afstraling?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tjeerd
    • Nov 2002
    • 51

afstraling?

hallo allemaal,

ik zie de laatste tijd meer en meer line systemen.
    Deze kasten stralen bijna allemaal breed af (tussen de 70 en 120 graden horizontaal ) de afstraling vertikaal is vaak maar een paar graden ( van 5 tot 15 graden)?
    bij somige kasten zie je geen eens een hoorn zitten?
    meten ze dit als er meerdere kasten onder elkaar hangen of per kast?
    vanaf welke frequentie straalt de kast zo af?
    hoe gaat dit bij een 12 of 15 "die direct straalt??
    zijn er hoorens voor te koop ?
    zijn er ergens bouw tekeningen of LINE-ARAY fora's

veel vragen over een moeilijk onderwerp
    wie o wie weet hier meer over?

ik ben benieuwd naar jullie postings
    groeten Tjeerd.

• hans_s
    • Jun 2003
    • 23

Helaas zijn er heel veel misverstanden over de Line Array systemen...
    citaat: Deze kasten stralen bijna allemaal breed af (tussen de 70 en 120 graden horizontaal ) de afstraling vertikaal is vaak maar een paar graden ( van 5 tot 15 graden)?
    Als je één kast ophangt heeft hij echt geen afstraling van 5 tot 15 graden maar eerder 60-90. De grap van de line array zit hem in de koppeling van de verschillende kasten. Een line arry is geen long throw system maar een anti short throw system.
    citaat:bij somige kasten zie je geen eens een hoorn zitten?
    Hierin zit juist het probleem, de line arry techniek is niet toe te passen voor de hoge frequenties (dan zouden de speakers te dicht bij elkaar komen te zitten en dat kan fisiek niet). De hoorn is vaak gepattenteerd een een groot geheim. De techniek is vooral dat er een vlakke (en dus niet bolle zoals gewoon met een hoorn) afstraling is.
    Vele hoorns uit line array systemen maken gebruik van een soort slakkenhuis.

citaat: vanaf welke frequentie straalt de kast zo af?
    Dit is ook een erg interessant punt. eigenlijk kan een line array doorgaan tot sublaag (20Hz). De fout die heel vaak gemaakt wordt is dat de sub's niet meegevlogen worden. Hierdoor mis je de koppeling tussen de speakers en heb je geen gerichte afstraling meer.

citaat:zijn er hoorens voor te koop ?
    Ja, maar dan heb je er meteen een line array kast omheen zitten.

citaat: veel vragen over een moeilijk onderwerp
    wie o wie weet hier meer over?
    Valt echt wel mee, de rook is nu wel opgetrokken rond het line array misterie.... )
    Er valt heel veel over te lezen op de website van meyersound. Op deze site is ook een erg goed simulatie programma te gebruiken (MAPP), dan kan je de theorie ook mooi laten zien.

Meyer Sound was founded in 1979 to create the best sonic experiences possible, built on scientific innovation and quality engineering. Pure, honest sound.

mvg,

Hans

Comment

• MB
      • Jul 2003
      • 30

Line Array systemen zijn over het algemeen niet complexer dan gewone speaker systemen. De wijze hoe je e.e.a. toepast echter wel. Ik werk zelf heel erg veel met diverse line-array systemen (voornamelijk Meyer Sound & Vdosc) en merk dat er nog veel onbekend is van dit fenomeen.

Ten eerste is het afhankelijk van de fabrikant welke afstraling men toepast. Meyer Sound gebruikt min of meer een "hoorn" welke verticaal 10 graden is. Tussen de hoorn en driver zit bij bijv. de MILO een soort slakkenhuis om te zorgen dat de afstand die het geluid in het midden van de hoorn moeten overbruggen gelijk is aan die aan de buitenzijde van de hoorn (afstand van de achterzijde van de hoorn naar het midden is korter dan naar de zijkant van de hoorn.

Bij Vdosc gebruikt men een interresant concept waarbij het geluid via een paneel naar buiten wordt geprojecteerd door een luchtspleet. De afstraling is hier erg breed (>90 graden).

De truc van een line array is om alles zo fase rein naar buiten te krijgen zodat er tussen de kasten onderling zo weinig mogelijk fase fouten ontstaan. Ten eerste is het geluid hierdoor erg homogeen en als bijeffect is de throw ook beter doordat het geluid niet zoveel last heeft van fase problemen waardoor het snel dooft zoals bij conventionele systemen. Op zich is de niet nieuw. Reeds in 1935 was er het eerste line array concept.

De afstraling van de woofers is moeilijk te voorspellen. Dit is geheel afhankelijk van de frequentie. Zoals bekend wordt de afstraling naarmate de freqentie lager word steeds breder (<50 Hz nagenoeg 360 graden in theorie).

