18" strak laag

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • schim
    • Dec 2003
    • 10

18" strak laag

Hoe kan ik uit een 18" speaker strak laag krijgen voor basgitaar?
    dwz voor basgitaar moet ik een strak strak laag op het podium hebben en het moet wel voelbaar zijn dwz goed kunnen duwen.
    Ik twijfel over 2x10"
    of 1x15"
    of 1x18" in een kleine behuizing.
    Wat geeft nou een lekker strak basgeluid voor mijn basgitaar.
    Ben benieuwd.
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3148

als ik alles goed heb opgestoken van speakers (ik hoop het) moet je kijken naar de frequenties. Een beetje grote basspeakers beginnen vaak bij 40 Hz, maar als je iets beter zoekt kom je ze ook tegen vanaf 18 Hz!!! Dat is lekker laag!

Verder is het leuk als de speaker een beetje rendement heeft... Een speakertje van 85 dB kun je overal wel krijgen, mooier is als je een speaker kan krijgen die een SPL van tegen de 100 dB heeft of zelfs meer [8D].

Dat zijn geloof k een paar belangrijke factoren als je gaat voor 'laag en strak'

Eh... Jongens... Correct me if I'm wrong here [][B)]

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

Een 15" geeft over het algemeen strakker weer als een 18".
      Door het kleinere oppervlak kan een 15" 'sneller' reageren (beter impuls-gedrag).
      Bij een 18" staat daar tegenover dat deze meer lucht verplaatst en meer diepgang heeft.
      In je andere topic geef je aan dat je tot de 40 Hz wilt weergeven.
      Dat is voor een beetje 15" prima haalbaar.
      Een beetje 18" kan een stuk lager, maar wat je niet nodig hebt...

Een 18" in een kleine behuizing is zo ongeveer een utopie (indien je deze tot zijn recht wilt laten komen).

Een dubbele 10" is best populair onder bassisten (zal vast wel een reden voor zijn[?]). Maar deze gaan niet zo laag als een 15".

Wellicht is de Eminence Legend CB15 iets voor je.

Mvg Johan

Comment

• Robert
        • Aug 2000
        • 630

Zo'n 18" kan in kleine ruimtes al snel vervelend worden voor het zaalgeluid. Vergeet niet dat je ook laag zult voelen van de PA! Kleine luidsprekers reageren wat directer, en zijn daarom prima geschikt als basmonitoring. Ze gaan inderdaad minder diep, maar ik vraag me af of je dat wel nodig hebt op een podium!

Robert

Comment

• michiel
          • May 2001
          • 1032

citaat:Geplaatst door Rademakers

Een dubbele 10" is best populair onder bassisten (zal vast wel een reden voor zijn[?]). Maar deze gaan niet zo laag als een 15".

Je moet niet zoveel in Pa denken. Ik ken een 10"er die net onder de 20 z komt. In de huiskamer dus nog iets lager.... Maargoed, dan heb ik het wel over hifi.

Strak laag uit 18" kun je krijgen door laag te filteren (zeg op zo'n 80-100 Hz). dit is natuurlijk geen optie voor een bassist. Dus zou ik die 18" vergeten.
          Dubbel 10" of 12" zal beter gaan denk ik. En er zijn speciale speakers te krijgen voor gitaar versterking. Ik zou zeker z'n driver nemen. Veel al kom je drivers tegen die geoptimaliseerd zijn voor laag weer gave, of voor hoog weergave. Dan zit je dus in beide gevallen flink fout met je gitaartje.

