UItleg gevraagd!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Daan is gek
    • Nov 2002
    • 26

UItleg gevraagd!

Hallo mede speakerbouwers,

ik heb jullie hulp nodig! ik lees al heel erg lang dit forum en ik wil zelf ook subs gaan bouwen. ik heb al een keer wat gemaakt maar die waren niet echt goed berekent dus niet veel geworden. dus ik dacht laat ik het eens anders aanpakken en ik ben wat gaan ontwerpen met winisd. allemaal heel erg leuk, maaar nu het probleem! Hoe lees ik die grafieken af, wat is de betekenis van die grafieken zoal de gain en de spl. Wanneer weet ik of het een goed ontwerp is en hoe hard het zal gaan?

ik hoop dat jullie mij kunne helpen.

alvast bedankt

daan

• glijbaan rulezz
    • Dec 2002
    • 23

hey daan,

de gain is het redement dat er door de kast bij komt dus als je in de grafiek bij.v bij 60hz 4 db hebt dan versterkt de kast het geluid met 4db boven op het redement van de luidspreker. spl dat is de maximale geluidsdruk die je met het ontwerp kunt halen hierbij kun je ook het vermogen van de speaker instellin en de afstand. of je ontwerp goed is kun je er niet aan zien dit is een kwestie van uitproberen maar bij group delay mag er niet een piek zijn van veel meer dan zeg 20 ms anders klinkt het gewoon niet meer lekker.
    volgens mij zit het zo in mekaar en ik hoop dat je er wat aan hebt.

groeten bart

Comment

• Daan is gek
      • Nov 2002
      • 26

hey bart,

bedankt voor je hulp.
      ik ga denk ik gewoon maar het berekende ontwerp bouwen en kijken of het lukt. Ik zal jullie op de hoogte houden.

groet daan

Ps ik ga er trouwens in elke kast een eminence kappa 15 LF inzetten.
      ik hoop dat het wat word.

Comment

Working...