materiaal

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Contour
    • Feb 2001
    • 1018

De golflengtes onder de 250Hz zijn dermate groot dat de frequentie responsie zich weinig tot niets zal aantrekken van het feit dat de ronde boog vervangen is door 3 rechte panelen. Wel is het voor jou dan zaak om de panelen wel zo te dimensioneren en te plaatsen dat de boog zo goed mogelijk benaderd wordt.

Het lastigste zal het worden om de drie panelen stevig aan elkaar te zetten. In dit opzicht zie ik wel liever die boog omdat die uit een stuk bestaat en dus zeker goed luchtdicht is.

MVG Contour

Comment

• RonT
      • Dec 2003
      • 107

Jullie hebben beide gelijk ... waarschijnlijk . Ik heb ondertussen 1 kast met deze panelen uitgerust.

Als de lijm droog is dan ga ik de chassis er in hangen en proefdraaien[]
      In elk geval wil ik jullie bedanken voor alle zinvolle bijdragen tot nu toe [^]
      Als ik zo de diverse topics lees dan zie ik toch vaak veel gelul in de ruimte.
      Ik zal in elk geval foto's blijven plakken totdat kast helemaal af is (als er interesse voor is)
      Wellicht kan ik na februari de kastjes en versterker-rack meenemen naar een collega forum lezer om er metingen aan te doen. Ikzelf ben er niet zo in thuis. Dus wie weet

m.v.g. Ron

Comment

• dokter dB
        • Nov 2003
        • 1535

ziet er prima uit zo toch die hoorn! ben waarschijnlijk de maand februari weg (mij te koud hier hehe), maar mail me maar tegen die tijd dan kunnen we altijd ergens in maart een keer en dag prikken.
        knoppen en waarden :)

Comment

• RonT
          • Dec 2003
          • 107

Het is inderdaad wellicht interessant om het laagste kantelpunt iets naar boven te verschuiven, dus van 180 naar 240 of zo. Echter Rog gal al aan dat het bereik van die constructie maar tot 180 Hz liep en na wat spelen met Db-meter en toonfiets kwam ik tot de conclusie dat hij boven de 180 Hz ook niet echt mooi meer klinkt. En wat betreft de koppeling tussen laag en midden hoorn. In het door mij gebruikte ontwerp stond helaas de hellings hoek van die twee horizontale schotten niet vermeld Ik kan echter over een afstand vam 35 cm wel 6 cm hellen. Is dit voldoende ?[]
          Een heel andere vraag voor mij op dit moment is: Ik wil het passief filter voor mid/hoog op het service-luik monteren, maar dat houdt in dat ik de twee spoelen opelkaar moet monteren. Zullen de magneetvelden elkaar be-invloeden ? Electrisch gezien lijkt mij van wel. Inductieve koppeling toch ?[}]

m.v.g. Ron

Comment

• Contour
            • Feb 2001
            • 1018

Magneetvelden zullen elkaar inderdaad beinvloeden. Het is veel beter om de spoelen in een hoek van 90 graden op elkaar te monteren, oftwel zodaning dat de assen van de spoelen in verschillende richtingen liggen.

Een spoel is meestal op een kunststof spoeldrager gewikkeld. Vaak zijn dit standaardmaten dus grote kans dat de drager niet tot aan zijn buitenste randen met draad is gewikkeld. In dat geval kun je met een scherp mes of zaagje die kanten afvlakken zodat de spoel een platte kant krijgt. Met deze kant kun je hem dan stevig bovenop de andere spoel zetten. Met een tie rip (of hoe je dat ook spelt) zet je dan alles vast.

MVG Contour

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

ja ron, en geen schroeven door de spoel, althans mag alleen als ze van messing of nylon zijn.... neem aan dat het zowel luchtspoelen zijn, en de grootste waardes met kern?

Comment

• RonT
                • Dec 2003
                • 107

De spoelen komen van speakerland uit Oss en zijn luchtspoelen. Ze zijn gewikkeld met 2 mm2 draad en zijn ongeveer 10 cm in doorsnede.
                Ik ben al mn hele leven werkzaam in de electronican en dus weet ik gelukkig hoe spoelen zich gedragen maar ik was me niet zeker of al die regeltjes ook bij audio van toepassing waren. []
                Ondertussen ben ik de kast aan het bekabelen en de handvaten zijn ook binnen gekomen.
                Zondag probeer ik weer foto's te plakken hier.

p.s. messing schroeven heb ik genoeg wel.

