materiaal

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RonT
    • Dec 2003
    • 107

    #16
    Ik ben begonnen aan die kasten maar aangezien het 3 weg full-range kasten worden zal ik dus een probleem met resonanties gaan krijgen volgens jullie. Echt grote oppervlakten komen er niet in voor gelukkig omdat het eigenlijk 3 hoorn constructies zijn. Dus veel schotten. Misschien heb ik daar dan geluk mee. Ik heb nu 1 kast helemaal klaar en hij weeg nog niet de helft van het prototype dat van watervast multiplex is gemaakt. [] Wacht maar tot de speakers erin zitten

    Comment

    • RonT
      • Dec 2003
      • 107

      #17
      citaat:Geplaatst door RonT

      Ik ben begonnen aan die kasten maar aangezien het 3 weg full-range kasten worden zal ik dus een probleem met resonanties gaan krijgen volgens jullie. Echt grote oppervlakten komen er niet in voor gelukkig omdat het eigenlijk 3 hoorn constructies zijn. Dus veel schotten. Misschien heb ik daar dan geluk mee. Ik heb nu 1 kast helemaal klaar en hij weegt nog niet de helft van het prototype dat van watervast multiplex is gemaakt. [] Wacht maar tot de speakers erin zitten

      Comment

      • dokter dB
        • Nov 2003
        • 1535

        #18
        foto!!!
        knoppen en waarden :)

        Comment

        • luc2366
          • Jul 2002
          • 1161

          #19
          citaat:Geplaatst door RonT

          ...maar aangezien het 3 weg full-range kasten worden...omdat het eigenlijk 3 hoorn constructies zijn. Dus veel schotten...
          een GSP3 en inderdaad: FOTO?

          Comment

          • michiel
            • May 2001
            • 1032

            #20
            3 weg hoorn loaded en nog full range ook, ik zit al met een 400 liter hoorn om een beetje diepte te verschaffen in m'n hifi opstelling.[xx(][xx(]

            Met mijn verhaaltje had ik het alleen over resonanties in de panelen. die dus vooral veroorzaakt worden door druk verschillen in de kast. En dus heeeeeeeeeel erg moeilijk te dempen zijn met schuimpjes.

            Een slappe midkast zou theoretisch gezien wel werken. Maar niet goed natuurlijk. Het beste is een ultra stijve kast. Maar dat word weer zwaar en erg moeilijk.

            Ik zie wel brood in het gebruik van ribben om de stijfheid van de panelen te vergroten en het gewicht maar minimaal toe te laten nemen. Het effect va ribben zal minder zijn dan van wtw bracing, maar het weegt dan ook minder.
            Voordeel van de ribben zijn dat ze op afneembare panelen geplaatst kunen worden, waar geen wtw bracing mogelijk is. Ik zou hier eigenlijk wat mee gaan expirimenteren, maar ben er nog niet toe gekomen.
            Groeten, michiel

            Comment

            • dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

              #21
              citaat:Geplaatst door michiel



              Met mijn verhaaltje had ik het alleen over resonanties in de panelen. die dus vooral veroorzaakt worden door druk verschillen in de kast. En dus heeeeeeeeeel erg moeilijk te dempen zijn met schuimpjes.

              Een slappe midkast zou theoretisch gezien wel werken. Maar niet goed natuurlijk. Het beste is een ultra stijve kast. Maar dat word weer zwaar en erg moeilijk.

              Het effect va ribben zal minder zijn dan van wtw bracing, maar het weegt dan ook minder.
              Voordeel van de ribben zijn dat ze op afneembare panelen geplaatst kunen worden, waar geen wtw bracing mogelijk is. Ik zou hier eigenlijk wat mee gaan expirimenteren, maar ben er nog niet toe gekomen.
              Nee dat begrijp ik michiel, maar je moet weten dat die hogere resonanties vaak juist worden veroorzaakt door de lagere frequenties, omdat je die mid-hoog frequenties dus redelijk goed kan dempen, en ook: de panelen reflecteren die hogere freqs bijna volledig, zonder energieverlies (energieverlies=in trilling brengen van paneel). Dus als je kast geen laag doet, dan ook niet die resonanties etc.... Het meeste qua kastresonanties speelt zich onder de 1kHz af.

              Maar wat is wtw bracing?


              knoppen en waarden :)

              Comment

              • ronny
                • Dec 2002
                • 2138

                #22
                citaat:Maar wat is wtw bracing?
                wall to wall bracing als ik het goed voorheb. Met andere woorden: een stukkie plank van de ene naar de andere wand
                niet zagen, gewoon doen!

                Comment

                • Rademakers
                  • Jul 2003
                  • 1281

                  #23
                  citaat:Met andere woorden: een stukkie plank van de ene naar de andere wand
                  AHUM....

                  Mvg Johan

                  Comment

                  • ronny
                    • Dec 2002
                    • 2138

                    #24
                    je mag me altijd verbeteren hoor. Het was maar om het heel simpel voor te stellen.
                    niet zagen, gewoon doen!

                    Comment

                    • dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

                      #25
                      ideetje? kwam ik toevallig tegen op een forum

                      A few years ago I came up with a system for making my cabinets panels less resonant. It is easy, cheap and effective. If you cut rings of sonotube about 1" to 2" inches in height in several different diameters and using a rigid glue, glue them to the insides of the cabinet sides you will create a panel that resonates as if it is much thicker than it really is. These rings take up very little volume and also break up standing waves. Using 2 or 3 concentric rings offset from center does the job. The sonotube ring is incredibly rigid along its height and as a circle is self supporting unlike a straight brace which can twist. Try it, you'll like it!
                      knoppen en waarden :)

                      Comment

                      • RonT
                        • Dec 2003
                        • 107

                        #26
                        Ik heb het forum over de GSP 3 natuurlijk ook meegelezen en ik zag ook al dat dat ontwerp heel erg veel op mijn kast leek. Alleen heb ik die al enkele jaren in gebruik. Op dit moment ben ik (zoals ik al zei) er weer 4 stuks aan het bijbouwen. Ik ga proberen om op mijn homepage ruimte (die ik nog niet in gebruik heb) enkele foto's te plaatsen van die kasten. Ze lijken inderdaad op het GSP 3 ontwerp maar volgens mij heb ik een ander laag-hoorn constructie. Het orgineel daarvan is van Rog Mogale (HD-15). Hier ben ik uiterst tevreden over. Ik meet (met mijn bescheiden middelen) een rendement van 106 Db/W/M. In het middengebied ligt het zelfs nog hoger. Echter die meting was niet helemaal betrouwbaar (reflecties). Ik ga vandaag aan de slag om enkele foto's te publiceren. Link volgt

                        Comment

                        • RonT
                          • Dec 2003
                          • 107

                          #27
                          Dit is een link naar een foto op mijn fotosite. Vanohtend (in mn pyama) gemaakt. Dit weekend zal ik er meer foto's van publiceren, ook van het prototype dat hiet in een hoek staat. Die gebruik ik alleen voor muziek in mn werkplaats

                          Comment

                          • RonT
                            • Dec 2003
                            • 107

                            #28







                            Comment

                            • dokter dB
                              • Nov 2003
                              • 1535

                              #29
                              ziet er goed uit ron, kun je de resolutie iets hoger maken? kan het bijna niet zien, ook niet met vergroten....
                              knoppen en waarden :)

                              Comment

                              • RonT
                                • Dec 2003
                                • 107

                                #30
                                vervang =sm door =lg voor een grotere afbeelding of laat achter het =teken alles weg voor de orginele grootte.

                                Comment

                                Working...