Wave-guide vraagje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • michiel
    • May 2001
    • 1032

citaat:Geplaatst door bertuss

een twee inch komt in de regel toch ook weer niet zo hoog?
    en een twee inch en een 1 inch combo dan?
    Als ik het allemaal goed begrepen heb gaat het hier om een kast met 15" quasi hoorn loaded, 8" hoorn loaded en een 2" (origineel ontwerp). Die 8" komt niet echt hoog, dus de HF driver moet daar goed op aansluiten. Hoe hoog de 2" komt heeft daar nix mee te maken.
    Een 1"/2" combo is een goede compromis. Maar misschien wat moeilijk met filtering/aansturing met 1 versterker. Ook de samen werking tussen twee verschillende HF units zal niet geheel vlakkeloos verlopen.
    Groeten, michiel

Comment

• bertuss
      • Jan 2002
      • 816

ja daarom kom ik het niet tegen. (kan zijn dat het betsaat)

Comment

• nightline
        • Oct 2002
        • 1001

Het proto-type wat ik ga bouwen is een dubbel 12" hoorn-geladen op het mid, en dubbel 1" op een 2" hoorn op het hoog. De speakers die ik hiervoor in gedachten heb zijn: 2x 122Nd en 2x CP-385Nd op een TD-590 hoorn, allen van Beyma. Het koppelstuk van de drivers naar de hoorn ben ik nog aan het zoeken.
        De kast wordt 500x600x1100 mm buiten afmetingen, als dit proto-type bevalt worden er 20 van deze boxen gebouwd in Turkije.
        De baskast onder deze top krijgt de zelfde afmetingen en wordt voor zien van 2x 15 op een kruising tussen een manifold en een bandpass-hoorn.

Ik laat jullie weten hoe e.e.a. vordert, maar voorlopig zit ik nog ff op het hout voor de proto-types te wachten.

Groeten

Jack
        Powered by AudioMadness....

Comment

• Addy
          • Apr 2003
          • 35

Met betrekking tot de 122nd speakers, zou er ook een 12 MI 100 in kunnen, is het dan tevens mogelijk om de 385ND te vervangen voor de 380M? Ben zeer benieuwd naar je resultaat en dus antwoord?

Addy

Comment

• michiel
            • May 2001
            • 1032

citaat:Geplaatst door Addy

Met betrekking tot de 122nd speakers, zou er ook een 12 MI 100 in kunnen, is het dan tevens mogelijk om de 385ND te vervangen voor de 380M? Ben zeer benieuwd naar je resultaat en dus antwoord?

Addy
            Bijvoorbaat kan ik je al vertellen dat het vervangen van de HF driver hoogst waarschijnlijk geen problemen zal geven. Het enige waar je naar moet kijken of jou HF driver/hoorn combo de rest van de kast bij kan houden kwa SPL, en of de HF driver laag genoeg kan komen zonder schreeuwerig te worden. Voor de rest word de keuze van de HF driver bepaalt door jou voorkeur voor merk/type.

Wat de 12" betreft, volgens mij komt dat niet zo nauw bij dit ontwerp. Een redelijk sterke aandrijving is het belangrijkst. een lage mms is ook niet verkeerd.

(voor mensen die opzoek zijn naar een hoorngeladen kast voor de zelfbouw, binnenkort geef ik een ontwerp vrij van een 3 weg hoorn geladen kast met 15" 10" en 1" of 2" naar keuze.
            Op het moment word er een proto type gebouwt, zodra deze klaar is zal ik het op het frum melden. De 15" begint bij 100 Hz al. Aan en fatsoenlijke tekening word ook gewerkt)
            Groeten, michiel

Comment

• Addy
              • Apr 2003
              • 35

12 MI 100: Qms 5,54 Qes 0.23 Qts 0.22 BL 21,6 moving mass 0.047kg
              CP 380 M : 107 db 1w/1m met TD250 hoorn, recommended x-freq 1200hz or higher.

Addy

Comment

• nightline
                • Oct 2002
                • 1001

Addy, die 12MI100 is inderdaad ook geschikt, alleen wordt de kast ca.10 kg zwaarder. En wat de driver betreft, opzich is de CP-385ti de Neodymium versie van de CP-380/m. Ook hier wordt de kast weer een kilo of 5 zwaarder.
                Tevens betwijfel ik of er voldoende ruimte is voor deze drivers, hiervoor moet ik toch even m'n tekeningen nakijken.

In deze topkast zit ook ruimte om versterker modules in te bouwen tbv het laag en mid/hoog. Deze versterkers wegen samen ook 21 kg, al met al zou het toch een zwaar topkastje worden.

Groeten

Jack