Comment

• RonT
                  • Dec 2003
                  • 107

Ik heb de kasten nu vrijwel helemaal af ( alleen nog bekleden). Ik heb nu 1 kast "geladen"
                  Ik heb twee foto's bijgevoegd.

m.v.g. Ron

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

ziet er goed uit ron, onwijs hoge resolutie....
                    daarom kon ik ook ff inzoomen op het filter, en dat is standaard 12dB zonder imp. correctie oid.
                    Dat kan beter.... zo te zien identieke waardes voor spoel/C voor hoog/laag (werkt erg goed bij 2 8-ohm weerstanden , helaas minder bij werkelijke drivers/impedanties)... daar is nog wel wat aan te optimaliseren, dat kan nog enorm gaan uitmaken in vert. spreiding en image/lobing/integratie etc, en dus ook in klankbeeld....
                    Maar dat kan je altijd nog doen door dat handige luikje, eerst effe vilt plakken, en raam open zetten

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

blijf je wel uit de buurt van de eigenfrequentie van de kast, ?? anders kun je recones bestellen tot je een ons weegt.

Comment

• RonT
                        • Dec 2003
                        • 107

Ik heb inderdaad geen equaliser netwerk o.i.d. gemaakt (nog). Dit omdat ik flink in tijdsnood zit .
                        En die filter wordt uiteindelijk ook 18 db/oct maar ik had effe niet meer dan 2 spoelen helaas. De beveiliging voor de hoog-driver zit er ook nog niet in. (lampje )
                        Maar leg eens uit wat je bedoelt met het verschil (in impedantie) tussen een conus-driver en een compressie-driver.
                        En de eigenfrequentie van de kast weet ik (nog) niet. Hij moet ook nog bekleed worden maar wat ik wel weet is dat dit type hout heel goed te bewerken is. Ik hoop dat het ook stijf genoeg is.

Comment

• dokter dB
                          • Nov 2003
                          • 1535

hee ron,
                          nou die laaghoorn is aan 1 kant gesloten dus ik voorzie zowiezo eigenlijk niet zoveel problemen met kapotte konussen door resonanties(?), misschien dat mac daar andere ideen over heeft?
                          Zorg alleen dat er genoeg ruimte voor de konus zit ivm slag, dat kan een probleem zijn want je hebt toch een plank met een gat erin (exit) voor de driver ziten? ....
                          Maar 18dB is inderdaad echt wel beter, in mijn ervaring kwam ik daar bij passief/PA meestal op uit tenminste... Het is zwaar aan te raden om inpedantiecorrectie te doen, punt. Maar dat kost veel tijd om goed te krijgen.
                          Ik meet meestal de impedantie en fasehoek van de drivers, zet dat in een tabel, en maak een correctie daarop. Dan pas het filter berekenen voor die nominaal verkregen gecorrigeerde impedantie.
                          Zonder iets te meten (zowel met mic als impedanties) kom je wat dat betreft nergens.
                          Je kan ook overwegen seriefilters te maken (ipv parallel). Dat is veel minder gevoelig voor impedantieverandering, en heeft wat mij betreft als grootste voordeel dat dus bij opwarmende spreekspoel het filterpunt wel veranderd, maar symmetrisch, dus het hoog gaat mee.
                          Nadelen: het is iets moeilijker te ontwerpen/goed te krijgen, je krijgt grotere condensatoren (maar kleinere spoelen) en de back-emf van de mid-driver vloeit via de hoogdriver en andersom.
                          Dus IM vervorming is een beetje hoger (indien al hoorbaar).
                          Maar toch, omdat het alleen voor mid/hoog is, vind ik het echt wel een optie, en leuk om het eens anders te doen. Impedantie correctie is ook veel moeilijker bij seriefilters, maar ook minder nodig...

Comment

• dokter dB
                            • Nov 2003
                            • 1535

had dit nog gevonden:

hier word het verschil tussen parallel en serie wat uitgelegd.... dusch

Comment

• RonT
                              • Dec 2003
                              • 107

Ik heb dat betoog over serie versus parallel effe vluchtig doorgekeken en het ziet er interessant uit. Als de drukte een beetje afneemt ( april) dan wil ik daar wel eens tijd in steken. Lijkt me wel zinvol. Ik had dat soort filter wel al eens eerder gezien maar zelf heb ik er nog niet mee gewerkt.
                              Wat betreft de slag van het laag chassis ......... het gat is zo groot gezaagt dat de konus de rand niet kan raken. Dus dat zal geen probleem opleveren.
                              Vandaag ga ik de rooster en de foam ervoor monteren en hopen dat ik geen onverwachte trillingen krijg
                              Zodra dit gebeurt is ......... plaats ik weer foto's. Ik moet ook nog effe een beveiligings lampje in het filter monteren om het hoog een beetje te beschermen.

m.v.g. Ron []

Comment

• RonT
                                • Dec 2003
                                • 107

Effe een geintje tussendoor
                                Ik heb webcam opgehangen in mn werkplaats. Als ik er ben dan zal ik hem on-line zetten.[8D]

m.v.g. Ron

Comment

Working...