Er zijn geen losse hoorn te koop aangezien het een complex geheel is van een driver en de manier van afstraling.

Renkuz-Heinz heeft ongeveer 2 maand geleden een nieuw systeem geintroduceerd waarbij in het geheel geen hoorn meer gebruikt wordt.

De wijze waarop gemeten wordt is per fabrikant verschillend. Meyer Sound geeft specs op per kast. Meyer Sound stelt ook duidelijk dat ze niet echt een line array bouwen maar een linear curved air array. Uitleg hierover vindt je op www.meyersound.com. Ook JBL heeft veel interrante info op het volgende adres staan: http://www.jblpro.com/pub/tour/conve...paper_5304.pdf

Zoals je ziet zijn er veel verschillende opinie's over Line array. Het is zeker niet zaligmakend en het wordt naar mijn mening te vaak toegepast zonder dat de gebruikers exact weten hoe e.e.a. weet. Het is een geheel andere benadering dan even een paar speakers stacken en vereist gedegen kennis van zaken. Met name het berekenen van de afstraling en de throw zijn relatief complex.

Voor zover ik weet zijn er geen tekeningen beschikbaar. Ik zou het ook niet aanraden. Zoals je waarschijnlijk hebt geconstateerd zijn line array systemen erg kostbaar. Dit komt enerzijds door de research en anderzijds door de gebruikte materialen. Alles moet exact op de mm kloppen anders is het systeem onbruikbaar.

Comment

• nightline
        • Oct 2002
        • 1001

Ik dacht op de site van P&B audio weleens een tekening voor een Line-array kast gezien te hebben.
        Men is daar echter met een nieuwe site bezig waardoor je misschien niet meer bij de constructie tekeningen kan komen.

Groeten

Jack

QSC en heel veel ALTO!!!!
        Powered by AudioMadness....

Comment

• michiel
          • May 2001
          • 1032

citaat:
          Ik dacht op de site van P&B audio weleens een tekening voor een Line-array kast gezien te hebben.
          Men is daar echter met een nieuwe site bezig waardoor je misschien niet meer bij de constructie tekeningen kan komen.

Groeten

Jack

QSC en heel veel ALTO!!!!
          Klopt. Die heeft er gestaan. Je zou eens een meeltje kunnen sturen of ze de tekenin willen opsturen.

Groeten, michiel
          Groeten, michiel

Comment

• hans_s
            • Jun 2003
            • 23

Alle ontwerpen van PB audio staan nog gewoon op t net:

t/m

Wat betreft de hoorn... die is zeker wel te koop.
            BNS maakt een u Planar wave driver; BMS-LA102ND

kijk voor specs op de site van BMS...

Specifications LA102ND
            Throat 8”x1" (206,6 x25,4mm) rectangular piston
            Nominal impedance 2x16 Ohm
            Power capacity (AES) 2x80 W
            Peak power 2x450 W
            Sensitivity in:
            CD Horn 120°x10° 115 dB 1W/1m
            Maximal SPL (cont.) 137 dB at 160 W
            Frequency range 500 - 20.000 Hz
            Recommended crossover800 Hz
            Voice coil diameter 2x1,75" (44,4 mm)
            Magnet material Neodymium
            Flux density 2,2 T
            Voice coil material Cooper Clad Aluminium
            (2 layers Inside and outside of the VC)
            Voice coil former Kapton
            Diaphragm material Polyester
            Mounting information
            Overall Dimensions 211x85x133 mm
            Net weight 3 kg

MVG

Hans

Comment

• MB
              • Jul 2003
              • 30

De links van PBaudio werken niet!!
              De beschreven hoorn + driver is niet echt een line array hoorn. Het is een normale hoorn met 120 x 10 graden. Om een line array te bouwen is er veel meer vereist dan eenvoudigweg een aantal van deze hoorns boven elkaar plaatsen. Het is een leuk uitgangs punt maar om een werkend line array te krijgen moet er wel even iets meer gebeuren dan alleen deze hoorn toepassen in je kast. Wat je maximaal zult krijgen is een aantal kasten die zeer nauwkeurig afstralen 10 graden vertikaal. Voor je van een lkine array kunt spreken zul je zeer nauwkeurig dit hele complexe systeem op elkaar moeten aanpassen wat betreft fase etc.

Comment

• hans_s
                • Jun 2003
                • 23

citaate links van PBaudio werken niet!!
                Grappig, gister nog wel... blijkbaar heeft pb ze er gisteravond of vanmorgen af gehaald.

citaat: Voor je van een lkine array kunt spreken zul je zeer nauwkeurig dit hele complexe systeem op elkaar moeten aanpassen wat betreft fase etc.
                Dat dacht ik dus ook altijd, totdat ik er achter kwam dat er geen koppeling is tussen de hoorns. alleen de fase moet exact gelijk staan. Als er een vlak front is kan er namelijk geen koppeling optreden. Ik weet dat er theorieen zijn die dit bestrijden. Toch is het echt zo simpel... helaas...

