piezo vs beyma woofer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MatthiasB
    • May 2003
    • 674

piezo vs beyma woofer

jullie zullen me waarschijnlijk gek verklaren maar ik deed hetvolgende

een mackie m1400 amp gebrucht een signaal geven zonder een crosover ertussen aan een piezo en een 15" beyma woofer

nu de piezo zit niet mee in dezelfde kast maar apart

dus gewoon het signaal van de amp naar de piezo en dan naar de woofer
    nu hoe komt dat nu infeite dat ik die piezo maar niet kapot kan spelen terwijl hij exact hetzelfde signaal krigt als de woofer (het laag dus ook he)

het klinkt voor geen meter maar het lukt wel

wat is dat eigenlijk zo een piezo dat dat zo een geweld kan leveren ????

ps als alles bij wijze van spreken (vollen bak gaat) een (goeie 500 watt) houd de piezo het nog vol en blijft maar helder en schel klinken.
    NIET-ROKERS sterven ook
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

piezo elementen bestaan in feite uit kristallen. deze beginnen gewoon te trillen, naargelang ze frequentie krijgen. Het is juist daarom dat piezo's niet kapot gaan wanneer ze dus ook gewoon het volledig full range signaal te verwerken krijgen.

In elektuur heeft er ooit eens een artikel over ingestaan. Ik zal het nog eens opzoeken.

heb het artikel al gevonden. Voor degene die het willen weten: elektuur nummer450 uit april 2001 daar staat vanaf pagina 30 tot en met 33 een volledige beschrijving over piezo-keramische materialen.

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

piezo elementen zijn van gedrag capacitief. Zij lijken dus elektrisch gezien nogal op een condensator. Daardoor krijgen zij pas vanaf hogere frequenties een lagere weerstand en begint er pas vanaf dan een redelijke stroom door te vloeien wat dan weer betekent dat zij vermogen beginnen leveren (beperkt natuurlijk). Op lage frequenties hebben zij een weerstand tot zelfs enkele kilo-Ohms en dat is natuurlijk naast de 4 of 8 ohms speaker verwaarloosbaar van vermogensopname.
      Het wordt overal wel aangeraden om een piezo NOOIT rechtstreeks aan te sluiten op een versterkeruitgang omdat sommige (lees: goedkopere) versterkers er dikwijls last mee krijgen en warmer gaan lopen. Meestal wordt een 10 Ohms of zelfs 33 Ohms weerstand in serie geplaatst.
      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• MatthiasB
        • May 2003
        • 674

dus ik heb een piezo van wie weet hoeveel ohm samengehangen met een 8 ohm woofer ?

hmmm t'was een intresant project in iedergeval

en ben tot de conclusie gekomen dat ik een piezo niet kapot krijg met een mackie
        NIET-ROKERS sterven ook

Comment

• - -Niels- -
          • Aug 2003
          • 253

Piëzo zijn ook bijna onverwoestbaar... heb zelfs ook eens een één-of-andere test gedaan...

Comment

• MatthiasB
            • May 2003
            • 674

maar het was niet te doen gewoon een dikke 500 watt rms op zo een ding full range gezet

nu ik heb het zelf geprobeerd om de amp door de switsh op sub te zetten en zelfs dat slikt die piezo
            NIET-ROKERS sterven ook

Comment

• dokter dB
              • Nov 2003
              • 1535

@tascam: niet-piezo's sterven ook

piezo elektrisch effect heeft als eigenschap dat het alleen reageert op verandering van signaal. Daarom heeft wat er uit die driver komt vrij weinig te maken met wat je erin stopt. Korgezegd: weggooien.
              knoppen en waarden :)

Comment

• MatthiasB
                • May 2003
                • 674

he ik kom hier niet pleiten dat dat goed is he zo een ding zelfs enorm slecht en het klinkt nog voor geen kwart meter

maar was verwonderd wat ik op zo een piezo allemaal mag steken
                NIET-ROKERS sterven ook

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

citaat:Geplaatst door Tascam

he ik kom hier niet pleiten dat dat goed is he zo een ding zelfs enorm slecht en het klinkt nog voor geen kwart meter

maar was verwonderd wat ik op zo een piezo allemaal mag steken
                  weet ik, maar het is zondag
                  kwart meter dat is iets meer dan 1kHz hmm
                  zullen we het op een kwart milimeter houden

Comment

• MatthiasB
                    • May 2003
                    • 674

en dan nog

maar hoeveel ohm heeft zo een piezo dan nodig ?
                    NIET-ROKERS sterven ook

Comment

• dokter dB
                      • Nov 2003
                      • 1535

citaat:Geplaatst door Tascam

en dan nog

maar hoeveel ohm heeft zo een piezo dan nodig ?
                      zo hoog mogelijk! hehe

nu ff serieus, kijk op de specs van een standaard piezodingetje?, of als je tijd over hebt meet effe de imp. karakteristiek (Reeele deel maar ook phi, ivm capacitive karakter).... ik zou denk ik wel inkoppelen met een ceetje en een erretje van 10-30 ohm oid.
                      ik pleur die dingen altijd meteen weg, hoe minder er op de aardbol hoe beter...

Comment

• - -Niels- -
                        • Aug 2003
                        • 253

Piëzo's doen pijn aan je oren, geven lelijk, schrillend geluid, kosten nix.... maar zijn ook nix..... 't enigste voordeel is dat je geen scheidingsfilter hoeft te gebruiken, en dat die dingen (de piëzo's) niet veel kosten........ maar da's 't niet waard voor wat je hoort!

Comment

Working...