Infra bass

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • michiel
    • May 2001
    • 1032

Infra bass

Iemand hier een id welke loading techniek er bij de F1 infra bass gebruikt wordt?! ( http://www.funktion-one.nl/infrabass.htm )

Het moet iets met bandpass te maken hebben. Ik vermoed dat er een rechte hoorn word gebruikt Die als poort dienst doet voor de achterkamer waar de speakers in hangen. aan de voorkant stralen de speakers af in die poort (is maar een vaag vermoeden).

Iemand ide hier een id over heeft of meer weet?! Een neiuwe loading techniek is nu haast onmogelijk... het lijkt wel of alles al gedaan is.
    Groeten, michiel
  • Reemski
    • Dec 2001
    • 690

Aan de kastvorm te zien misschien vergelijkbaar met de b2 sub van db? Enkel dan met de poorten in de middenkamer?

De speakers zitten vrijwel zeker naar het midden toe, anders zouden ze de opening nit afgeschermd hebben, daar alle andere kasten open zijn.

Of een soort dubbele versie van de bph118 sub van 18sound. Eveneens met de bandpass poorten naar de middenkamer.

Ik weet het natuurlijk niet, maar dit schoot me even te binnen.

Comment

• michiel
      • May 2001
      • 1032

citaat:Geplaatst door Reemski

De speakers zitten vrijwel zeker naar het midden toe, anders zouden ze de opening nit afgeschermd hebben, daar alle andere kasten open zijn.
      Dat roostertje is totaal niets zeggend voor de plaatsing van de speakers.... design speelt ook mee. En wie wil er nou rommel in z'n kast?

De bph is een bandpass hoorn. Hoewel de verhouding bandpass:hoorn net ff anders ligt dan bij Funktion one.
      Groeten, michiel

Comment

• Reemski
        • Dec 2001
        • 690

Ik denk dat het rooster wel iets zegt over de interne vorm van de kast. Kijk naar elke F1 kast. Elke kast heeft een open hoorn. Je kan ook bij elke kast niet direct bij de speaker. Dit zal waarschijnlijk of misschien te maken hebben met de plaatsing van de speaker, welke extra bescherming nodig heeft.

Comment

• MatthiasB
          • May 2003
          • 674

hmmm cyber zou dit moeten weten. die heeft er zulke, niet ?
          NIET-ROKERS sterven ook

Comment

• ronny
            • Dec 2002
            • 2138

of cyber die heeft weet ik niet. hij werkt wel regelmatig met funktion one dus hij weet er misschien wel meer over.

Dus tom leg het ons eens uit
            niet zagen, gewoon doen!

Comment

• CyberNBD
              • Aug 2000
              • 1318

Ikkuh infra's hebben? nuh Heb ook niet echt een idee hoe ze vanbinnen in mekaar zitten eigenlijk.
              CyberDance Sound & Light -- Turbosound Flashline & FlexArray, LabGruppen, Midas, HES Solaspots & GrandMA2

Comment

• Iko
                • Feb 2002
                • 766

CyberDance heeft geen F1, maar dat zijn de heren van P&B Audio, (michel en rob). Die kunnen denk ik ook wel uitleggen hoe die infra's in elkaar zitten. Heb er ook al een aatnal keer mee gewerkt, maar weet het preciese systeem ook niet.

Greetzz Iko

Comment

• frederik_
                  • Jul 2003
                  • 98

Als ik het goed heb is het een soort 3 kamer behuizing die je wel veel bij de car-hifi ziet.
                  Binnen in de kast blazen twee 18"ers in de centrale kamer (de akoestische massa) die gepoort is naar buiten. De kamers waar de 18"ers inzitten zijn gepoord in de centrale kamer. Deze poorten naar de centrale kamer zijn extra laag getuned zodat grote uitslagen bij zeer lage frequenties gedempt worden.
                  Groeten,
                  frederik

Comment

• michiel
                    • May 2001
                    • 1032

citaat:Geplaatst door frederik_

Als ik het goed heb is het een soort 3 kamer behuizing die je wel veel bij de car-hifi ziet.
                    Binnen in de kast blazen twee 18"ers in de centrale kamer (de akoestische massa) die gepoort is naar buiten. De kamers waar de 18"ers inzitten zijn gepoord in de centrale kamer. Deze poorten naar de centrale kamer zijn extra laag getuned zodat grote uitslagen bij zeer lage frequenties gedempt worden.
                    Groeten,
                    frederik
                    Daar kan ik me wel iets bij voorstellen, had zelf ook op een dergelijke constructie gegokt. Maar dat is geen volledig nieuwe loading techniek... wat liegen mensen toch vaak. Ze zullen et wel een andere naam gegeven hebben en er een mooi lul verhaal omheen hebben gehangen om er geld uit te halen.
                    Maar toch zijn ze bij F1 goed bezig!!!!
                    Groeten, michiel

Comment

• frederik_
                      • Jul 2003
                      • 98

...dus jij bent OOKAL bezig met simulaties van een soort gelijke kast

Comment

• Michel van de Beek
                        • Oct 2000
                        • 283

Om het gespeculeer hier niet al te wilde vormen aan te zien nemen: de infrabass is een variant op het bandpass principe, net zoals bv. manifold, bandpasshoorn en hoorn. Een variant die tot nu toe niet gebruikt is.

Je kan denk ik de infrabass het best zien als een mengvorm tussen bandpass en bandpasshoorn. Er wordt gebruik gemaakt van een compressiekamer die uitloopt in de poort. Voor deze poort kan een hoornextensie/waveguide geplaatst worden, zodat het rendement verhoogd wordt.
                        Groeten,
                        Michel

Comment

• michiel
                          • May 2001
                          • 1032

citaat:Geplaatst door frederik_

...dus jij bent OOKAL bezig met simulaties van een soort gelijke kast
                          Nope.... was alleen erg nieuwsgierig.
                          Groeten, michiel

Comment

Working...