Bij lagere frequenties < 800 Hz Begint het effect van een line array pas. in de hoge frequenties is het onmogelijk de drivers zo dicht bij elkaar te plaatsen.

MVG

Hans

Comment

• MB
                  • Jul 2003
                  • 30

Hoi Hans S,

Dat bedoel ik inderdaad. Voor het hoog geldt dat deze "hoorns" gewoon hun eigen gebied aanstralen. De woofers zijn erg belangrijk wat betreft plaatsing en fase gedrag etc. Het concept is in principe heel erg simpel alleen de uitwerking hiervan vraagt wel wat inzicht.

Comment

• rinus bakker
                    • Mar 2002
                    • 5429

En nou heb ik er eens 5 gehoord onder dezlfde condities.
                    Op een beurs in Helsinki waar ik een voordracht heb gehouden over de rigging in Nederlandse theaters, was een dag later een demonstratie van 5 Finse dealers met evenzovele merken.
                    Ze hadden allemaal 1 enkele cluster hangen voor dezelfde tribune.
                    Er waren zeeeeeeeeeer (pakweg 200-250) veel geinteressereden.
                    Over smaak valt te twisten, en dat is heel vaak zo bij geluid,
                    maar over kwaliteit (spreiding, range natuurgetrouwheid enz. met muziek van Carl Orff+folkie 'gejengel' + Rammstein + rondlopende spreker) kan ik nu wel het nodige zeggen omdat ze allemaal onder gelijke voorwaarden werkten en de mannen aan de mixer waren van de Finse afdeling van de AES en de beursorganisatie en werden door niemand als niet onafhankelijk betiteld.
                    Mee deden (in volgorde van aanvang):
                    NEXO
                    JBL
                    L-Acoustics
                    D&B
                    EAW

Wat mij betreft de uitslag in volgorde van kwaliteit:

1. L-Acoustics
                    2. NEXO Geo
                    3. D&B Q(teveel subs neergezet, overheersend laag)
                    4. EAW (teveel weetikveel, maar een agressief & scherpe klank, vermoeiiend klinkend)
                    5. JBL (slechte spreiding in het hoog en bijna geen laag, en teveel midlaag.)
                    De JBL dealer maakte zich er met een kutsmoes af, dat hij niet wist wat er ging gebeuren. Hoongelach in het Finse publiek.

Ik weet niets van prijzen maar een paar man in het publiek (die ook Engels spraken, en een Engelse en Finse geluidsontwerper, die ook voordarchten hadden gehouden) wisten mij te vertellen dat als je die dingen ook zou vergelijken dat de NEXO er (ondanks een behoorlijke hoeveelheid van die kleine kasten) dan met kop en schouder bovenuit zou steken kwa prijs prestatie.
                    De Engelsman vond dat het trouwens allemaal nog wel wat beter had gekund, maar op die manier kan je NOOIT een vergelijk maken.
                    Kwa rigging vond ik die NEXO's er wel overdreven complex uitzien met tot op de tiende graad nauwkeurige richtmogelijkheden.
                    De JBL en D&B konden aan 1 takel hangen (en dus ook per ongeluk om hun as draaien), de andere merken hingen aan 2 takels.
                    Dat is ook beter voor de werkgelenheid van de riggers ....

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

citaat:Geplaatst door hans_s

citaat: Voor je van een lkine array kunt spreken zul je zeer nauwkeurig dit hele complexe systeem op elkaar moeten aanpassen wat betreft fase etc.
                      Dat dacht ik dus ook altijd, totdat ik er achter kwam dat er geen koppeling is tussen de hoorns. alleen de fase moet exact gelijk staan. Als er een vlak front is kan er namelijk geen koppeling optreden. Ik weet dat er theorieen zijn die dit bestrijden. Toch is het echt zo simpel... helaas...

Bij lagere frequenties < 800 Hz Begint het effect van een line array pas. in de hoge frequenties is het onmogelijk de drivers zo dicht bij elkaar te plaatsen.

MVG

Hans

daarom moet je ook heeel veel hele kleine drivertjes gebruiken, en niet de standard 2" .
                      Zelfs dan kom je nog problemen tegen, die echter met een soort van kam-filter op te lossen zijn.
                      Waar normaal gesproken een kam-filter een nadeel is , is het nu een voordeel, want op grotere afstand gaat het heel mooi koppelen, en kom je dus tot meer dB's in het hoog.
                      En idd gaat dit soms op een halve graad nauwkeurig...

Comment

Working...