Ik zou 15" als max nemen om naar te kijken. Maar wellicht zal een stel 10"ers beter gaan.
          Groeten, michiel

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

heel simpel: 2x 10 gaat harder dan 1x15 of 1x18.
            1x 15 gaat lager maar dat hoeft helemaal niet voor een basgitaarspeaker.
            Het gebied 100Hz en up is veel belangrijker, en de toon ook (500Hz en up)
            Dat gaat mooier en harder in een handzame kast met 10" speakertjes, dan dezelfde kast met 1x15
            Een 4x 10 kast met hetzelfde formaat als een 1x 15, heeft door de 4 drivers een hoger rendement (4 stralende-oppervlakken/motoren tov 1: 6dB meer rendement om precies te zijn). maar niet in het sub, en dat heeft de volgende reden:

Elke 10" heeft maar een kwart van het volume van die ene 15", en de poortafstemming is niet zo laag te krijgen door dat kleine volume (fysiek probleem, hoe kleiner het volume vd kast hoe langer de poort moet worden voor dezelfe afstemfrequentie)

Tov 1x 10" kan die 15" kan wel meer slag maken dus meer vermogen aan in het sub, en iets harder in het sub (grotere spreekspoel=meer vermogen), maar dat weegt niet op tegen 4 x 10, die samen nog meer vermogen aankunnen, en een groter opgeteld konus oppervlak hebben, en hoger rendement.
            Daarom zijn de meeste bascombos met 10" speakertjes gemaakt, kent iemand die ampeg 8x10, daar komt echt een puist herrie uit, met nog steeds een mooie toon (veel lichtere konus dus idd goed impulsgedrag, komt ten goede aan de hogere frequenties) dussss
            knoppen en waarden :)

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

Voor de volledigheid:

Mvg Johan

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

ook leuk, : die 4 en 8 x 10" beginnen pas te werken op een meter of 3, 4 van de kast af. En waar staat de basstit die het volume regelt? Met zijn kont tegen zijn 4x 10"...

Vandaar : neem alsjeblieft een 15" en laat de geluidsman het volume bepalen

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

gewoon twee 15"/2" wedges voor je neus, das beter.... ben je van al dat gedoe af, en als je dan een 4x10 hebt moet je die zowiezo altijd op een kistje zetten... heb je ook minder last voor het podium (scheelt half space koppeling maar dat moet je nooit tegen een bassist zeggen hehe)
                  knoppen en waarden :)

Comment

• som
                    • Nov 2002
                    • 787

Daarom zijn de meeste bascombos met 10" speakertjes gemaakt, kent iemand die ampeg 8x10, daar komt echt een puist herrie uit, met nog steeds een mooie toon (veel lichtere konus dus idd goed impulsgedrag, komt ten goede aan de hogere frequenties) dussss

ken ze wel ja met de o.v.o. slepen ze ook dat soor spul mee,
                    er zitten maar 2 volumes op; te hard en veel te hard
                    Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• tittere-ie
                      • Oct 2003
                      • 37

ik speel zelf met een swr 4*10" en heb om extra laag te krijgen, want dat missen die 10" speakers toch wel 1 15" eminence kappa pro bijgebouwd en ik moet zeggen, het is nu een warm geluid (omdat het extra laag erbij is)
                      ze zijn beiden parallel op een mono versterker aangesloten (2 kisten van elk 8 Ohm)en toch hoor je die 15"nog goed hoor ongeacht er wordt vermeld dat die 6db moet inboeten.

groeten nico

Comment

• test12
                        • Jan 2003
                        • 901

Mijn's inzien is het ook afhankelijk van het toepassings gebied, zoals o.a. wel of niet doorversterken. Zelf overtuigende voorstander voor combo's met 10" speakers.

m.v.g. Herman (niet als bassist maar doorversterk regelaar)

Comment

• Rodge
                          • Jan 2004
                          • 4

Tenzij je zelf wilt bouwen: Zoek iets van 2 x 12".Zeker een 18" is op het podium onbruikbaar. Als het echt hard moet kun je beter een PA huren incl monitorset. Maar als je wilt dat iedereen hoort wat je speelt kun je beter iets duidelijks nemen. Ik speel zelf met een Glockenklang versteker met een Epifani kast van 2x 12". Helemaal te gek. Het blijft duidelijk en het kan hard. Je kunt er natuurlijk wel een 15" bijzetten maar het geluid moet te definieeren zijn.
                          Succes.
                          Rodge

Comment

Working...