Baskastje Powered

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • schim
    • Dec 2003
    • 10

Baskastje Powered

Hallo, ik speel basgitaar en loop allang methet idee om zelf 2 compacte kastjes te (laten) maken. Ik heb alleen advies nodig betreffende de maten en de speakers. Ik wil dus 2 kastjes maken met de afm 50x50x40 oid. Welke 15" speaker/type (400W) zou ik daar voor kunnen gebruiken? Is coaxiaal ook een optie? Hoe groot moet de baspijp zijn? etc.
    Ik zat er ook aan te denken om er SAD inbouwversterkers in de bouwen, is dit aan te raden? Wie heeft er ervaring mee?
    Hopelijk kunnen jullie mij met wat gegevens hier voor helpen.
    Alvast bedankt.
  • DJ_Snaky
    • Sep 2002
    • 272

als eerste, luidsprekers bouwen is niet het makelijkste wat er bestaat, maar als je een beetje handig en practies bent moet dat wel lukken.

bij veel losse luidsprekers zitten tekeningen enz bij voor afmetinegen van een kast, en andere zijn zo op internet te vinden.
    weet zelf niet waar, dus word even zoeken.

bvb:

of

zit de beschrijving / afmetingen voor het maken van een kast bij.
    (goede bas, en niet zo heel duur
    [:D] zin in een feestjuh [:D]
    <center>groeten <b>DJ <font color=\"red\">Snaky</font id=\"red\"></b></center>

Comment

• Pino
      • Jul 2002
      • 390

Je moet hier wel uitkijken hoor! Voor instrumentversterking (bas, gitaar, piano, orgel ...) maakt men luidsprekers met specifieke TS parameters. Ik denk dat je hiermee best rekening houdt. Kijk dus uit welke basspeaker je gebruikt, zodat je deze niet los uit z'n kist speelt.
      Groetels,
      Pino
      Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• Rademakers
        • Jul 2003
        • 1281

Welk frequentie-gebied moet er worden weergegeven? 80 Hz-12000 Hz?
        Voor gitaarversterkers zijn er speciale 15"ers op de markt.
        Deze lopen over het algemeen een stuk verder door naar boven als een normale 15" (en een stuk minder ver naar beneden).

AL zal je hier toch dan wel een meerwegsysteem voor moeten maken. Coaxiaal is dan inderdaad een optie, maar wel een prijzige.
        Budget?

Nog een speciale reden dat je 400 W wilt? (Dat zegt in eerste instantie namelijk niet zoveel).

Mvg Johan

Comment

• schim
          • Dec 2003
          • 10

Hallo Johan, bedankt voor je reactie. Het freq gebied voor basgitaar is ongeveer 40Hz-3Khz.
          Ik dacht dat een 400W speaker alles wel aan kan in een klein kastje, maar het mag ook minder zijn. Ik wil wel een flinke amp gebruiken van 1000W of 2x500 om genoeg strak laag te kunnen geven. Misschien ook SAD inbouw versterkers 750. Heb jij er ervaring mee?
          Verder wil ik 2 compacte kastjes met een hoog rendement of dat nu een reflexkast is of iets anders, maakt niet uit maar het moet goed kunnen duwen op het podium. Ik dacht zelf aan speakers van Eminence of RCF.

Comment

• Rademakers
            • Jul 2003
            • 1281

Vermogen zegt vrij weinig, wat de ene speaker met 500 Watt doet, doet een ander met 200 Watt. Het zegt in ieder geval niets over het frequentie-bereik van je speakers.
            Gezien je andere topic: Met een 15 inch kun je voldoende druk met voldoende laag realiseren. Bovendien geeft een 15" over het algemeen een strakker laag als een 18". Een 18" geeft meer diepgang, maar gaat onnodig diep als je maximaal 40 Hz hoeft weer te geven.

Nog een paar vraagjes:
            Voor hoeveel mensen (publiek) moeten de speakers geschikt zijn?
            Heb je bezwaar tegen een twee-weg systeem?

Sis (mede-forummer) is druk bezig met het opmeten van de maten van zijn EAW-baskastjes, deze gebruiken de RCF L15P200AK. Ook kastjes van 100 ltr, maar dan heb je er nog een middentoner bij nodig.

Ik ken zelf geen gitaar-15" die inzetbaar zijn in het door jouw aangegeven frequentie-gebied, daarmee valt Eminence in ieder geval af (zover ik weet). Tenzij je voor 2-weg gaat.

Mvg Johan

Comment

• schim
              • Dec 2003
              • 10

Johan, het maakt mij niet uit welk merk speaker erin gaat als hij maar voldoende druk uit een klein kastje kan halen. Het is gewoon voor podium gebruik, maar op het podium kan het naast een drummer behoorlijk hard gaan, de rest gaat allemaal via de PA.
              Ik wil toch met 1 speaker per kast werken en wil evt voor het beetje hoog een hoorntje erin zetten.
              Weet jij de optimale maat voor de baspoort en type 15" speaker als ik 50x50x40 gebruik?
              Misschien dat ik er later een inbouwversterker van 500w per kast in ga zetten.

Comment

Working...