst zijn om serie te gebruiken, maar kan ook goed uitpakken...
                      knoppen en waarden :)

Comment

• RonT
                        • Dec 2003
                        • 107

Is die impedantie verandering t.g.v. opwarming echt zo groot dat ik daar serieus rekening mee moet houden ? Of is dit slechts marginaal.
                        Als ik alles zo lees dan merk ik dat er net zoveel voordelen als nadelen aan beide type filters kleven of zie ik dit verkeerd. [8D]

m.v.g Ron

Comment

• dokter dB
                          • Nov 2003
                          • 1535

nee het is niet alleen opwarming, het is de gehele impedantie die ergens schommelt rondom 8ohm.
                          Een verandering van 8 naar 9 ohm heeft enorme invloed op het cross-gedrag, omdat niet de beide drivers gelijk blijven. De 10" varieeert bv. zomaar tussen de 6 ohm en 12 ohm afh. van freq., daarom werken fabrieksfilters niet goed.
                          Seriefilters vangen dit heel mooi op, bij parallel heb je meer imdedantie/zobel netwerken nodig om eerst het impoedantieverloop vlak te krijgen voordat je gaat filteren.....

Comment

• RonT
                            • Dec 2003
                            • 107

Dit houdt dus waarschijnlijk ook in dat ik eerst uitgebreide metingen aan de speakers (in de definitieve behuizing) moet gaan doen voordat ik de juiste componenten voor een seriefilter kan bepalen.
                            Helaas ben ik niet in de gelegenheid om dit te doen. Zowel qwa meetapparatuur als ook qwa kennis [:I].

m.v.g. Ron

Comment

• dokter dB
                              • Nov 2003
                              • 1535

citaat:Geplaatst door RonT

Dit houdt dus waarschijnlijk ook in dat ik eerst uitgebreide metingen aan de speakers (in de definitieve behuizing) moet gaan doen voordat ik de juiste componenten voor een seriefilter kan bepalen.
                              Helaas ben ik niet in de gelegenheid om dit te doen. Zowel qwa meetapparatuur als ook qwa kennis [:I].

m.v.g. Ron
                              ik wil je best helpen ron, dat meten valt wel mee...
                              vlieg morgen naar de zon, ben 5 maart terug
                              tabee

Comment

• RonT
                                • Dec 2003
                                • 107

Bedankt voor je aanbod ... DB . Lijkt me wel een interessant. We hebben het er nog wel eens over. Bij deze post ik gelijk nog een foto van de twee kasten die nu beide klaar zijn.

m.v.g. Ron
                                (Thijssen-Audio)

p.s.

Laat de lg achter de = weg voor grotere afbeelding

Comment

Working...