basgitaar box

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sander_bas
    • May 2003
    • 6

basgitaar box

Ik wou graag zelf een basgitaar box gaan bouwen voor bij mijn versterker. Maar ik heb op internet goed gezocht en ik kan geen goede tekening of handleiding vinden. Ik wou vragen of iemand dat mischien heeft of weet te vinden.
    Ik zoek een box met of meerdere keren 10 inch speakers, of een 15 inch speaker. En alles wat daar tussen ligt. Het wattage moet minimaal 150 watt zijn.

Ook als je een goede site weet waar ik deze tekening mischien zou kunnen vinden of een boek hebt daarover kun je me mailen op sanderschot@hotmail.com

Alvast bedankt,
    Sander

• )jeroen(
    • Jan 2001
    • 546

Als ik jou was zou ik voor 4x10" gaan, vanwege de snelheid van deze speakertjes. Ik weet zo 123 geen goed 10" basspeakertje uit mijn hoofd, maar andere forumgenoten vast wel. Als je ze alle 4 in een kist doet kan je nog een hoorntje in het midden doen.

Gr.

)jeroen(
    Gr.

)jeroen(

Comment

• sander_bas
      • May 2003
      • 6

Oke, bedankt. Maar nu moet ik alleen nog een tekening zien te vinden. Je schijnt daar ook wel programmatjes voor te hebben dat je inhoud enzo kan uitrekenen. Maar ik ben niet zo thuis op dat gebied, ik kan wel goed met houd en electronica omgaan dus het bouwen lijkt me niet zon probleem.

Comment

• )jeroen(
        • Jan 2001
        • 546

Voor het berekenen van de kast kan je diverse simulatieprogramma's gebruiken. Voorbeeld: Winisd, dit kan je downloaden op www.linearteam.dk .

Ik zou een basreflex type maken. Dit is een kast met opening dmv een buis of rechthoekig gat met tunnel.

Misschien kan je eens kijken naar de eminence 10"-ers. www.eminence.com

Gr.

)jeroen(
        Gr.

)jeroen(

Comment

• )jeroen(
          • Jan 2001
          • 546

Je kan eens wat rekenen met de eminence kappa pro, delta 10, gamma 10 en beta 10.

Ik heb eigenlijk geen idee wat voor bereik nodig is voor een basgitaar. De gamma 10 (4x) geeft een leuk kastje: 250 Liter en een opening van 0,08 m^2 met een diepte van 10 cm. Het f3 punt ligt op 50 Hz.

Gr.

)jeroen(
          Gr.

)jeroen(

Comment

• )jeroen(
            • Jan 2001
            • 546

Je kan eens wat rekenen met de eminence kappa pro, delta 10, gamma 10 en beta 10.

Ik heb eigenlijk geen idee wat voor bereik nodig is voor een basgitaar. De gamma 10 (4x) geeft een leuk kastje: 250 Liter en een opening van 0,08 m^2 met een diepte van 10 cm. Het f3 punt ligt op 50 Hz.

Gr.

)jeroen(
            Gr.

)jeroen(

Comment

• sander_bas
              • May 2003
              • 6

Bedankt, maar ik denk toch dat ik beter een van de Eminece speakers kan gebruiken waar bij staat dat ze voor basgitaar zijn. Dan zou k daar eens mee gaan rekenen. Is een basreflex box hetzelfde als een vented box ?

Comment

• )jeroen(
                • Jan 2001
                • 546

Sander, bij deze eminence speakertjes STOND ook dat ze voor bas-gitaar waren.

Basreflex is hetzelfde als vented box.

Gr.

)jeroen(
                Gr.

)jeroen(

Comment

• bertuss
                  • Jan 2002
                  • 816

nadeel van een subkast bij het gebruik van een basgitaar, is de aanslag.
                  als jij een flinke lel geeft aan je snaren, dan zal je bij een vermogen van 150 watt, die beta's van eminence snel aan gort draaien.
                  ook al staat er bij dat ze er geschikt voor zijn, neem een speaker met een flinke xmax.
                  geef verder eens aan hoe laag de laagste snaar gaat.
                  daar kun je dan heel je kast op tunen.

Comment

• sander_bas
                    • May 2003
                    • 6

oke, bedankt. Is 4.8 mm een grote xmax ? en 0.3 mm ?
                    Ik heb al een speaker in gedachten, maar hoe moet ik daar dan een box bij ontwerpen ?! Moet ik gewoon de VAS als inhoud nemen en daar zelf de maten bij verzinnen ?

Comment

• bertuss
                      • Jan 2002
                      • 816

nee helaas. vas is NIET het volume van je kast.
                      uuuhm.
                      als je een speaker op het oog hebt, neem je zijn TS parameters.
                      zoek ergens een progje voor het simuleren.
                      verder is een 4.8 mm xmax voor een 10"netjes.
                      ik zou zeker ook kijken naar bv een dubbel 12"setje. of dubbel 15"setje met daarop bv dubbel 10"die je dan later laat beginnen. bv bij 80-100 hz.

Comment

• sander_bas
                        • May 2003
                        • 6

oke, bedankt voor de tips, maar ik heb niet zo veel geld. Als ik nou een speaker koop, kan jij daar dan voor me een kast bij ontwerpen ? Ik kan dit zelf niet omdat ik niet geneg van speakers af weet. Als je dit zou kunnen doen zou ik je heel dankbaar zijn.

Comment

• bertuss
                          • Jan 2002
                          • 816

typ eens in bij zoekopdrahcten. simuleren, kastontwrp, etc. krijg je vanzelf links met progjes. dan ist kwestie van gegevens invullen.
                          vaak geven ze op sites waar je bv eminence koopt, een bepaald volume.
                          hier kun je je aan houden, of niet.

Comment

Working...