Line array zelf bouwen?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • karelg
    • Jan 2003
    • 112

    #16
    Zelf een line-array ontwikkelen is niet simpel. Ik vrees dat vele vele jaren ervaring in akoestiek en performante meet-en simulatietools nodig zijn.
    Het hangt er natuurlijk van af in welke toepassingen je je array wil gebruiken. Een "pseudo" line-array als dynacord cobra lijkt me niet echt moeilijk om maken. (15" Bassreflex, 4 verticaal gealigneerde 4" mid's, 1" hoog driver (3 x 1" voor de far versie)

    http://www.dynacord.de/pdf/55_459_download.pdf (kun je die cobra's zonder grille zien)

    Het enige probleem zou wel eens de 4" midrange kunnen zijn. Ik ken geen fabrikant die een 4" midrange heeft die voldoende spl haalt.
    Voor de Far versie zouden de waveguide's ook wel eens een probleempje kunnen zijn.

    Comment

    • dokter dB
      • Nov 2003
      • 1535

      #17
      wat dacht je van een opengewerkte 2" compressiedriver, dwz 4" membraan? faseplug eraf en je hebt een 4" dome die erg hard gaat maar niet heel laag, denk tot 600Hz oid.
      knoppen en waarden :)

      Comment

      • dokter dB
        • Nov 2003
        • 1535

        #18
        en de meyer m1d heeft ook gewoon 1" hifi doompjes, ze leggen het natuurlijk uit als iets anders maar het komt neer op gewoon hifi doompjes. Wat zijn datt voor tweetertjes dan? heb hier zelf die vifaatjes liggen 42mm c.c. afstand..
        Als je echt zoiets wil bouwen moet je alleen maar verticaal de hoogte ingaan op een zo klein mogelijke dichtheid, je zou een waveguide kunnen maken door bijv van klei een proto te maken, en vervolgens van kunsthars kleine cylyndrische exitjes te maken met een exit van bijv 1cmx4.2 cm oid. reken maar dat dat best goed werkt. of bijv een manifold met 2 tweeters naar 1, op een exit van 1x4.2cm, en dan tig boven elkaar .....
        knoppen en waarden :)

        Comment

        • dokter dB
          • Nov 2003
          • 1535

          #19
          maar wel volgens cylindrisch waveguide principe natuurlijk he, elke afstand even lang....
          knoppen en waarden :)

          Comment

          Working...