W-folded horn bouwen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheLemon
    • Aug 2003
    • 5

W-folded horn bouwen

Ik heb het volgende probleem:
    Ik heb een QSC 2x600Watt(8ohm) versterker en twee Peavey HiSys4 kasten (2x15" en 1x2"), ik heb daar laatst voor het eerst mijn band (rockband) over versterkt in een zaaltje waar een stuk of 150 man in kunnen. (vnl. drums en zang versterkt, de rest meest over backline)
    Nou gingen die 15" en al vrij snel ploppen bij de kick, terwijl het nog niet laag en hard genoeg ging, de versterker stond nog maar net op de helft, dus ik denk dat die nog wel over heeft.

Ik heb na wat zoekwerk begrepen dat een W-horn het meeste volume geeft bij een bepaalde input, mede omdat hij wat directioneel is.
    Zou ik met aan beide kanten een 18" W-bin en een passief filter met deze ene versterker genoeg kunnen geven om zo'n 100 man (formaat beetje grote kroeg) te kunnen voorzien?
    Zo ja, hebben jullie dan tips qua driver en kastontwerp (CAD-software voor wat meer PA-ontwerpen of links)?
    Of moet ik er dan echt een versterker bij hebben met een actieve x-over?
  • fredjuhh
    • Sep 2002
    • 215

Als je nog een amp erbij koopt, met een actief filter, dan kun je er wat beter geluid uit halen als met een passief filter. Er zijn maar weinig van zulk soort speaker sets waarbij nog gebruik gemaakt wordt van een passief filter. omdat actief beter is af te regelen en eigenlijk aleen de versterker die je erbij moet kopen een grote kostenpost is.
    Maar daar staat tegenover dat je wel weer een stuk meer power hebt. Al zal je die dus niet allemaal opstoken als ik het zo lees.
    ---hier staat nix--->

Comment

• michiel
      • May 2001
      • 1032

Ik zou toch voor een fatsoenlijke BR gaan (dubbel 15" of enkel 18" per kant).
      De w-bin begint pas goed te werken als je er een hele zooi perkant zet en niet in te kleine ruimtes staat. Dus voor jou totaal de verkeerde keuze.

Tegenwoordig is het niet nodig om een speaker met extreem hoge efficientie te nemen. De techniek is al zo ver dat er ruim voldoende vermogen voor handen is om toch nog een hoog geluids niveau te realiseren. Vroeger kon men niet anders omdat er gewoon niet genoeg vergomen voor handen was.

Als je daadwerkelijk 2 maal 600 watt op 8 ohm heb, is dat ruim voldoende om die 100 man van laag te voorzien. Dus je zult nog een versterker voor de toppen erbij moeten nemen. Deze hoeft niet zo zwaar te zijn als de versterker voor de subs.
      Groeten, michiel

Comment

• TheLemon
        • Aug 2003
        • 5

Ok, ik heb op een ander forum ook al adviezen gekregen tegen een W-bin. Dan de vervolgvraag: heeft iemand goede ontwerpen/driver adviezen voor dit doel? (uitgangspunt in startpost)
        Ik heb het liefst enkel 18" per kant, want ik denk dat dat goedkoper is en mijn huidige kasten hebben al dubbel 15", ik zou dan waarschijnlijk wel een driver nodig hebben die 600 - 1000 Watt bij 8ohm aankan of niet?

Comment

• frederik_
          • Jul 2003
          • 98

De zoekfunctie is er voor iedereen TheLemon, jij mag er dus ook gebruik van maken..

kijk is op:

Comment

Working...